Historielös idioti.

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Janne Nilsson

Historielös idioti.

Inlägg av Janne Nilsson »

Man tar sig för pannan.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 1512676.ab

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Re: Historielös idioti.

Inlägg av Urban Gardini »

Men vad fan! Hur dumma kan folk vara!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne Nilsson

Undrar om dessa människor blir upprörda av alla hakkors när de ser Schindlers List och skall bojkotta den också? Eller Spielberg?
Fast det är väl bra att det är så ont om nazism att man måste hitta på "nazism"?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Mats Svensson
Kontakt:

Inlägg av Mats Svensson »

Håller med...men i Haparandebladet finns mer att läsa.
http://hbwebben.se/hockeyordforande-avg ... v-hakkors/
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Läste artikeln som Mats tipsar om och det verkar onekligen som om det finns mer än just finska svastikor i denne mans garderob. Den version som sprids i riksmedia är ganska smickrande för mannen i fråga. Om man först delar en hel hög rasistanstrukna och starkt invandrarkritiska artiklar och bilder i sociala medier och sedan toppar det hela med att slänga ut en svastika får man nog finna sig i att den finska svastikan lätt tolkas som en symbol för något betydligt mörkare än finska flygvapnet före 1945.

Att folk sedan i allmänhet har svårt att skilja svastikor åt beror visserligen på en alltför utbredd historielöshet. Men jag har också full respekt för att symbolens förflutna väcker avsky oavsett i vilka sammanhang den syns. Oavsett om det är Aseas gamla logga, finska flygvapnets emblem eller något annat sammanhang från före 1930.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Det är hemskt att dagens okunnighet kring vår historia leder till något sådant. Bara för att man publicerar en bild på ett flygplan ska man inte bli anklagad för att vara nazist. Tyvärr uppstår ju ibland detta problem även hos oss modellbyggare. Jag har blivit ifrågasatt när jag visat upp modeller på tyska flygplan bärandes ett hakkors på stjärtfenan.

Jag kan hålla med Björn om det som stod i Haparandabladet kring hans aktivitet på nätet och att bilden då lätt kopplas samman med andra inlägg (speciellt som offentlig person bör man vara försiktig med vad man säger). Folk borde dock vara mer pålästa om vad det handlar om innan man börjar döma. Genom att känna till sin historia kan man undvika situationer som denna eller betydligt värre saker, för att citera "history repeats itself because no one was listening the first time".

/Gabriel
Janne Nilsson

Efter att nu ha läst artikeln som Mats länkar till kan jag inte se att något av de exempel som tas upp skulle vara rasistiskt eller nazistiskt. Med undantag för den tecknade bilden på skinnskallarna. Jag vet inte vad den texten betyder, eller vilket kontex den var gjord. Men en kommentar på artikeln gör gällande att den snarare häcklade skinheads efter en uppmärksammad misshandel som de hade utfört.

Hur som helst så gör de flesta rubrikerna i media gällande att Finlands Hakaristi skulle vara liktydig med nazism samt att publicering av detsamma skulle vara stöd för nazism? Vilket är befängt. Undrar vad de skulle tycka om vår hobby.

Janne Nilsson
Göran NS

Inlägg av Göran NS »

Jag läste också detta tidigare idag på Aftonbladet. Man blir förbluffad.

Jag tror en stor del av problemet ligger hos våra kära journalister. En allmänt mycket dålig omvärldskunskap blandat med lite värdegrundsindoktrinering på journalisthögskolorna ger oss detta resultat. Naturligtvis inte att förglömma den inkomstbringande "klickhysterin" Skriv något kontroversiellt eller som får gemene man att se rött, då kan du luta dig tillbaka och räkna klick=stålar.

Sen kan man ju undra om föreningar av alla de slag har folk som står i kö för att ta ideella obetalda uppdrag på kvällstid och helger, ofta till gagn för våra ungdomar. Man får konstatera att det verkar så, då man gladeligen slänger ut sina funktionärer så fort det luktar det minsta "tidningsdrev". Otack är världens lön, som någon klok sa....

Sen kan man ställa sig frågan, kommer denne man och de som känner honom som en duktig idrottsledare att bli mer eller mindre välvilligt inställda till sakfrågan (flyktinginvandring) efter detta. När man svarat ärligt på det så kan man fundera på vad ordet kontraproduktivt betyder.
Göran Nilsson Söderholm
Skriv svar