Bedford Flakbil med kran (och släp)
Det här bygget blev betydligt mer skapande med egen insats av scratchbygge och kombinationer av olika tillbehörssatser till en enhet.
Den här låg till sig rätt länge i mitt huvud då jag hade modellen liggande men inte riktigt hittat visionen vad jag ville göra med den.
Men så såg jag att Italeri hade återgivit ut en av sina tillbehörssatser till lastbilar med en Effer-kran och då föll allt på plats!
Mycket planerande, måttande och filande utbröt i huvudet innan jag kunde sätta ihop de första delarna. Jag använde mig av mina år bakom ratten, importerande av lastbilar, som påbyggare, som säljare av lastbilar och tillbehör till dessa.
Jag är helt medveten om att detta chassi inte är lämpligt för en sådant här bygge utan är mycket för litet och definitivt så är det många detaljer som inte är tidstypiska för fordonet utan bygget är en mix av dåtida och modernare fordon. Men det är väl vad modellbygge stundom handlar om eller hur? Man får en vision och sen är det ”bara” att förvalta den till ett slutresultat som ser bra ut (i mina ögon).
Med startpunkt i kranen började jag bygget.
Italeri hade inte gjort andra utskjutet rörligt utan det var gjutet som en del med första utskjutet. Fetglöm! Fram med lilla rakbladssågen och sen var det full fart.
Som tur är så har jag ett ganska stort förråd av plastprofiler och råmaterial som jag skaffat på mig under åren och det var en helt ovärderlig källa till skapande.
Med relativt enkla medel (en j-a massa slipande), några omtagningar av kreativt bygge så blev kranen så rörlig och detaljerad som jag ville ha den.
Kranen är en mycket trevlig byggsats som är enkel att detaljera med slangar och annan bråte som gör att ögat får sitt.
Nåväl, när jag skulle montera kranen på chassiet så behövda jag förlänga detta med 40mm så att jag kunde behålla flaket på ”samma” ställe på chassiet vilket underlättade resten av bygget.
Nästa steg var en låda under flaket för mindre långgods typ dragstång, stegar, ramper eller liknande.
Innan flaket kom på plats så gjorde jag nedsänkta lastöglor av en kätting till ett träfartyg och några snuttar plaststav, sen gjorde jag stöttor som står mitt i flaket för en bättre surrning av gods (löstagbara förstås).
Med lite tålamod gjorde jag flaklämmarna fällbara. Baklämmen fick ett par utdragbara stag som stöd vid transport av längre gods.
I hytten vidtog en ombyggnation till vänsterstyrning vilket självklart gav upphov till mer följdproblem
Några smärre detaljeringar i form av handskfack i dörrarna, öppningsbara dörrar, fler instrument, fönstervevar, dörrhandtag, nya sidorutor, justeringspakar på stolarna osv.
Byggde om framvagnen från stel till styrbar.
Sen var det en massa annat som inte får plats i mitt arma huvud utan ni får gissa er till dessa.
Släpet blev av därför att jag hade en smärre hög med överskott från mina tidigare Bedford-byggen.
En hel del scratchbygge tillsammans med dessa delar blev en typisk svensk släpvagn runt 70-talet.
Målades för att passa samman med flakbilen.
Målning: den röda färgen gjordes med Molotov Chrome airbrushad som bas (mycket trevlig, rekommenderas varmt), sen la jag Tamiya Clear Red ovanpå. Blir nästan som candy.
I stort sett resten är målat med Vallejos MetalColor förutom ”trä” som är målat med Vallejos Sand Brown).