Dubbelbygge.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Började att bygga Takoms MK.V då jag tycker att ett av målningsschemorna ser häftigt ut och det var länge sedan jag byggde pansar.
Bild

Ett förslag i en annan tråd är att använda rutig färg, bra ide!
Bild

Enligt bruksanvisningen ska man bygga mittendelen först, gjorde så men använde sidodelarna som mall annars skulle det vara väldigt svårt att få vinklarna rätt.
Bild Bild

Massor av bärhjul!
Bild

Ett tips är att kolla noga på ritningen vilka delar som ska användas då det finns olika versioner i samma låda.
Bild

Dokumentationen om de här Mk V som användes av Ryssarna 1941 när de försvarade Tallin är inte jättebra. Oklart vilken version som användes och hur de var bestyckade. Jag använder den beväpning som är i byggsatsen och bygger den som en "Male" version.
Bild Bild

Under tiden jag väntar på beställda färger drog jag igång ett Draken bygge.
Innan start pluggade jag på Björn Franssons "Snabbkurs i Drakbygge" som är mycket informativ, stort tack för den!
Bild Bild

Orginal cockpit är bra men Aires är snäppet bättre.
Bild

Bild

Det här kommer inte att bli några snabbyggen då det finns en hel del annat att pyssla med på sommaren. Men om vädret blir som på den förra så kommer det att bli en hel del byggande.

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag skar ut fyrkanter av Tamiya tape på en liten del av tanken och provmålade. Men det blev inget bra.
Har provat andra material än T-tape men det är svårt att få kanterna tillräckligt jämna.
Bild Bild

Bild

När jag byggde gondolerna (heter det så?) byggde jag dom utan att använda sidan som mall det blev inte heller bra.
Bild
Det känns som om jag tagit ett steg framåt och tre steg bakåt i det här bygget. Det får bli en ny märkning och en annan variant.
Bild

Draken projektet går dock vidare utan några bakåtsteg.
Bild

Anders E
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Andre B. »

Tycker det ser bra ut med din "rutiga färg". Hur exakt kan det ha varit i verkligheten?

Fantastisk detaljering på den där "tanken" annars. Blev sugen på att bygga en liknande med Indiana Jones...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

André, det har du rätt i det var nog inte så perfekt i verkligheten.
Jag fortsätter att måla med min special färg. Skär maskerna i maskeringsfilm det fungerar bättre än T-tape.
Bild

Det är en fin modell med mycket detaljering, en Indiana Jones variant blir säkert häftig.
Ett tips är att använda sidorna som mall när man bygger innerdelen och gondolerna det är många vinklar på båda som lätt blir fel annars.

Anders E
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Andre B. »

Det känns som om du satt ihop den med tålamod och noggrannhet. Det är inte så att det är Takom som har missat lite på vinklarna vid tillverkningen?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Takom har nog missat lite när det gäller byggbeskrivningen det går inte att bygga mittendelen och gondolerna var för sig men det borde jag begripit!
Det närmar sig målning, många rutor blir det.
Bild

Anders E
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Lerxzt »

Ser riktigt bra ut.. Riktigt läcker :) Att rutorna skulle göras perfekt skulle nog inverka negativt på intryck & realism. Ser fram emot hur denna vagn blir! Bra jobbat!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Andre B. »

Får inte riktigt ihop "geometrin". Måste man skära till delarna själv vid bygget? Eller har material försvunnit vid putsning av delarna?

Annars tycker jag med att det ser väldigt läckert ut!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Micke, så här långt har jag kommit nu.
Bild

André, gondolerna består av många små delar om man som jag inte får till vinklarna rätt så blir passformen inget bra.
Bild

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av magnusf »

Läckra rutor Anders, bra att du fortsatte på det inslagna spåret! Jag har också svårt att tro att det var så himla superperfekt i verkligheten!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar