Trots att jag byggt modeller i mer än 35 år så har jag aldrig någonsin byggt något som är fyrmotorigt, knappt ens två faktiskt, men nu är det dags! Den här högg jag på direkt när den kom ut för några år sedan, polaren Anders beklagade sig över att den var "för udda för honom" medan jag reagerade direkt tvärt om, tillräckligt udda för mig! Jag har alltid gillat Lancastern med stjärnmotorer och en bombarkampanj på Aeroscale blev den perfekta ursäkten att dra igång bygget!

Jag har skaffat en ganska måttlig mängd eftermarknadsprylar (det finns tillräckligt att shoppa för att driva en till antingen konkurs eller psykakuten eller möjligtvis båda), jag tog det som syns och verkar vettigt: hjul, ksp-pipor, lite interiördelar samt cockpitmasker. När de här bitarna kommer hem så upptäcker jag dessutom efter ett tag att det inte finns några bälten med bland etsen ("Lancaster interior" - varför skulle det någonsin vara några bälten?) så sådana skaffades på öppna marknaden (ebay) och trillade in här för någon vecka sedan. Jag har även beställt ett av Falcons huv-kit, jag hoppas det innehåller tornen och jag hoppas att det går att anpassa till den här modellen (de är gjorda för Airfix förra Lancaster). Mycket hoppas blir det...

Skaffade även ett Xtradecal-ark för Lancaster Mk II. Just nu står valet mellan en av märkningarna från byggsatsen (ett + för nose-arten) och en av de från arket (ett + för de gula strecken på fenorna). Svåra och viktiga val...

Finns även en bubblare till som kvalar in eftersom den var baserad på Syerston där jag själv flugit från. Observera stålet i blicken och 80-talsfrisyren... Tyvärr är den förebilden rätt tråkig (varken nose-art eller gula ränder...) men den var i alla fall en ursäkt för att få skryta lite vilket inte ska föraktas...

Jag blir som vanligt förvirrad när det är mycket bitar, det blir som en hel liten hög med små minibyggsatser det här! Inredningen har trimmats med ett minimum av fotoetsbitar, det mesta sitter kvar på arket och kommer inte att användas för att det inte kommer att synas. Lägger det i buy-sell-swap sedan under rubriken "meningslös fotoets säljes", hoppas på feta bud...

Kroppshalvorna färdigmonterade med endast den mest framträdande fotoetsen monterad.
Och nu mot något obehagligt som jag faktiskt visste redan från början efter mitt Lightning-projekt...

Ytorna är inte sådär supersläta... Det är upp till var och en och det blir en fin modell av den här hur man än gör men jag bestämde mig för att försöka fixa till detta på samma sätt som jag gjorde på min metallrena Lightning (och dessutom göra det på ett smart sätt, dvs innan modellen var hopsatt...). Jag har putsat alla ytorna med slip-padar, grundat med Games Workshop "Chaos Black" och putsat dem ytterligare en gång för att få en riktigt slät yta. Jag hoppades även att primern skulle tona ner panellinjerna lite men jag tror inte det gjorde någon större skillnad tyvärr. Jag orkar inte fylla dem (har ingen klar bild av VAD jag skulle fylla dem med heller), slipa och rista om även om jag nog borde. Det får räcka såhär denna gången!
Och nu mot något ytterligare obehagligt..

...nitar... Jag har funderat över detta i flera veckor (familjen har undrat varför jag varit så frånvarande, just när de trodde jag hade bestämt mig för vilket målningsschema jag skulle ha...), börjar jag så måste jag genomföra det hela vägen (igen, jag har gjort det förr men då var det inte en fet j-a fyrmotorkärra). När jag till slut kom över ritningar från nätet som visar nitarna så bestämde jag mig för att ge mig på det. Nitverktygen är en 0,4 mm "Rosie" samt en 0,2 mm "Magnus Signature Edition", från Zoltan i Ungern, mannen som gör nitverktygens Stradivari

Jag fattade givetvis när jag började det här bygget att det inte är ett enmotorigt jaktplan (man kan, om man har skarpa ögon, se det på omslaget till kartongen redan innan man öppnar den...) men jag greppade ändå inte själva arbetsvolymen. Nåja, jag har ett tag på mig att göra den klar!
Hälsningar
Magnus