hjälp med att sälja lite modeller

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
freddan2244
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jun 2012, 15:16

hjälp med att sälja lite modeller

Inlägg av freddan2244 »

Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp att sälja mina modeller. Det är cirka 280 modeller varav de flesta är i skala 1/48, vad är det bästa sättet att lista dem på? Jag skulle kunna göra en lista med fabrikat, skala, modell, tillverkarens artikel nummer etc. Är det någon här som har en färdig mall man kan få låna eller vet vad köpare vill ha för information? Jag kommer inte att lägga upp bilder av 'box art' eller så, det skulle ta för lång tid men de flesta är ganska lätta att hitta information om.
Modellerna är naturligtvis helt orörda i original kartong.
Har även en hel del 'aftermarket' cockpits från Blackbox/VMD studios/Avionix eller vad de nu kallar sig.

Tacksam för alla tips jag kan få.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: hjälp med att sälja lite modeller

Inlägg av Björn Fransson »

Om du vill göra det så enkelt som möjligt, tycker jag att det räcker med Objektets namn, skala, tillverkare och pris. Många köpare har bra koll på det som de köper.

Om du vill lägga till något ytterligare, är artikelnummer förstås bra. Då kan man som köpare kolla upp vilken utgåva det är. Nästa steg är en eventuell kommentar om skick.

Men åtminstone jag tycker att det räcker med en enkel lista som jag snabbt kan ögna igenom. Sedan kan man ju ställa frågor om det är något man undrar över.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: hjälp med att sälja lite modeller

Inlägg av Robin Nilsson »

Om jag vore i din situation så skulle jag skapa olika trådar för de olika
skalorna och kanske även dela upp på ämnesområden om det är annat än flyg med i högen. Skala, förebild, tillverkare, produktnummer skulle jag ange. Kanske även vilket pris du tänkt dig.

mvh
freddan2244
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jun 2012, 15:16

Re: hjälp med att sälja lite modeller

Inlägg av freddan2244 »

Ni menar att jag till exempel skulle kunna ha en tråd med bara Classic Airframes, en annan med bara Hasegawa och en tredje med Tamiya i skala 1/48? Eller menar ni även att dela in i första världskrigs plan, eller axelmakt/allierade eller propellerplan och jetplan?

En enkel lista verkar förstås vara den enklaste lösningen eftersom jag tror de flesta intressenter i alla fall lätt tar reda på mera om modellen.
Jag säljer bara det som jag själv skulle köpa om jag var i andra änden av transaktionen... Det vill säga modeller i samma skick som de modeller som samlar damm i hobby affärernas hyllor. Saknas något eller om något är trasigt så säljer jag inte. Eller så gör jag en separat lista på 'defekta' modeller om det nu finns något intresse alls för sådana. Jag vet att jag har en Skyhawk i 1/48 som jag inte kan sälja för en liten del var skadad redan när jag köpte den från en hobby affär.
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: hjälp med att sälja lite modeller

Inlägg av zapper »

Ett sätt som inkluderar bilder i viss mån är att helt enkelt stapla kartongerna i lagom stora högar (kanske sorterat efter skala) och sedan plåta av sidorna av stapeln. Vill man kan man sedan redigera in prisuppgift i Paint eller liknande program. Visserligen blir det att länka upp bilder, men dessa kan hållas till ett minimum. Fördelen är att man ser lite av boxarten (brukar ofta vara tryckt på sidan) och så behöver man inte sitta och knappa en massa info till en lista - detta står ju också på kartongen.


Vill man slippa bry öht. så brukar t ex Hobbybokhandeln köpa in samlingar.
/E
Erik von Rosen
Skriv svar