Sökes: gammal Italeri M-109 SPG.

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
SvenYoung
Namn: Sven Young

Sökes: gammal Italeri M-109 SPG.

Inlägg av SvenYoung »

Hej!

Känner mig sugen att ge mig på ett M109 projekt, och gärna en Vietnam-version (den kortpipiga 155mm versionen).

Har en tanke att konvertera AFV Clubs fina M109A2 till en sådan, men behöver några delar från Italeris gamla modell.

Är det någon som vill bli av med en sådan till en hyfsat billig peng? Italeris byggsats nummer 235 skulle vara lämplig att sno delar ifrån. Givetvis fungerar även Tamiyas "nya" Vietnam-version, men den blir troligtvis dyrare.

Alternativt så innehåller Italeris E4 variant alla de tidiga delarna också, så om det är någon som har den modellen och inte tänker bygga den tidiga versionen, köper jag gärna de tidiga delarna av er (delarna till korta eldröret, tidiga siktesluckan uppe på tornet och frontpansrat).

Givetvis så släpper väl AFV Club en Vietnam-variant så fort jag har samlat alla delar jag behöver :-)

Tack på förhand,
Sven
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mahatma G

Re: Sökes: gammal Italeri M-109 SPG.

Inlägg av Mahatma G »

Nej, nej, nej, Sven - nu är du helt fel ute! Ska du bygga en kortpipig 109:a ska du givetvis bygga en tidig Rochev! :!:

Jag ska kolla vad jag har i gömmorna. Jag vet att jag haft en kortpipig Italeri M109, men frågan är om jag har kvar den eller har bytt in den mot en långpipig. Ska leta lite, men lovar inget...
/G
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag har en Italeri nr 246 som ska byggas med lång pipa.
Italeri kallar den för E4/G/A1/A2 ... är det den du avser med E4 ?
/ Robin
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack Göran, ja hur tänkte jag nu egentligen? :-)

Hör gärna av dig när och om du hittar en i gömmorna. Å andra asidan, om Robin vill göra en affär (enligt nedan) så är det synd att du uppoffrar en hel M109 för de delarna jag behöver. Kan jag få återkomma?

Robin: Japp, det stämmer, det är den jag kallade "E4" som innehåller delar till en mängd olika versioner. Har du lust att sälja G/A1 delarna?

Delarna är:
15a, 56c (x2), 57c, 58c, 59c, 66c, 67c, 68c, 69c, 70c, 71c, 72c, 73c, 84c, 88c, 130c (x6).

Om vissa av dessa delar används på den långpipga versionen så kan du givetvis skippa dem (OM du nu kan och vill göra en affär givetvis :-) ).
"Svenne-Kongo"

Robin Nilsson

Ska kolla hur det ser ut med delarna (inte redan urplockat et.c).
Den långpipiga ska byggas med Royal Models M109 AL IDF (nr 101 ?) så vissa delar kanske blir överflödiga för den skull ...
/ Robin

P.S. Överflödig plast är gratis ;-) Sen gäller det bara att ordna transport söderut ....
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack att du vill kolla, Robin, och att du är villig att släppa överflödiga delar gratis. Tror att minst en av delarna (frontplåten) är samma till alla varianterna (även om den inte är helt korrekt för senare 109-or) så den kan du givetvis skippa i så fall.

Det är självklart ok för mig om du skickar med post (eftersom det bara handlar om ett kuvert med smådelar - kan skickas som "brev"). Jag betalar portot så klart.
"Svenne-Kongo"

Robin Nilsson

Nu har jag kollat i lådan och funderat på ritningen och det är många delar som ska användas till både A1/A2/E4 samt G:
Delarna är:
15a: Fronten till chassiet, kanske kan byta mot frontplåten från din AFV-Club ? Din frontplåt är "late" och jag har en "early" ..

Stödet för eldröret
56c (x2): Två små fästen, bara till G, inga problem
57c & 58c :bara till G
59c: övre halvcirkeln till stödet, behövs till både G & A1/A2, jag vill ha A1/A2 stödet så vi kan byta delar.

Eldrör med tillbehör
66c, 67c, 68c, 69c: Används till både G och A1/A2/E4
70c, 71c: enbart till G
72c, 73c: används till både A1/A2/E4 samt Nederländsk G

Smådelar på tornet:
84c & 88c: används bara till A1 samt G (jag ska bygga A2)

Korgar på tornets front:
130c (x6) : Heter 130e på min ritning, nån sorts pinnar upptill på korgarna till E4

Om vi byter frontplåtar och hela eldröret så borde det gå ihop, du får ett komplett kort rör
i byte mot A2 röret från AFV-Club, kanske ska ta med 63c, 64c & 65c som är manteln och upphängningen (trunnion) bakom också ?

/ Robin
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack Robin,

Affären avslutad via mail :-)

Göran, tack för för ditt svar också, och för att du ville kolla upp din M109.
"Svenne-Kongo"

Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Kul att det löste sig, jag hittade bara en långpipig (samma som Robin - och tydligen har han och jag exakt likadana planer och även utgångsmateriel) halvbyggd. Antagligen är det som jag misstänkte, jag hade avyttrat den när jag skaffat en långpipig. Å andra sidan skulle det inte förvåna mig om den dyker upp nästa vecka... :)
/G
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Ja, personligen så hoppas jag att AFV Club släpper en tidig, kortpipig 109:a och även en 108:an. Sedan kanske de kan ge oss en M107 och M110 också.

Man kan väl drömma :-)

Tack igen för att du kollade, Göran!
"Svenne-Kongo"

Skriv svar