Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med vattnet. Jag har testat ett flertal varianter tidigare och inget är optimalt. De jag väljer mellan är:
1. Vågformat plastark med urtag för kajaken. Helst skulle jag vilja att paddlarna är lite i vattnet. Det är också lite knöligare att få till lite skvalp efter kajaken.
2. Klarlack + vågor i De Luxe materials eller motsvarande. Kajaken är ganska flatbottnad redan, men jag skulle behöva slipa ner kajaken 3-4 mm till för att den ska hamna på rätt djup. Någon enstaka mm brukar gå att fixa med klarlack, men inte något större djup. Nackdel är att jag avskyr att slipa resin och flera mm ser jag inte fram emot att fila bort.
3. Resin som nämnts. Det behöver vara 3-4 mm tjockt och sedan vågor som ovan. Det är inte jättestor yta (18*24 cm varav ca 20% försvinner pga fartyget) så det blir 100-150ml resin som går åt om jag räknat rätt.
Nåväl, medan jag klurar så bygger jag på.
Fartygssidan under tillverkning. Jag hade ingen plasticard hemma för tillfället så jag fick ta lite kartong och klippa till plåtar för skrovet. Nitarna är vanliga knappnålar. De råkade bli ganska exakt skalenliga - typisk nit ska ha haft skalle på 2 tum om jag är rätt informerad och nålhuvudet är 1,5mm.