Köpes: P51 Mustang byggmanual

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Köpes: P51 Mustang byggmanual

Inlägg av Håkan F »

Någon som ligger inne med ett exemplar av "P-51 Mustang, Classic Aircraft No.3, Their history and how to model them." som du kan tänka dig skiljas från?
OM jag förstått rätt är denna bok skapad som en manual över förbättringar som kan/bör göras på Airfix 1:24 Mustang.

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Köpes: P51 Mustang byggmanual

Inlägg av magnusf »

Jag har inte den men den kan finnas hos Hobbybokhandeln om den inte dyker upp från någon här!

Hälsningar Magnus
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Köpes: P51 Mustang byggmanual

Inlägg av commander »

Du har förstått det hela rätt, den tar upp bygget av Airfix modell och hur den kan bättras på. Klart vettig bok trots åldern om man är ute efter både nostalgi och tips :) Mycket trevlig bok
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Köpes: P51 Mustang byggmanual

Inlägg av Håkan F »

Köpte en på Amazon istället, frakten blev typ dubbelt så dyr som boken....
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpes: P51 Mustang byggmanual

Inlägg av Stellan »

Ytterligare en av Airfix klassiska boxarts som fick håret att fladdra på en liten kille under 70- och 80-talen. Blir knappt mer WROOOOOM än såhär! Vill påstå att precis alla linjerna är helt korrekt för en P-51D, Roy Cross missade ingenting.
Stellan Schroeder Englund
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Köpes: P51 Mustang byggmanual

Inlägg av Lars Ekström »

Jag har boken och några andra ur samma serie och de håller inte måttet idag. Faktiskt ganska lite om modifieringar.
Titta hellre efter den här Av Bert Green, https://www.scalemates.com/books/book.php?id=110545
Mitt alternativa tips är att du köper dig en Tamigawa byggsats 48 skalan och kikar hur den ser ut, kopierar sedan till din 24 maskin.

Lycka till
Min 24 P-51 hamnade i centralarkivet.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Köpes: P51 Mustang byggmanual

Inlägg av Håkan F »

Lär väl bli mängder av Google om inte annat, svårt med måtten på bilder men ett "ungefär" och ett "förhållande till" kan det ge.
Bygget startar säkert vilket år som helst...
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Köpes: P51 Mustang byggmanual

Inlägg av Lars Ekström »

Du finner nog det mesta i en reservdelsmanual. Det finns otroligt mycket info på nätet. Akta dig bara för att använda warbirds som referens. Alla är inte lika seriösa som oss modellbyggare!!

Kika på den här länken
http://www.avialogs.com/index.php/en/ai ... craft.html

//Lars
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Köpes: P51 Mustang byggmanual

Inlägg av Andre B. »

Vad jag förstått så är det viktigaste med Airfix P-51D i 1/24 att bygga en hel "vingbalk" i plasticard som tar upp lasterna från vingarna så att inte modellen spräcks eller vingarna får fel vinkel. Vill minnas att det finns lite ritningar på vingbalken att hitta på nätet om man söker en stund...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Köpes: P51 Mustang byggmanual

Inlägg av Håkan F »

Jo den balken finns ju i boken men även som fulkopia på nätet. Vinkeln stämmer nog bra men hålen är jag inte lika säker på. Även lit oklart vilka krafter det egentligen rör sig om, duger 2mm plasticard eller behövs tuffare doningar.
Mycket jobb både här och var för att få det trevligt för ögat, men det är ju den delen av bygget jag tycker om.
Skriv svar