modellträd 1:72, köpes

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
Jonas242
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 mar 2013, 19:17
Namn: Jonas

modellträd 1:72, köpes

Inlägg av Jonas242 »

Om någon har modellträd i skala 1:72 till salu så är jag intresserad. Om inte så mottaget jag tacksamt tips på var jag kan köpa dessa i Stockholm. Den enda butik jag känner till är Wentzels men jag vet ej om de har sådant?
Mvh Jonas
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: modellträd 1:72, köpes

Inlägg av Hokey »

http://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?c=208

Skalan är väl huvudsakligen 1/87 men man ska väl vara bra insnöad på just träd för att skillnaden ska öht märkas... Köp f.ö. inte träden osedda, skillnaden i kvalitet är häpnadsväckande, och inte alltid fullt korrelerad med priset.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: modellträd 1:72, köpes

Inlägg av jfall »

Som Hokey sa se till att du ser träden i verkligheten först, vissa ser super ut och vissa ser ut som en plastpinne med liten grönt ludd på. Jag köpte lite granar till mitt vinter diorama från MJ, mitt diorama är en 1/72 stork.
lycka till!

Jakob
Jakob Fall
AP
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: modellträd 1:72, köpes

Inlägg av Stefan S »

Nuförtiden finns det otroligt vackra modellträd i 1/87. Hos Mj-Hobby i Stockholm finns ju en del

http://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?qsLang=swe&c=134

http://www.mjhobby.se/about.asp?qsLang=swe



Stefan
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: modellträd 1:72, köpes

Inlägg av Robin Nilsson »

Ett träd på 15 meter (halvstor tall, stora tallar kan gå uppåt 30 meter, granar kan bli högre) blir drygt 20 cm i 1/72 och 17 cm i 1/87 så de flesta MJ-träd är "för små" för att visa fullvuxen skog :-)
Jonas242
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 mar 2013, 19:17
Namn: Jonas

Re: modellträd 1:72, köpes

Inlägg av Jonas242 »

Stort tack för alla tips! Det hjälper mig mycket! ...och om nån har några liggandes och vill sälja så lägg ett PM.
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: modellträd 1:72, köpes

Inlägg av Hobby-Importen »

Robin Nilsson skrev:Ett träd på 15 meter (halvstor tall, stora tallar kan gå uppåt 30 meter, granar kan bli högre) blir drygt 20 cm i 1/72 och 17 cm i 1/87 så de flesta MJ-träd är "för små" för att visa fullvuxen skog :-)
Nja, det beror ju på jordmån och klimat mm.

Med ursprung från en skärgårdskommun, så har jag ju sett hur "fullvuxen skog" skiljt sig rejält
i storlek mellan inlandet, kusten och öarna, så 1/87 fungerar nog i många fall.

Jens
Daedalus Models
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: modellträd 1:72, köpes

Inlägg av Robin Nilsson »

Hobby-Importen skrev:
Robin Nilsson skrev:Ett träd på 15 meter (halvstor tall, stora tallar kan gå uppåt 30 meter, granar kan bli högre) blir drygt 20 cm i 1/72 och 17 cm i 1/87 så de flesta MJ-träd är "för små" för att visa fullvuxen skog :-)
Nja, det beror ju på jordmån och klimat mm.

Med ursprung från en skärgårdskommun, så har jag ju sett hur "fullvuxen skog" skiljt sig rejält
i storlek mellan inlandet, kusten och öarna, så 1/87 fungerar nog i många fall.

Jens
De flesta modelljärnvägar utspelar sig inte ute på öarna eller alldeles vid kusten ;-)
men å andra sidan så går även stambanor ibland förbi ungskog.
Det budskap jag ville framföra var att det inte spelar så stor roll om det är 1/72 eller 1/87 träd,
de motsvarar ändå ungskog.
Skriv svar