Var det strejk i min verkstad 2017?

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Var det strejk i min verkstad 2017?

Inlägg av Nicklas Karlén »

När jag ser tillbaks på 2017 så tycker jag att jag har byggt en hel del, men när jag ser på vad jag färdigställt så måste det ha varit strejk i verkstan under en rätt lång tid. Nåja, det kanske går att muta den lata arbetaren med något som gör att han får lite mer fart.

Det blev bara en modell färdig byggd under 2017, Pilot Replicas SAAB J 21. Det skulle bli ett snabbt semesterbygge som tog större delen av hösten. En bortförklaring som jag kan dra till med är att jag har haft problem med min kompressor som läckt som ett såll. Det är nu åtgärdat genom att jag införskaffat en ny. Lite surt att det är dyrare att köpa reservdelar till den kompressorn som läcker än att köpa en ny som är i princip likadan som jag har :( .

En annan orsak till det låga utfallet är också att jag gjort misstaget att försöka bygga flera modeller samtidigt och det funkar inte för mig. Det funkar med MAX två projekt för mig om jag ska få något gjort, inte fyra som jag har försökt med under 2017, det får blir skärpning på detta.

Jag valde att göra min maskin som en A 21A-3 bara för att vara lite annorlunda. På byggbänken finns just nu Kinetics Sea Harrier FRS.1 i ett långt framskridet skede, samt ett trögt HH-60J Jayhawk projekt.
Årets julklapp till mig själv blev Kitty Hawk:s nya helikopter UH-1D/H och denna låda är otroligt fin i gjutningarna så den ser jag fram i mot att sätta tänderna i.

Här kommer ett par bilder på 21:an och jag önskar alla en god fortsättning på det nya året och jag hoppas att vi ses på Modellbyggar dagarna på FV museum 5-6 maj.

Nicklas

Bild

Bild

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Var det strejk i min verkstad 2017?

Inlägg av Ulf Lundberg »

Vi har alla våra upp och ned vad gäller produktivitet.
Snyggt bygge i vilket fall.
Gott Nytt Byggår 2018!
Uffe
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Var det strejk i min verkstad 2017?

Inlägg av Johan Elvin »

Känner igen mig väldigt mycket Niklas.
Det har varit samma historia för min del.

Om jag ska avlägga nån typ av nyårslöfte borde det vara att göra flera snabba roliga byggen rätt ur lådan.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Var det strejk i min verkstad 2017?

Inlägg av Lurifax »

En modell klar. Strejk!? :shock:

När jag får en modell klar på ett år jobbas det för högtryck i min fabrik. För att få två klara så skulle jag behöva slå i övertidstaket.
(Fast tanken slår mig att det maskas rätt friskt i min fabrik, och då menar jag inte med maskeringstejp inför ett målningspass.)

Men strejk eller ej. Bygget blev ju jättrebra. Realistisk ytfinish. Så även då det strejkas produceras det kvalitetsprodukter i din verkstad. Grattis. :)
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Var det strejk i min verkstad 2017?

Inlägg av magnusf »

Jag håller med övriga här, även om det var ett något klent utfall mängdmässigt så blev ju den som väl blev klar riktigt fin!

Jag har under många år kört med "parbyggen", dvs jag bygger två av samma typ, ibland även två av samma byggsats. Allt i ett försök att få upp produktiviteten. Det funkar sådär, det senaste halvåret har jag kört på ett bygge i taget och jag tror nog det funkar bättre trots allt. Fastnar man i något tråkigt skede så är det bara EN modell som ska drivas genom. Sedan har jag haft ett "sekundärbygge" där jag kunna putsa lite delar och göra lite enklare montering och annat när det varit tid över, eller lägga en hel kväll på när jag inte känt för huvudprojektet.

Hälsningar

Magnus
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Var det strejk i min verkstad 2017?

Inlägg av Håkan F »

I min verkstad var det mest ångest...
Till skillnad från I Bergman blir jag inte inspirerad av den.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Var det strejk i min verkstad 2017?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Lurifax skrev:En modell klar. Strejk!? :shock:

När jag får en modell klar på ett år jobbas det för högtryck i min fabrik. För att få två klara så skulle jag behöva slå i övertidstaket.
(Fast tanken slår mig att det maskas rätt friskt i min fabrik, och då menar jag inte med maskeringstejp inför ett målningspass.)

Men strejk eller ej. Bygget blev ju jättrebra. Realistisk ytfinish. Så även då det strejkas produceras det kvalitetsprodukter i din verkstad. Grattis. :)
Det beror nog på den kraftiga kosten som du äter i trevligt sällskap som vi sett bildbevis på. Det förstår ju alla att det tar tid att smälta den typen av mat och att det under den tiden inte kan pågå något praktiskt byggande, det är för ansträngande. Det som gäller under matsmältningstiden är ju filosofiskt byggande och planerande, gärna med slutna ögon och en tung andning 8-).

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Var det strejk i min verkstad 2017?

Inlägg av Nicklas Karlén »

[quote="magnusf"]Jag håller med övriga här, även om det var ett något klent utfall mängdmässigt så blev ju den som väl blev klar riktigt fin!

Jag har under många år kört med "parbyggen", dvs jag bygger två av samma typ, ibland även två av samma byggsats. Allt i ett försök att få upp produktiviteten. Det funkar sådär, det senaste halvåret har jag kört på ett bygge i taget och jag tror nog det funkar bättre trots allt. Fastnar man i något tråkigt skede så är det bara EN modell som ska drivas genom. Sedan har jag haft ett "sekundärbygge" där jag kunna putsa lite delar och göra lite enklare montering och annat när det varit tid över, eller lägga en hel kväll på när jag inte känt för huvudprojektet.

Det är nog så man ska göra för att få något klart om det är det man strävar efter, vilket jag gör. Att ha 10-20 st halvklara projekt är hopplöst för min egen del. Då är det bättre att lådorna ligger fint i sina högar och bidar sin tid.

Tummen upp för dina egna byggen. Spitfire kärrorna gillas extra mycket.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Var det strejk i min verkstad 2017?

Inlägg av Daniel_A »

Jag tänker att det är mängden kvalitetstid i kryptan som räknas. Och har du suttit och pillat med för många byggen så kanske 2018 blir ett förlösade år då alla blir klara på en gång ;-)
Riktigt fin och välbyggd är ju den där iallafall.

/Daniel
Skriv svar