Hej!
Jag har en Epilog Zing Lasermaskin till salu http://www.epiloglaser.com/products/zin ... series.htm. Denna maskin kan skära ut detaljer med en nanometers felmarginal och är därför utmärkt för att skära ut modelldelar och mekaniska delar så som kugghjul (själv har jag använt maskinen för att bygga mekaniska klockor) men möjligheterna är oändliga. Jag har själv ingen erfarenhet av modellbygge så jag vet inte om detta är rätt forum för det här men en vän föreslog att jag skulle lägga ut en annons här.
Maskinen är sparsamt använd och är i stort sätt i nyskick!
Maskinens nuvarande värde inkl tillbehör uppskattas till cirka 100 000Kr men jag är villig att förhandla om priset.
Tack!
Epilog Zing Laserskärmaskin
-
Re: Epilog Zing Laserskärmaskin
Hej Oskar,
Spännande maskin och nog vore det hur kul som helst, men ...
för en vanlig modellbyggare så är det nog svårt att räkna hem en sådan investering eftersom vi oftast inte tillverkar större serier och inte behöver den precisionen (tiondelar av mm räcker). Precisionsdelar i tunnplåt köper vi i form av fotoetsad plåt (oftast mässing), vissa av de avancerade modellbyggarna gör egna förlagor till ets-masker som skickas till någon för etsning. Mycket av det vi vill ha ska vara tredimensionellt och då kanske inte laserskärning är den bästa metoden, vissa designar eget i CAD och skickar till firmor som har utrustning för additiv tillverkning med 0,1 eller 0,01 mm precision eller bättre (apparater som också är för dyra om man ska ha tillräcklig precision).
mvh / Robin
för en vanlig modellbyggare så är det nog svårt att räkna hem en sådan investering eftersom vi oftast inte tillverkar större serier och inte behöver den precisionen (tiondelar av mm räcker). Precisionsdelar i tunnplåt köper vi i form av fotoetsad plåt (oftast mässing), vissa av de avancerade modellbyggarna gör egna förlagor till ets-masker som skickas till någon för etsning. Mycket av det vi vill ha ska vara tredimensionellt och då kanske inte laserskärning är den bästa metoden, vissa designar eget i CAD och skickar till firmor som har utrustning för additiv tillverkning med 0,1 eller 0,01 mm precision eller bättre (apparater som också är för dyra om man ska ha tillräcklig precision).
mvh / Robin
Tack för ett så fullständigt svar. Denna maskin är så pass svårsåld att jag tänkte att det var värt ett försök.. men men...Robin Nilsson skrev:Hej Oskar,
mvh / Robin
-
Ebay kanske så att du når ut till en internationell marknad ?
Modelljärnvägsbyggare kanske men när de blir "avancerade" så kanske de slår på stort och köper en liten CNC-fräsmaskin för kanske 20-25000 kr.
/ Robin
Modelljärnvägsbyggare kanske men när de blir "avancerade" så kanske de slår på stort och köper en liten CNC-fräsmaskin för kanske 20-25000 kr.
/ Robin