Behöver köpråd
Behöver köpråd
har ju som börjat lite smått ni med 1:72 modeller men tror att kanske 1:32 vore bättre för att lära mig att förmåla innan jag sätter ihop xD så undrar om någon har tips på bra modeller som inte är så dyra och som man gärna kan köpa i butik =)
Re: Behöver köpråd
I skala 1:32 finns det nästan bara flygplan och de skulle jag inte rekommendera om du är ny. Nästan alla är stora, dyra och kan ha 1000+ delar som ska på. Om du vill bygga lite större skulle jag rekommendera dig att prova på Pansar i 1:35 istället. Mitt tips är att åka in till Wentzels då de har modeller, penslar, färger och allt annat som kan behövas samt duktig personal. Som din första skulle jag rekommendera Tamiya då de är kända för att de är ganska lätta att bygga. Fråga personalen vad de tycker passar.
Wentzels ligger på baksidan av gallerian så det är ju inte så värst jobbigt att ta sig dit heller
.
Jakob
Wentzels ligger på baksidan av gallerian så det är ju inte så värst jobbigt att ta sig dit heller

Jakob
Jakob Fall
AP
AP
jfall skrev:I skala 1:32 finns det nästan bara flygplan och de skulle jag inte rekommendera om du är ny nästan alla är stora, dyra och kan ha 1000+ delar som ska på. Om du bygga lite större skulle jag rekommendera dig att prova på Pansar i 1:35 istället. Mitt tips är att åka in till Wentzels då de har modeller, penslar, färger och allt annat som kan behövas samt duktig personal. Som din första skulle jag rekommendera Tamiya då de är kända för att de är ganska lätta att bygga. Fråga personalen vad de tycker passar.
Wentzels ligger på baksidan av gallerian så det är ju inte så värst jobbigt att ta sig dit heller.
Jakob
a 1:35 ok =) för gärna vara lite fler delar med dom gör inte så mycket bara det inte är allt för dyrt när jag även behöver färger å penslar
Man kan nog få en Tamiya från Wentzels för 300-400 men betalar man det får man en riktig toppen modell.
Jakob
Jakob
Jakob Fall
AP
AP
-
- Kontakt:
Sedan måste man ju inte gå direkt på 1/32. 1/48 är en betydligt mer hanterbar skala, även för plånboken. Och där finns ju massor att välja på.
ja det e ju fortfarande större än 1:72 xDBjörn Fransson skrev:Sedan måste man ju inte gå direkt på 1/32. 1/48 är en betydligt mer hanterbar skala, även för plånboken. Och där finns ju massor att välja på.
finns det även soldater för 1:48 ? vore ju kul me dlite variation i det hela, och om nogån kan gissa ett pris på en tiger eller panther tank i den skalan.
en bonusfråga, finns det plan i samma skala så om man ställer dom bredvid gubbarna så ser det inte konstigt ut ?
en bonusfråga, finns det plan i samma skala så om man ställer dom bredvid gubbarna så ser det inte konstigt ut ?
revonn88 skrev:finns det även soldater för 1:48 ? vore ju kul me dlite variation i det hela, och om nogån kan gissa ett pris på en tiger eller panther tank i den skalan.
vad kan det tänkas vara för skala på gripen ? tanken är 1:72

Det finns en del figurer både i 1/72 och 1/48 men absolut mest finns det i 1/35. Gripen är i 1/72 om man kollar på deras respektive längd på Wikipedia. Coolt kamofluage på gripen föresten men troligtvis inte så värst kamoflerande
.
Om du vill kolla på ungefär vad som finns i modellväg kan du kolla här:
http://www.hannants.co.uk de har en bra sökmotor och brett sortiment.
Jakob

Jakob
Jakob Fall
AP
AP
jfall skrev:Det finns en del figurer både i 1/72 och 1/48 men absolut mest finns det i 1/35. Gripen är i 1/72 om man kollar på deras respektive längd på Wikipedia. Coolt kamofluage på gripen föresten men troligtvis inte så värst kamoflerande.
Jakob
vad jag läst mig till verkar 1:48 vara bäst för mig, lite större delar och ändå inte allt för dyrt