James May flyger U2 samt DC 3:an som försvann...

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Andre B.
Namn: Andre

James May flyger U2 samt DC 3:an som försvann...

Inlägg av Andre B. »

...var lite av vad som visades på Kanal 10 igår kväll. Programmet med James May handlade egentligen om Apollo projektet och månfärderna men en bonus i det var att James May fick uppleva lite hur det är att vara astronaut genom att flyga med U2. Man visade rätt trevliga bilder från start och landning samt hur det faktiskt är att flyga just U2. Klart sevärt! Sen blev man ju sugen att både bygga en Apolloraket som en U2:a...

Programmet om sökandet och bärgningen av DC 3:an är väl ingen nyhet för de flesta här men det var ändå roligt att se programmet på nytt. Även här kom ju byggsugandet fram. Har någon här byggt DC 3:an? Kan inte minnas att jag sett någon som gjort det. Har Esci´s utgåva liggande i 1/3 färdigt skick då jag inte kunat bestämma mig för vad för maskin jag vill bygga. Finns ju så många fina DC 3:or. Den amerikanska maskinen som Easy Company använde vid D-dagen, en engelsk maskin från Market Garden, en fransk maskin från Dien...

Esci´s utgva innehåller ju svenska dekaler men steget från att bygga en flygvapen DC 3:a till den nedskjutna signalspaningsmaskinen är nog rätt långt. Och förmodar att man är lite tvungen att inte bara bygga om exteriören med antenner och allt utan även interiören. Finns det några som sitter på en samlad info här?

Som nämnt i andra trådar så hade det varit kul att bygga upp en "flygvapnet i modell och verklighet databas". Finns ju så mycket kunskaper här som borde samlas ihop så de inte försvinner!

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Sten Ekedahl

Re: James May flyger U2 samt DC 3:an som försvann...

Inlägg av Sten Ekedahl »

Lite inspiration att bygga denna m.a.o: http://www.dragon-models.com/d-m-item.asp?pid=DRA11017
Bild
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Intressant, jag menar att James May flyger DC-3an som försvann... :-)

Jag är ledsen, jag kunde inte låta bli... skjut mej... :-)

Öken-Erik
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Öken-Erik skrev:Intressant, jag menar att James May flyger DC-3an som försvann... :-)

Jag är ledsen, jag kunde inte låta bli... skjut mej... :-)

Öken-Erik
Jo, man läser ju det man vill läsa, Erik. Skall gå ut och ladda AK'n nu... *s*

När James började plocka isär modellen av Apolloraketen i programmet gick jag nästan i bitar. Det såg mer ut som att han hade sönder den. Men förmodar att han visste vad han hjorde som modellbyggare och mj-rallare.

James May tordes annars snart tillhöra vår mesta tv-flygare. Förutom att ha flugit lite i Top Gear vill jag minnas att han flugit Spitfire och Lightning med. Men att hitta något som överträffar U2 undrar jag om det finns. Skulle kanske vara en F-104N (?) eller X-15. Finns det någon flygvärdig Blackbird?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

En del länkar som kanske kan vara till nytta finns i det här bygget av den försvunna DC-3an: http://modellbygge.ifokus.se/discussion ... 9001-bygge
Skriv svar