Dekaler till Hawker Tempest eller Typhoon...

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Dekaler till Hawker Tempest eller Typhoon...

Inlägg av Andre B. »

Hej!
Undrar lite om någon har dekaler över från Tempest eller Typhoon i 1/72. Det är bandet i "sky" strax framför fenan jag söker. Har ett Matchbox Tempest Mk.II bygge liggande i brist på berörda dekaler. Kom fram till att dekalen till Airfix fina lilla Typhoon skulle fungera bra med...
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Dekaler till Hawker Tempest eller Typhoon...

Inlägg av Falken »

Har du testat att måla det bandet istället? Inte särskilt svårt, och brukar i regel bli bättre än dekal tycker jag.
Måla bara sky över önskat område, maska av bandet till rätt bredd o måla sedan kamouflagefärgerna.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dekaler till Hawker Tempest eller Typhoon...

Inlägg av Andre B. »

Det är det som är grejen. Hade jag målat ytan i "sky" och maskerat ytan innan stabbe limmats och kamouflagemålning gjorts hade det här inte varit något problem.

Men på en Tempest är bandet i "sky" precis framför stabbe och fena varför det är svårt att maskera och måla det här med ett bra resultat i efterhand. En dekal blir rätt mycket snyggare...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Dekaler till Hawker Tempest eller Typhoon...

Inlägg av Falken »

OK, fattar. Har byggt en del britter i 1/72 och för det mesta sparat oanvända dekaler. Kollar om jag har något vettigt liggande.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Dekaler till Hawker Tempest eller Typhoon...

Inlägg av Falken »

Hade tyvärr bara kvar "Sky-band" till Tamiya Spitfires, en Mk I o två Mk V. Men om du tror att nån av dem kan funka postar jag gärna imorgon. PM:a adress.
thumbnail_IMG_0126.jpg
thumbnail_IMG_0126.jpg (337.71 KiB) Visad 5952 gånger
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dekaler till Hawker Tempest eller Typhoon...

Inlägg av Andre B. »

Tack för tanken. Jag skall titta lite på om det kan fungera. Spitfire'n är ju lite mer slimmad och är tunnare än Tempest och Typhoon. Håll gärna på dem ett tag.

Jag trodde att jag hade det som behövdes i "lådan". Särskilt som jag byggt tre Tempest's och en Typhoon tidigare (Heller, Academy och Airfix) och en hel del annat från RAF.

Jag klarade de vita banden på fena och stabbe ("D-day markings"). Men bandet i "sky" gick jag bet på. Airfix Typhoon i 1/72 har typ 3/5 delar av bandet. Kom fram till att med två dekaler så borde jag klara bandet på en Tempest. Men i värsta fall så blir det kanske att måla...

https://travelforaircraft.wordpress.com ... write/amp/

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Dekaler till Hawker Tempest eller Typhoon...

Inlägg av Falken »

Ahh, bandet går upp över främre delen av fenan. Jag hade nog maskat o målat om jag var du, skitsvårt att få en dekal att följa de där linjerna. Speciellt en från Tamiya som svarar sisådär på mjukgörningsvätskor.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dekaler till Hawker Tempest eller Typhoon...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Lite därför jag mest söker dekalerna till Airfix Typhoon som fungerar väldigt bra med just Micro Set och Micro Sol.

Det är skitsvårt att maska bra på en Tempest i 1/72. Och det är inte fenan som utgör problemet utan det korta avståndet till stabbarna. Det finns liksom inte en millimeter att maskera på om man målar "sky bandet" sist. Man måste i princip börja med att måla bandet och masks innan man målar kamouflaget av ocean grey, dark green och medium sea grey.

Intressant att Tamiya har gjort dekaler även för de "trainer yellow" målade framkanterna på vingarna på en Spitfire. Har bara sett det till Airfix Spitfire Mk.IX tidigare. Måste säga att det är något jag uppskattar att slippa måla. Tycker det blev väldigt bra med dekalerna till framkanten på vingarna till exempelvis Airfix senaste Typhoon...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dekaler till Hawker Tempest eller Typhoon...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Det blev målning till slut. Använde Xtracolor's Sky som jag känner har rätt nyans men som inte är helt enkel att penselmåla. Så det blev det vanliga med att städa upp dvs bättringsmåla och polera bort kanter mm. Nackdelen med försänkta panellinjer är att de kryper under lätt hur väl man än trycker ner tejpen. Men det är ok ut på "normalt avstånd"...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar