Arsenalen 7 september 2014

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
stefan karlsson

Arsenalen 7 september 2014

Inlägg av stefan karlsson »

Programmet för söndagens uppvisning har justerats lite, men nu finns det senaste på Arsenalens Facebooksida:
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... ion=stream

Nytt för den här gången är att det blir åkturer med helikopter under dagen.

Uppvisning med Tiger 1 (replica), Strv m/37 och Strv 104 - före under och efter VK II

Strv 104 har inte varit ute och rullat sen flytten från Pansarmuseet 2009. Kommer även att bli lite knalleffekter...

Det blir även förevisning av en nyanländ Bgbv 4012 (Pbv 401 eller MT-LB). Vagnen har bla varit i Kosovo och finns med på en av bilderna, regnr 203509
http://www.soldf.com/pbv4012.html
Tyvärr har man tagit bort/målat över märkena :cry:

Åkturer med Terrängbil, Funtrak och Pbv.

Välkomna!
Stellan
Kontakt:

Re: Arsenalen 7 september 2014

Inlägg av Stellan »

Låter fasligt kul, tyvärr är jag i Göteborg och försvarar de Stockholmska färgerna på Art in miniature.
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Håller med Stellan, låter hur kul som helst. Tyvärr har inte jag möjlighet att komma upp heller just till helgen.

Kommer bgbv 4012 stå kvar på Arsenalen se'n så man kan komma upp och fota den en dag? Det är en vagn som stadigt befinner sig i min "måste byggas" lista :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
stefan karlsson

Jo, tanken är att 4012:an skall stå kvar ett tag.
Tyvärr saknar den en del utrustning på utsidan och det mesta av det lösa som skall förvaras inne i vagnen, men vi skall försöka komplettera i den mån det går.
Ett annat aber är att Försvarsmakten sorgligt nog (innan den levererades) har tagit bort all märkning, målat över regnummer mm. Vi kommer att behöva hjälp med bilder för att kunna återställa den som den såg ut då den rullade i Kosovo på slutet. Så om det är någon som har bekanta som kan ha bilder - vi är i stort behov av detta. Vagnen har regnummer 203509.

Sista chansen att se Tiger kopian, inom kort åker den hem till Munkedal och platsen där vagnen nu står kommer att fyllas med något annat intressant - vi får se vad det blir :-)

Tgb 1111 fick åka hem på permission och det är på den platsen som 4012:an kommer att stå.

Strv 104 står nu på plats i museet och även den kommer att vara kvar och risken finns att vi inte kan låta bli att köra med den då och då, det är ett riktigt maffigt ljud i dieseltolvan...

Stefan
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Bgbv 4012 och Strv.104 utställda i hallen, mycket trevligt.!

Saknas bara Strv.105, skulle gärna se den i ett upplyst rum en dag :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Thord Wedman

Inlägg av Thord Wedman »

Var det någon som filmade uppvisningen och finns det isåfall upplagt någonstans?
Jag hade fullt upp med att sitta i 104:an och skjuta smällare så jag missade det mesta.

/Thord
stefan karlsson

Thord, det är baksidan med att få ynnesten att ratta något - men missar själva showen :-)

Jodå, det filmades och det såg riktigt bra ut, men jag vet inte om det finns något utlagt.

Sven, 4012:an kommer att stå ett tag liksom 104:an, men Strv 105 dröjer nog ett bra tag innan den kommer att ställas ut.

Stefan
Skriv svar