Airfix Lancaster B.II i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Airfix Lancaster B.II i 1/72

Inlägg av magnusf »

Med 110:an klar, Open avslutat och hemkommen från Moson så är det dags för något nytt i verkstaden. Det här blir en ovanligt lång förstapost, jag har tjuvbörjat lite redan i mars så det är en del att komma ikapp...

Trots att jag byggt modeller i mer än 35 år så har jag aldrig någonsin byggt något som är fyrmotorigt, knappt ens två faktiskt, men nu är det dags! Den här högg jag på direkt när den kom ut för några år sedan, polaren Anders beklagade sig över att den var "för udda för honom" medan jag reagerade direkt tvärt om, tillräckligt udda för mig! Jag har alltid gillat Lancastern med stjärnmotorer och en bombarkampanj på Aeroscale blev den perfekta ursäkten att dra igång bygget!

Bild
Jag har skaffat en ganska måttlig mängd eftermarknadsprylar (det finns tillräckligt att shoppa för att driva en till antingen konkurs eller psykakuten eller möjligtvis båda), jag tog det som syns och verkar vettigt: hjul, ksp-pipor, lite interiördelar samt cockpitmasker. När de här bitarna kommer hem så upptäcker jag dessutom efter ett tag att det inte finns några bälten med bland etsen ("Lancaster interior" - varför skulle det någonsin vara några bälten?) så sådana skaffades på öppna marknaden (ebay) och trillade in här för någon vecka sedan. Jag har även beställt ett av Falcons huv-kit, jag hoppas det innehåller tornen och jag hoppas att det går att anpassa till den här modellen (de är gjorda för Airfix förra Lancaster). Mycket hoppas blir det...

Bild
Skaffade även ett Xtradecal-ark för Lancaster Mk II. Just nu står valet mellan en av märkningarna från byggsatsen (ett + för nose-arten) och en av de från arket (ett + för de gula strecken på fenorna). Svåra och viktiga val...

Bild
Finns även en bubblare till som kvalar in eftersom den var baserad på Syerston där jag själv flugit från. Observera stålet i blicken och 80-talsfrisyren... Tyvärr är den förebilden rätt tråkig (varken nose-art eller gula ränder...) men den var i alla fall en ursäkt för att få skryta lite vilket inte ska föraktas...

Bild
Jag blir som vanligt förvirrad när det är mycket bitar, det blir som en hel liten hög med små minibyggsatser det här! Inredningen har trimmats med ett minimum av fotoetsbitar, det mesta sitter kvar på arket och kommer inte att användas för att det inte kommer att synas. Lägger det i buy-sell-swap sedan under rubriken "meningslös fotoets säljes", hoppas på feta bud...

Bild
Kroppshalvorna färdigmonterade med endast den mest framträdande fotoetsen monterad.

Och nu mot något obehagligt som jag faktiskt visste redan från början efter mitt Lightning-projekt...
Bild
Ytorna är inte sådär supersläta... Det är upp till var och en och det blir en fin modell av den här hur man än gör men jag bestämde mig för att försöka fixa till detta på samma sätt som jag gjorde på min metallrena Lightning (och dessutom göra det på ett smart sätt, dvs innan modellen var hopsatt...). Jag har putsat alla ytorna med slip-padar, grundat med Games Workshop "Chaos Black" och putsat dem ytterligare en gång för att få en riktigt slät yta. Jag hoppades även att primern skulle tona ner panellinjerna lite men jag tror inte det gjorde någon större skillnad tyvärr. Jag orkar inte fylla dem (har ingen klar bild av VAD jag skulle fylla dem med heller), slipa och rista om även om jag nog borde. Det får räcka såhär denna gången!

Och nu mot något ytterligare obehagligt..
Bild
...nitar... Jag har funderat över detta i flera veckor (familjen har undrat varför jag varit så frånvarande, just när de trodde jag hade bestämt mig för vilket målningsschema jag skulle ha...), börjar jag så måste jag genomföra det hela vägen (igen, jag har gjort det förr men då var det inte en fet j-a fyrmotorkärra). När jag till slut kom över ritningar från nätet som visar nitarna så bestämde jag mig för att ge mig på det. Nitverktygen är en 0,4 mm "Rosie" samt en 0,2 mm "Magnus Signature Edition", från Zoltan i Ungern, mannen som gör nitverktygens Stradivari :) ...

Jag fattade givetvis när jag började det här bygget att det inte är ett enmotorigt jaktplan (man kan, om man har skarpa ögon, se det på omslaget till kartongen redan innan man öppnar den...) men jag greppade ändå inte själva arbetsvolymen. Nåja, jag har ett tag på mig att göra den klar!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad

Re: Airfix Lancaster B.II i 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Oj vilket projekt!
Att göra alla de där nitarna kan också vara en anledning att hamna på psykakuten.
Såg att Aeroscales bombarkampanj varar fram till en bit in i 2019, det kan nog behövas.

Häftig 80-tals frilla!

Anders E
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Ojojojojo ... det här kommer att bli superduper. Brittiska bombare är fränt och med din vanliga kvalitet som kommer det att lysnade.

Jag läste inte texten så noga men det var kul att du slängde in en bild på Tom Cruise i ett segelplan också. Förstudier inför "top Gun" kanske? :D
holst

CU@C4
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Oj då. Det här blir ambitiöst på en helt ny nivå! Akta bara att du inte sätter ambitionsnivån för högt så att bygget stannar av! (Talar ur allt för mycket egen erfarenhet.) :)

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Vänner! Tack för glada tillrop innan sommaren :) !

Plockade fram den här som fick vila sedan i våras efter att jag gått vilse i nitträsket... Nu är det i alla fall färdignitat och det känns lite kul att hålla på med denna igen!

Bild
Inredningen ser rätt tunn ut när man jämför med hur en Lancaster ser ut i verkligheten med otroliga mängder reglage, kablar och rör men det här får duga under huven!

Bild
Det bästa från Eduards ets var blandade förtryckta paneler. Av resterande ets använde jag mest sådant som faktiskt inte fanns med i modellen från början. Att bara skrapa bort en fyrkantig låda från plastdelarna för att ersätta den med en mödosamt hopvikt och limmad annan fyrkantig låda i ets är inte speciellt meningsfullt och sådant fanns det som vanligt rätt mycket av!

Bild
Limmat, tejpat och undanställt för härdning...

Bild
...och så lite spackel på det!

Vingarna ska dit som nästa steg. Jag önskar att modellen varit designad så att man kunde montera vingarna sist, nu är den gjord så att man sandwichar balkarna/landställsbrunnarna mellan vinghalvorna redan på det här stadiet vilket kommer att göra modellen lite bänglig att hantera på bordet för en som är van vid småfåglar... Måste snart börja på tornen också, kommer att hantera dem som små byggsatser i sig själv!

Jag inser också att jag ljög grovt i mitt första inlägg i tråden: jag har VISST byggt fyrmotorigt förr, till och med TVÅ sådana! Jag har byggt två stycken Italeri Hercules och för den som är matematiskt lagd så är de absolut att räkna som fyrmotoriga!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Ser fint ut det där. Undrar lite (få jag byggt Airfix föregående utgåvor av Lancaster)... ...är modellen gjuten så den fått den där typ ojämna ytan som många av Airfix nya modeller har? Eller är det så att originalet inte har helt jämna ytor heller? Har tyvärr inte så mycket minne av just Lancaster efter besöken på museet i London. Men vill minnas att Sunderland'en är allt annat än "jämn" när det gäller vingar och utsidor...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
commander
Namn: Andreas Agensjö

Inlägg av commander »

Är väl egentligen inga maskiner från den tiden som är särskilt jämna vad beträffar ytan..? Lancastern är inget undantag den heller, tämligen ’bulig’ den oxå.

/Andreas
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra att du tog dig upp ur nitträsket och att du är igång med bygget!

Anders E
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

commander skrev: 17 nov 2018, 23:33 Är väl egentligen inga maskiner från den tiden som är särskilt jämna vad beträffar ytan..? Lancastern är inget undantag den heller, tämligen ’bulig’ den oxå.

/Andreas
Ja, den enda jag kan tänka mig som "jämn" är Mustangen där vingarna, ja i alla fall skarvarna spacklades och slipades jämna. Och Liberatorn'n hade nog med lite högre krav när det gällde vingarnas jämnhet. Annars så känner jag lite att alla plåtar visade tecken på spänningar med bulor, rynkor mm de flesta flygande maskiner och fartyg...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar