Helitac Kern County UH-1H, prime time.....

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Helitac Kern County UH-1H, prime time.....

Inlägg av Nicklas Karlén »

Här ett bygge som pågått ett tag men jag har inte riktigt orkat lägga upp bilder på det.

Kitty Hawks UH-1D/H i 1/48 som är jättefin. Den sopar banan med allt vad alla andra tillverkare plockat fram i helikoptermodeller av denna klassiska helikopter. Tydligen så används den i mängder i brandbekämpning av skogsbränder i Kalifornien och det känns som jag klivit utanför boxen då det blir en civilmärkning på denna. Det började med att jag hittade ett dekalark med denna märkning, det fanns även en resinklump till vattentank från Cobra Company och så var bygget på väg.

/Nicklas

Här en bild på originalet.
Bild

Jag har kommit till att måla primer. Det är nu det svåra börjar, med blanklack och stripes och en väldigt massa maskerande.
Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Helitac Kern County UH-1H, prime time.....

Inlägg av Lurifax »

Den här kommer att bli makalöst fin. Det är jag säker på.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Helitac Kern County UH-1H, prime time.....

Inlägg av magnusf »

Och bara för att travestera Holst och muntra upp dig Nicklas: det kommer att bli makalöst jobbigt :) ! Har alltid tyckt helikoptrar verkar bängliga att maskera... Hoppas du ror den i land, det är en väldigt snygg förebild!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Helitac Kern County UH-1H, prime time.....

Inlägg av Stellan »

Känner igen de där dekalerna ;) Kommer bli finfint det där.
Stellan Schroeder Englund
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Helitac Kern County UH-1H, paint it black

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det första av ett par nervösa moment är avklarat med rätt bra resultat. Målning av blank vit färg på vit grundfärg kändes som att jag inte behövde dokumentera. En hel del tejp för att få till det svart på stjärtbommen och det blev rätt bra. Lite justering blir det nog innan jag går vidare med de blå stripsen. Det smög sig in lite färg i ett litet hål där jag missat med tejpen :evil:, men det går att fixa.

Ett stort tack till alla som kom till IPMS Östergötlands bygghelg. Det var väldigt trevligt att träffa alla.

Nicklas

Bild
Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Helitac Kern County UH-1H, prime time.....

Inlägg av hurtone »

Inga bilder på insidan?
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Helitac Kern County UH-1H, striping time......

Inlägg av Nicklas Karlén »

Vi pillar lite vidare med denna lilla snurra. So far so good, inga totala katastrofer. Det finns några ställen där färg krupit igenom men det går att fixa. Känns väldigt konstigt att måla med dessa nyanser. Jag är ju van med olika grå och gröna färger, vitt blått och orange känns lite konstigt.

Det är bra att det är väldigt fint väder så att det blir långa torktider mellan målningarna 8-) . Jag har bävat lite för den blåa färgen då det är en Model Master färg som jag nu målat på mina Tamiya färger, men det har gott bra. Rotorn är nästan klar med sina fem olika färger. Kvar är att måla själva mekaniken i rotorhuvudet i någon ljusgrå nyans. Jag har valt att ta en blå linje i taget, mest för att det är så ovant med denna typ av maskering. Tyvärr så släppte vinschen när jag tog bort tejpen.

Ett par bilder då.

Bild
Bild
Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Helitac Kern County UH-1H, prime time.....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag tycker det verkat läskit att måla med klara och blanka färger på det där sättet.
Är du säker på att det inte orsakar dilatition i hypofysen?

Uffe
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Helitac Kern County UH-1H, prime time.....

Inlägg av Stellan »

Farao vad snyggt det blir! Härliga färger.
Stellan Schroeder Englund
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Helitac Kern County UH-1H, prime time.....

Inlägg av Håkan F »

Heja Nicklas!!!
Skriv svar