Britter, stora uppfinnare eller... ?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Robin Nilsson

Re: Britter, stora uppfinnare eller... ?

Inlägg av Robin Nilsson »

Håkan F skrev:Nu får ni bli måttligt upprörda. ;-)
Nä, det gäller att vi passar oss så att inte humöret går i bitar
:D
Per.V
Namn: Per Wildarve

Inlägg av Per.V »

Den enda Brittiska uppfinnaren jag känner till är Lucas, han som uppfann mörkret. :)
Per Vildarve. Gotland
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Studsbomben verkar ju ha varit en helt originell ide i alla fall
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Per.V skrev:Den enda Brittiska uppfinnaren jag känner till är Lucas, han som uppfann mörkret. :)
Det plötsliga och helt oväntade mörkret ;-)
Det är ju lite kul att en Lucas är inblandad i detta bolag : http://www.ilm.com/

häpp / Robin
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Tja, James Watt brukar väl nämnas bland de stora. Edward Jenner kanske också kan räknas som uppfinnare, även om det är i gränslandet till vetenskap; går vi över till det området har vi en hel radda riktigt stora från Isaac Newton via (för att bara nämna några av dem jag kommer på så här på rak arm) Michael Faraday, James Clerk Maxwell (enligt en gammal skämtteckning var det Maxwells fyra ekvationer Gud yttrade vid skapelsen; tyvärr har jag förlorat min kopia av teckningen), George Boole, Charles Babbage, Paul Dirac, Alan Turing till Stephen Hawking och senast Peter Higgs.
/G
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Vi får ju inte glömma att engelsmännen i alla fall stod bakom en riktig skituppfinning: WC:n. "The Bramah valve closet". Vad gäller Lucas elsystem (+jord) och dess komponenter så tycker jag att det är betydligt bättre än sitt rykte! En annan brittisk uppfinning som betydde mycket var Bessemer-processen för stålframställning. Undrar om inte den hydrauliska kranen också uppfanns av en engelsman?
Kronometern var väl också en brittisk uppfinning, så nog har de haft sin beskärda del av kluriga gubbar på ön ;) Och så tror jag mig ha läst att tändkulemotorn också var en brittisk uppfinning...

Johan i Hok
Skriv svar