Helgen efter det alltid lika storslagna 08 Open inbjudes modellbyggare från rikets alla hörn (och bortom) att komma till Armémuseum i Stockholm för att bygga modell, utan tvekan inspirerad av allt kul man sett på tävlingen! Precis som tidigare kan man ta med sig modell och verktyg för att bygga och prata tillsammans med likasinnade, bland artilleripjäser och karoliner.
I anslutning till detta kommer jag att hålla i ett prova-på-bygge för utomstående. Lite hjälp från en vänlig själ eller två emellanåt önskas, men i övrigt är det som en vanlig byggkväll.
Mer information om exakta tider kommer när det börjar närma sig!
Uppdaterad information nedan!
Kl. 10:30 på lördag morgon samlas så många som möjligt utanför museets entré, varefter vi ställer i ordning bord och stolar på våningsplan två.
Kl. 11:00 öppnar museet för allmänheten. Tillhör man IPMS presenterar man sig som sådan i receptionen, varpå man beviljas fritt inträde. Medtag modeller och verktyg, för den som vill. Vill man bygga modell bör man ta med en egen bordslampa, då belysningen är tveksam och föreningens bordslampor finns i begränsat antal!
Kl. 12:00 börjar prova-på-bygget, då utomstående får tillfälle att slå sig ned bland oss och bygga en egen modell som man köpt i museibutiken eller annorstädes. Det är framför allt jag som kommer att styra med det, men någon eller några får gärna hjälpa till om det blir mycket.
Kl. 13:00 börjar en guidad visning om stormaktstiden. Den som är intresserad är välkommen att hänga med!
Kl. ~16:30 börjar vi packa ihop vårt eget inför dagen. Museet stänger 17:00, och vi ska vara redo att gå ut då.
På söndag:
Kl. 11:00 öppnar museet, och dagen ser ut ungefär som föregående. Inget bordsbärande lär dock krävas på morgonen, och ingen visning om stormaktstiden blir det heller.
Kl. ~16:30 packar vi ihop för dagen och helgen, och jag ser gärna att folk stannar kvar och hjälper till med att flytta undan bord och stolar så att vi kan lämna museet kl. 17:00.
Och med det ser jag fram emot en lysande helg!