Utställningsgradäng i akrylglas.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Utställningsgradäng i akrylglas.

Inlägg av Ulf Lundberg »

För att kunna ställa ut mina modeller lite snyggare, har jag byggt denna utställningsgradäng av 5 mm akrylglas.

Bild

Det som såldes som akrylglas på byggmarknaden, visade sig vid närmare påseende vara polystyrenglas. Bra det. Då kunde jag limma fast ett avbrutet hörn med etylacetat.

Bild

Gradängen hålls ihop av sinkade hörn. Det gör att den går att montera ned till ett platt paket. Inga beslag, tejp eller liknande behövs för att hålla ihop den. Nackdelen var, att det var mycket pyssel att bearbeta alla tappar och sinkor, så att de passade tätt ihop. Man behöver lite snickerikunnande för att få till det.

Bild

Efter ett par dagars tillsågning och tillpassning kunde jag idag äntligen montera den och göra en liten provutställning.
Varsågoda att kopiera och eller vidareutveckla min lilla konstruktion. Den går naturligtvis att göra i andra material också. Plywood t:ex. Jag tror man behöver minst 8 mm tjock plywood för att få till pålitliga zinkningar.

Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 19 feb 2018, 22:48, redigerad totalt 2 gång.
tiking
Kontakt:

Re: Utställningsgradäng i akrylglas.

Inlägg av tiking »

Perfekt Uffe. Presentation är allt. ;)
Charles King
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Fy bubblan vad snyggt! Du är så duktig du, Ulf.
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Tjusigt!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

kreativitet är nyckeln till framgång. Ser proffsigt ut det där Uffe!
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Mycket fint och proffsigt! :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Snyggt och riktigt proffsigt Ulf! Står hela denna i ett vitrinskåp? Måste vara ett jätteskåp! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

SvenYoung skrev:Snyggt och riktigt proffsigt Ulf! Står hela denna i ett vitrinskåp? Måste vara ett jätteskåp! :-)
Tack Sven.
Nej, den är inte tänkt att stå i något skåp.
Tanken är att jag ska använda den på modellutställningar.
De flesta modellevenemang jag deltar i numera, är inte tävlingar utan utställningar, där jag ställer ut mina modeller, antingen som enskild utställare eller som medlem i någon förening. Att bara ställa sina modeller på ett bord, som man gör på tävlingar, förfelar på en utställning ofta sitt mål. En sådan uppställning ignoreras oftast av de flesta besökare.
Vill man märkas på en utställning, vilket jag i min fåfänga gärna vill, måste man ställa upp sina modeller på ett visuellt attraktivt sätt.
Det här är mitt första steg, för att bättre kunna presentera fartygsbygge och mig själv som modellbyggare på utställningar.

Uffe
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Riktigt proffsigt, Ulf.

Gillar verkligen att du gör den där extra ansträngningen för att höja modellerna ytterligare på utställningar.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar