Lars Befring skrev:men skämt åsido... såååå hemsk är den inte Airfixen....
I mitt tycke är Matchbox faktiskt bättre.
...vilket ju visar hur illa läget är. Men med tanke på Airfix nya inriktning och att de också uttalat att de upplever att det största intresset just nu är kring jetflyg från kalla kriget i allmänhet och för deras del brittiskt dito i synnerhet, är nog inte en ny Buccaneer helt utesluten de närmaste åren. Frågan är bara i vilken skala? För nu när de bockat av Lightning, Harrier, Sea Vixen (i alla fall i 48), Vampire och snart även Javelin i 1/48, är det snart bara Buccaneeren kvar. Om inte jaggan hinner före, men där känns utbudet på marknaden trots allt något bättre. Har dessutom för mig att jag läste om ett uttalande från någon på Airfix som pekade i en riktning som skulle kunna börja på B... Vi håller tummarna!
Harriern i 1/48 är både mer i behov av uppfräschning och hade nog sålt bättre än Buccaneer. Och sen har vi ju min käpphäst, Scimitar i 1/48...
Vampire görs väl förresten inte av Airfix? Det är ju Trumpeter som nyligen släppt en lätt tveksam utgåva.
Jäpp! Men jag syftade på både 72 och 48-skalan. Och i 72 finns i alla fall tvåsitsaren från Airfix. Dessutom gör sannolikt Trumpeter-Vampens blotta existens att ett eventuellt Airfixintresse för just den har svalnat för många år framöver (detta trots dess brister).
Harriern är säkert välkommen den också, men det kan mycket väl bli både Harrier och Buccaneer i framtiden.
Björn Fransson skrev:Dessutom gör sannolikt Trumpeter-Vampens blotta existens att ett eventuellt Airfixintresse för just den har svalnat för många år framöver (detta trots dess brister).
Jag har börjat tveka till att sånt egentligen påverkar så enormt mycket. Ibland tror jag till och med att det kan vara positivt, bara genom att dra igång intresset, och få fart i tillbehörsmarknaden.
Dessutom tror jag att Airfix säljer mycket på namn och nostalgi. Folk vill ha Airfix.