Lyfter en gammal fråga; jag har kikat runt lite efter ett gammalt Eduard-set (till Tamiyas sdkfz 250/9) och får många träffar hos olika handlare världen över. Det är ju kul men portot... runt 150 SEK för att skicka ett ynka litet ets-set. Är det så illa nuförtiden eller finns det alternativ?
Stefan
Näthandel - höga porton
-
- Namn: Stefan Blomberg
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Re: Näthandel - höga porton
Uppblåsta portokostnader för att få lägre avgift till ebay då avgiften endast dras på köpesumman exklusive porto.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
- Namn: Stefan Blomberg
Fast de högsta kostnaderna har jag upplevt hos handlarna direkt, en och annan på ebay har varit lägre.
Fraktkostnaden varierar kraftigt enligt min erfarenhet. De flesta näthandlare har i praktiken en minfraktavgift, vilket gör det dyrt att beställa enstaka saker. Misstänker att de i praktiken lägger in en adminavgift. Däremot brukar det vara relativt billigt om man beställer mycket. Hannants tror jag t ex har ca £6 som minsta fraktkostnad, medan Sockelshop ligger på 14 EUR. När det gäller lätta saker som ets eller dekaler, så kan de Hong Kong-baserade firmorna (Lucky Model, Hobbyeasy, mfl) vara ett alternativ - de har ibland gratis flygfrakt på denna typ av prylar.