En perserkatt av hankön. (Uppdat 26/6)
Postat: 27 jan 2012, 14:46
Nu när IPMS Stockholm har fått ett så fint nytt forum så kan jag ju lägga in min WIP-tråd här med. Bekvämt att de flesta forum jag hänger på nu använder samma kod för att visa bilder, bara att klippa och klistra med andra ord 
Hur som helst så håller jag på med en F-14A Tomcat som ska målas och märkas som en Iransk maskin från Iran-Irakkriget, dvs den ska målas i det så kallade "Asia Minor" mönstret med sandbrunt, mörkbrunt och mörkgrönt.
Byggsatsen jag valde efter en del snokande på nätet är HobbyBoss F-14A, för att den verkade vara mer lättbyggd än Hasegawas, >90% korrekt för en tidig F-14A, hyfsat detaljerad rätt ur lådan och med något undantag så verkar den rätt i formerna (Academys vinner annars poäng på lättbyggd, men nosen ser helt konstig ut! - nästan AZ-tunnan varning). Utblåsen är inte så jättefina hade jag sett, så jag slog till och beställde ett par från Aires. Då passade jag på att beställa en cockpit när jag ändå höll på. Bägge ska vara anpassade för HB (Storleken på utblåsen för Hasegawa skiljer sig lite, och passar inte rätt av på HB´s tydligen).
Dekalerna kommer från Hi-Decals.

Hade från början tänkt hänga HAWK luftvärnsrobotar på vingarna, men de resinrobotar som funnits på marknaden verkar vara OOP, så jag kör med en warload på 2x AIM-54 Phoenix, 3x AIM-7 Sparrow och 2x AIM-9J Sidewinders.
HobbyBoss bjussar på 6x Phoenix, 4x Sparrow och 2x AIM-9L(?) Sidewinders, så jag behöver hitta sidewinders någon annanstans. Får väl beställa mig ett Hasegawa vapenset, så får jag lite falcons till ett framtida drakenbygge också.
Det här med lättbyggd ja..
Det underlättar om man håller sig till ritningen, annars underlättar det om man vet vad man håller på med, jag visste varken eller.
Jag ville ha en maskin med infällda fram- och bakkantsklaffar, instruktionshäftet säger att du kan göra framkantsklaffen infälld genom att klippa bort armarna som håller klaffen ute och montera den dikt an mot vingen, inga problem. Den säger dock inget om hur man gör med bakkantsklaffen. Vingen består nämligen av en över- och underdel, en framkantsklaff, en bakkantsklaff (två delar) och en del som jag trodde var täckplåt för bakkant på vingen. Ritningen säger nämligen att den skall monteras så (se bilden nedan). Gör man som ritningen säger passar delen riktigt dåligt, och måste slipas ner. Jag limmade och lät det vara så länge..

Självklart var det helt fel. Täckplåten är en lucka som öppnas när klaffen fälls ut. När klaffen är infälld täcker luckan mellanrummet mellan klaff och vinge. När klaffen fälls ut öppnas luckan, för att, antar jag, släppa igenom luft från undersidan till klaffens översida, för att få ett jämnt luftflöde över klaffen. När plåten monteras stängd är passformen i princip perfekt!
Jag fick ju naturligtvis fixa detta, och det enda sättet jag kunde komma på, man som jag är, var att ta till våld. Resultatet ser ni nedan:

Den ena täckplåten blev så demolerad att jag fick ersätta den med plasticard istället.
Nu till klantighet nummer två, och här kan jag inte skylla på luddiga instruktioner eller okunskap..
Jag hade tejpat ihop stora delar av flygkroppen för att kolla passform och för att jag är ivrig att se hur flygplanet kommer att se ut. Sen passade jag på att limma dit lite delar som jag ändå kunde sätta dit direkt - som t.ex luftbromsarna. Det var dumt. Vad som hände var att jag inte bara limmade dit luftbromsarna, utan även ihop kropshalvorna vid "bäversvansen".

Lite mer våld löste detta problemet..
Jag gick vidare till den riktigt fina Aires-cockpiten, och de magiskt vackra raketstolarna. De är så fina att man nästan vill gråta.. nåja.. hur som helst så är de väldigt väldetaljerade, och fina, och då verkar inte byggsatsens stolar vara direkt värdelösa heller.

Cockpit fick lite behandling av dremeln, sedan lite målning och sedan, skulle det visa sig, behövde den dremlas lite till...

Hade inte tänkt superdetaljera (tänkte ju göra ett OOTB-projekt ju) men cockpiten är så detaljerad att jag tyckte att det fick bli lite detaljer på andra ställen med.
Anders Isaksson har en 1/32 Tomcat på G på ARC (eller hade på G en gång i tiden?). Han har detaljerat sitt noshjulsutrymme fint, så jag snodde lite detaljeringstips av honom:


Sen var det dags för vingarna igen - Nu är de reparerade..

Superlim och accelerator är mina nya spackelkompisar..
De hjälpte mig med den fula glipan på fenorna där även några förstärkningsplåtar slipades bort


Det ska dit några andra plåtar där sedan, och lite ristade panellinjer.
Schaktet för nosstället målat:





Nosstället, modifierat med lite hydraulledningar och vad det nu är, av ståltråd. Indikatorlamporna på landstället är också tillagda i efterhand. HB bjussar på en solid plastlåda, jag borrade tre grunda hål som målades alclad crome samtidigt som stötdämparen. Dessa fylldes sedan med transparant röd, gul och grön.

Cockpit på plats. Glipor mellan airescockpit och ytterväggar täcks till stor del av de två delar med huvlås som man ska sätta på kanten. Men utrymmet bakom RIOn måste fixas till. I skrivande stund är det fyllt med plasticardremsor. Gliporna är i alla fall delvis mitt fel. Jag trodde jag skulle behöva slipa lite på insidorna av kroppshalvorna för att få resincockpiten att passa.

Tanken var att göra ett uppehåll med projektet när Lansen kom, och när jag hade referensmaterial för att göra ett Lansenbygge, men problemen till trots så är det kul att bygga på katten, så jag fortsätter.. men nu håller jag på och sliter med luftintagen - inte roligt alls. Mer om detta nästa uppdatering!
/E

Hur som helst så håller jag på med en F-14A Tomcat som ska målas och märkas som en Iransk maskin från Iran-Irakkriget, dvs den ska målas i det så kallade "Asia Minor" mönstret med sandbrunt, mörkbrunt och mörkgrönt.
Byggsatsen jag valde efter en del snokande på nätet är HobbyBoss F-14A, för att den verkade vara mer lättbyggd än Hasegawas, >90% korrekt för en tidig F-14A, hyfsat detaljerad rätt ur lådan och med något undantag så verkar den rätt i formerna (Academys vinner annars poäng på lättbyggd, men nosen ser helt konstig ut! - nästan AZ-tunnan varning). Utblåsen är inte så jättefina hade jag sett, så jag slog till och beställde ett par från Aires. Då passade jag på att beställa en cockpit när jag ändå höll på. Bägge ska vara anpassade för HB (Storleken på utblåsen för Hasegawa skiljer sig lite, och passar inte rätt av på HB´s tydligen).
Dekalerna kommer från Hi-Decals.

Hade från början tänkt hänga HAWK luftvärnsrobotar på vingarna, men de resinrobotar som funnits på marknaden verkar vara OOP, så jag kör med en warload på 2x AIM-54 Phoenix, 3x AIM-7 Sparrow och 2x AIM-9J Sidewinders.
HobbyBoss bjussar på 6x Phoenix, 4x Sparrow och 2x AIM-9L(?) Sidewinders, så jag behöver hitta sidewinders någon annanstans. Får väl beställa mig ett Hasegawa vapenset, så får jag lite falcons till ett framtida drakenbygge också.
Det här med lättbyggd ja..
Det underlättar om man håller sig till ritningen, annars underlättar det om man vet vad man håller på med, jag visste varken eller.
Jag ville ha en maskin med infällda fram- och bakkantsklaffar, instruktionshäftet säger att du kan göra framkantsklaffen infälld genom att klippa bort armarna som håller klaffen ute och montera den dikt an mot vingen, inga problem. Den säger dock inget om hur man gör med bakkantsklaffen. Vingen består nämligen av en över- och underdel, en framkantsklaff, en bakkantsklaff (två delar) och en del som jag trodde var täckplåt för bakkant på vingen. Ritningen säger nämligen att den skall monteras så (se bilden nedan). Gör man som ritningen säger passar delen riktigt dåligt, och måste slipas ner. Jag limmade och lät det vara så länge..

Självklart var det helt fel. Täckplåten är en lucka som öppnas när klaffen fälls ut. När klaffen är infälld täcker luckan mellanrummet mellan klaff och vinge. När klaffen fälls ut öppnas luckan, för att, antar jag, släppa igenom luft från undersidan till klaffens översida, för att få ett jämnt luftflöde över klaffen. När plåten monteras stängd är passformen i princip perfekt!
Jag fick ju naturligtvis fixa detta, och det enda sättet jag kunde komma på, man som jag är, var att ta till våld. Resultatet ser ni nedan:

Den ena täckplåten blev så demolerad att jag fick ersätta den med plasticard istället.
Nu till klantighet nummer två, och här kan jag inte skylla på luddiga instruktioner eller okunskap..
Jag hade tejpat ihop stora delar av flygkroppen för att kolla passform och för att jag är ivrig att se hur flygplanet kommer att se ut. Sen passade jag på att limma dit lite delar som jag ändå kunde sätta dit direkt - som t.ex luftbromsarna. Det var dumt. Vad som hände var att jag inte bara limmade dit luftbromsarna, utan även ihop kropshalvorna vid "bäversvansen".

Lite mer våld löste detta problemet..
Jag gick vidare till den riktigt fina Aires-cockpiten, och de magiskt vackra raketstolarna. De är så fina att man nästan vill gråta.. nåja.. hur som helst så är de väldigt väldetaljerade, och fina, och då verkar inte byggsatsens stolar vara direkt värdelösa heller.

Cockpit fick lite behandling av dremeln, sedan lite målning och sedan, skulle det visa sig, behövde den dremlas lite till...

Hade inte tänkt superdetaljera (tänkte ju göra ett OOTB-projekt ju) men cockpiten är så detaljerad att jag tyckte att det fick bli lite detaljer på andra ställen med.
Anders Isaksson har en 1/32 Tomcat på G på ARC (eller hade på G en gång i tiden?). Han har detaljerat sitt noshjulsutrymme fint, så jag snodde lite detaljeringstips av honom:


Sen var det dags för vingarna igen - Nu är de reparerade..

Superlim och accelerator är mina nya spackelkompisar..
De hjälpte mig med den fula glipan på fenorna där även några förstärkningsplåtar slipades bort


Det ska dit några andra plåtar där sedan, och lite ristade panellinjer.
Schaktet för nosstället målat:





Nosstället, modifierat med lite hydraulledningar och vad det nu är, av ståltråd. Indikatorlamporna på landstället är också tillagda i efterhand. HB bjussar på en solid plastlåda, jag borrade tre grunda hål som målades alclad crome samtidigt som stötdämparen. Dessa fylldes sedan med transparant röd, gul och grön.

Cockpit på plats. Glipor mellan airescockpit och ytterväggar täcks till stor del av de två delar med huvlås som man ska sätta på kanten. Men utrymmet bakom RIOn måste fixas till. I skrivande stund är det fyllt med plasticardremsor. Gliporna är i alla fall delvis mitt fel. Jag trodde jag skulle behöva slipa lite på insidorna av kroppshalvorna för att få resincockpiten att passa.

Tanken var att göra ett uppehåll med projektet när Lansen kom, och när jag hade referensmaterial för att göra ett Lansenbygge, men problemen till trots så är det kul att bygga på katten, så jag fortsätter.. men nu håller jag på och sliter med luftintagen - inte roligt alls. Mer om detta nästa uppdatering!
/E