Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket vackert och imponerande modellbygge . Finns det någon förklaring till att camot" blev just så ? //Lennart
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lennart 12 skrev: Finns det någon förklaring till att camot" blev just så ? //Lennart
Varför italienarna valde att måla just det här mönstret med stora bågar har jag inte lyckats ta reda på. Några andra kryssare hade liknande mönster men bara Aosta hade det i tre färger med en mellangrå färg mellan de mörka och de ljusa fälten.
När kriget bröt ut var italienska flottan inte alls förberedd och kammomönster experimenterades fram i all hast.
Aosta var ett av de fartyg som man testade på. Hon var till exempel det första fartyget att målas i ett "fiskbensmönster".

Generellt sett är syftet med de här målningarna att försvåra identifikation och bedömning av avstånd och kurs. Att gömma ett fartyg till havs med ett kammo är näst intill omöjligt. Ofta ser man bog och häckvåg eller fartygets rök långt innan man ser själva fartyget.

Varför det blev det här kammot på min modell är däremot lätt att förklara: Det är ett av de koolaste kammon jag sett. Det var en av anledningarna till att jag ville bygga just Aosta.

Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 05 nov 2018, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.

Inlägg av Lennart 12 »

Jo det är ett riktigt häftigt kamo ,så jag kan förstå ditt val. Jag har funderat just på rundlarna, som verkar till synes ovanliga , och började spekulera om man hade någon form av samma kulörer kring fartygets hemmabas ? Tack för förklaringen Ulf .
Du kanske har denna bok redan ?

https://www.amazon.com/Italian-Naval-Ca ... 1526735393
//Lennart
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lennart 12 skrev: Du kanske har denna bok redan ?

https://www.amazon.com/Italian-Naval-Ca ... 1526735393
//Lennart
Jo, det är därifrån jag fått historien om hur de utvecklade sina kammon.
Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.

Inlägg av Lennart 12 »

Ante mig, att det kunde vara så ! //Lennart
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.

Inlägg av Ulf Lundberg »

De sista detaljerna tillverkades i dagarna.

Bild

Dävertar av mässingsrör, gitarrsträng och koppartråd.

Bild

Propellrar av PC.

Bild

Dom där konstiga ställningarna för uppställning av flygplan.

Bild

Livflottar. Som utgångsmaterial använde jag flottar från Trumpeters Roma, vilka jag skar rent.

Bild

Sen följde tillverkning av gretingar och riggning.
De två undre till vänster ligger upp och ner för att visa hur jag trädde tråden på baksidan.

Bild

Ankare ur reservdelslådan fick schacklar av koppartråd.

Nu ska alltihop washas och torrpenslas och sen är det dags att rigga och limma de sista delarna på plats.
På återseende,
Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Småpyssel. Sid 15.

Inlägg av Lennart 12 »

Fantastiskt vackert små" pyssel ! // Lennart
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Småpyssel. Sid 15.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ett säkert tecken på att bygget närmar sig sitt slut är att man börjar rigga.

Bild

Vanten, som trätts genom förborrade hål i märsen, spänns med krokodilklämmor som vikter...

Bild

..och limmas fast med superlim som appliceras med en bit varmdragen gjutstam.
För att hindra att handen darrar, vilar den på ett stöd. i detta fall en toapappersrulle.

Bild

Nockfallet (linan som håller uppe gaffeln, den där lutande pinnen.)spänns genom att fästa dess lösa ände i en vikt och justera in den så att fallet nuddar gaffelnocken, där den limmas på plats.
Den här gången var tråden lite för kort, så jag skarvade på en extra bit med lite tejp.

Bild

Bild

Stormastens rigg nästan klar.

Bild

Just nu pågår tillverkning av en fyrdubbel antenn.

På återseende,
Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Riggning. Sid 15.

Inlägg av Lennart 12 »

Makalöst vackert handarbete ! //Lennart
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Riggning. Sid 15.

Inlägg av F Porsche »

Ofattbart bra.
Xtra plus för bilden med handen, det är såna bilder med en referens som verkligen lyfter.
Skriv svar