Horten 229 1/32 klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Horten 229 1/32 klar

Inlägg av Henrik R »

Allå,Allå Har varit borta en stund från forumet,(vilket är oförlåtligt) men nu känner jag mig redo att börja om på ny kula.
Jag har för den delen inte slutat byggt bara för att ha ett uppehåll från internet.
Det jag pysslat med är Soukei Muras Horten i 1/32. Det är ju som sagt i "clear edition" med många delar i klarplast. Och det måste jag säga att sådan plast tycker jag är förbannat jobbigt att bygga med. Lite fotoets och textilbälten att det enda tillägget hittils.

Först ut är ju skelettet till ramverk med cockpit och automatkanonerna
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter det så är det dags för motorerna.
Bild

Bild

In med dessa i skelettet...
Bild

Bild


provpassning av ytterhöljet.
Bild


Sen målning av insidan med RLM 02.
Bild

Lite landställ..
Bild


Provpassning av vingar.
Bild


Målning av insida samt av de delar som kommer synas på det färdiga resultatet.
Bild

Så långt, inga problem..återstår snart målning!
Bild
Senast redigerad av Henrik R den 24 feb 2018, 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Horten 229 1/32

Inlägg av magnusf »

Första bilderna påminner mest om en F1-byggsats med rörskelettet men sedan tar det sig. Ingen dålig klädhängare det där i skala 1/32!

Klarplast är ett gissel, inte nog med att den är spröd, lite svårlimmad och allmänt bänglig, jag tycker dessutom det är skitsvårt att se om man fått ihop bitarna rätt. Nu byggde jag visserligen bara en Hurricane i 1/144 men även där bjöd primern på obehagliga överraskningar...

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Horten 229 1/32

Inlägg av Gabriel »

Se där, ännu en 229:a. Det kommer bli hur snyggt som helst! Nu måste jag bara ta och göra klart det sista på min, förmodligen utan att måla balkkorsen (förlåt Stellan).

/Gabriel
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Horten 229 1/32

Inlägg av Mikael dBW »

Jag har tittat in på Zoukei Muras hemsida ett antal gånger och imponerats av deras modeller. De ser verkligen detaljrika ut men då vill det till att passformen är perfekt. Henrik, du har ju kommit långt i bygget så du kan säkert ge ett utlåtande.

/Mikael dBW
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Horten 229 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tack Magnus och Gabriel.
Mikael , Magnus har helt rätt, det är skitsvårt att se om bitarna faller rätt när det är klarplast, Jag målade delarna och slipade bort färgen där fogen blir. Men ändå svårt att se. Angående passformen så är den fenomenal. Upptäcker man att nåt med passningen är fel så är det den mänskliga faktorn(byggaren) som gjort nåt fel med ihopsättningen. Men jag kommer nog inte köpa någon mer Zoukei, gillar inte riktigt det där med klarplast.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Horten 229 1/32

Inlägg av Anders.Edblad »

Ser ut som ett gesällprov för en rörmokare, väldigt många rör!
Snabbt och fint som vanligt.

Anders E
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Horten 229 1/32

Inlägg av Fredrik L »

Synd att dölja alla detaljerna.

Mycket snyggt! Jag hoppas motorerna kommer att vara synliga i slutändan?

Jag antar att man kan gå bananas med en sån modell... om man vill detaljera.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Horten 229 1/32

Inlägg av Ulf Lundberg »

Wow!
Häftigt bygge.
Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Horten 229 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tack alla! Ja motorerna kommer man kunna se. Det är självklart. Just till Zoukeis Horten 229 så finns det inte så där överdrivet mycket. JAg har faktiskt lagt till en del kabeldragning framförallt i cockpit, för den kommer synas rejält.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Horten 229 1/32

Inlägg av Henrik R »

Arbetet fortsätter. tyckte jag fick lite struktur i målningarbetet. Det är ganska stor skillnad att lägga splinterkammo på en platt yta än yta med stabbar,runda objekt runt omkring och på fler sidor. Trots att det är ett "see thru kit" så har det gått riktigt hyffsat. RLM 74 och RLM 75 på översidan. RLM 76 på undersidan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar