LM 222

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Har länge velat bygga en LM 222 , så nu har jag gjort det.Skalan är 1/32 .Fattas inredning och lampor.//Lennart
Bild
Bild
Bild
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: LM 222

Inlägg av Håkan F »

Underbart!!
Snor du däcken av leksakstraktorer eller finns det resingrejer?
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Håkan. Det finns ett företag som heter Atlas som sålde en serie traktor modeller i skala 1/32. Bl.a Volvo Bison 470. Jag köpte just den för att bygga en 222 utav för flera år sedan. Förebilden är byggd på just den traktorn. Så motorkroppen och däcken med fälg kommer från den . Men jag har förlängt hjulbasen för att få den rätt. Allt övrigt är Pc , med fönsterlister av lödtråd. //Lennart
galvestone_giant
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
Namn: Mattias

Re: LM 222

Inlägg av galvestone_giant »

Snyggt bygge och en klassisk maskin!
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Tack ! //Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: LM 222

Inlägg av magnusf »

Ser inredningen ut som i en LM 218 som jag körde som tonåring hos en lantbrukarsläkting så borde det vara gjort i en handvändning :) ! Ratt som stack upp ur golvet (som man ålade sig förbi, den sitter dessutom förskjuten till vänster sett i körriktningen för att det överhuvudtaget ska vara ålningsbart...), dubbla bromspedaler och en liten gaspedal till höger samt en kopplingspedal till vänster. Växelspaken var en krokig pryl som stack fram till höger om stolen från "ursprungstraktorns" växellåda, sedan hade "vår" maskin snabbväxel fram/back. Lyftaggregatet hade två långa spakar till vänster i hytten.

Med dagens ögon var det rätt bedrövliga maskiner men när de kom måste de varit en revolution. Och att ha den som "gårdslastare" för att hantera storsäckar, lasta av och på lastpallar, röja snö, lasta lite gödsel en vecka och lasta betor en annan vecka på hösten så var de ett otroligt lyft jämfört med en traktor med lastare fram. För att inte tala om jämfört med handkraft... Dessutom är det en relativt liten maskin med lastmaskinsmått mätt så den är smidig med sin bakhjulsstyrning och sina kompakta mått, man kommer åt lite varstans!

På minussidan är de jobbiga att ta sig i och ur (jag har fortfarande ärr på smalbenen efter att ha halkat på lastaggregatet på väg in i hytten en novemberdag, tror aldrig jag slagit mig så illa på så många ställen på en gång), med full skopa så blev de rätt gungiga och svåra att styra (ingen last på styrhjulen bak). Vår hade dessutom ingen dörr (ett resultat av att spärren som låste lyftspakarna när dörren var öppen tagits bort, någon "skulle bara" flytta maskinen lite och lyfta upp pallgafflarna lite till varpå lyftaggregatet knäckte den öppna dörren...) vilket gjorde att det som eventuellt trillade över kanten på skopan kunde trilla in i hytten. Och klev man ur maskinen med lastaren upplyft så hade man inget fotsteg och gick dessutom under klassikern hängande last vilket är big no no... Ja, ni fattar...

Det här var inte så mycket modellbygge men jag kunde inte låta bli :) ! Det var en rolig tid! Och kul att du byggt en Lennart, jag minns dock vår som betydligt rostigare än din modell. Och otroligt skitig i hytten :) !

Hälsningar

Magnus
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: LM 222

Inlägg av Falken »

Snygg!
Nu blev jag inspirerad :D

Är stolt ägare till en (H10 350) i skala 1:1

Bild
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: LM 222

Inlägg av magnusf »

Robin! Nu blev jag SJUKT avis! Jag har inte suttit i en baklastare sedan 1989... Fick prova att köra de moderna maskinerna på Volvo CE när jag gjorde ett jobb åt dem för drygt tio år sedan, det var kul det också men inte riktigt samma sak.

Hälsningar

Magnus
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: LM 222

Inlägg av Falken »

Kul maskiner, men egentligen inte så mycket att vara avis på. De är ju, som du själv konstaterat, ganska bockiga att använda. Den stora fördelen är väl att man som pilot sitter "mitt i lastaggregatet" och det ger en bra känsla och kontroll över arbetet. Dessutom har de en nästan överdimensionerad lyftkraft, inte ovanligt att bakhjulen lyfter när man tar i lite.

Hemma i Värmland går de under namnet "Kattsparkar" pga att de driver jäkligt dåligt när det börjar gå lite tungt - de bettar inte alls utan kedjor.
Då får man köra en kombination av att hålla diff-spärren dragen med högerhanden, justera skopan med vänstern för att få tryck på drivhjulen och då blev det bara maggen kvar till att försöka styra genom att med bukfettet skuffa ratten i önskad riktning :lol:

Bockigt var ordet - men ganska charmigt. Det är väl därför jag fortfarande har kvar den efter snart 15 år, körde lite snö igår kväll 8-)
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Trevligt att läsa om era bravader med baklastare. hade själv en LM 840 då jag hade eget under ett antal år, och den var inte heller speciellt bekväm att ta sig ur och in i. Och den var törstig" , därför många gårdsmaskiner byttes ut till det mindre 640 eller 642 . Men det är kul att se att nästan alla det här maskinerna blivit historiska, och lite av kult idag. Märks även på prisbilden. //Lennart
Skriv svar