Efter kommentarerna om formen på RBs 15 i modell så plockade jag fram dom tre som fanns i plast.
Den gamla Revellprototypen, Italeri JAS 39A och den nya JAS 39C från Revell.
Den nya från Revell har en nos som är för spetsig, dessutom tycker jag att luftintaget känns fel jämfört med foton.
Italeris är den som känns närmast foton men jag tycker att nosen är lite för spetsig. Slutligen Revellprototypen som har en väldigt rundad nos. Inte heller här gillar jag luftintaget.
Så jag tycker inte att någon är riktigt lik originalet om man går på bilder. Dessutom är det dålig kvalitet på plasten som vanligt. Nosarna ramlade av.
Men när det nu ändå hände så passade jag på att montera prototypnosen på Italeris kropp. Den gamla roboten är mindre i diameter än Italeris men av en lycklig slump så sammanfaller diametern ganska bra precis vid panellinjen framför dom främre fenorna.
Revellnosen hade en aning större diameter just här och det passade bra. Jag slipade ner den så att den passade med Italeridelen och slipade samtidigt formen så att den blev lite mindre trubbig. Själv tycker jag att den nu ser mer ut som bilderna på originalet.