Det vinnande bidraget, Tiger models T-90MS.

And well, you know the drill …
Det är stekpannor med mycket flott …

… som levererar flottiga frukostar.

Samt scones.

Och en ost som hette Folke. Folke är ICAS nya satsning på svenska ostindustri. Vällovligt. Folke är framtagen med en smakpanel av både ostnördar och vanligt folk och ska passa lika bra på ostbrickan som på frukostmackan. Häri ligger kanske också problemet. Att tillfredställa alla smaker och användningsområden skapar en del kompromisser. En ost för alla och därför för ingen. Nej, så illa är det inte. Den är god men saknar kanske den där utpräglade karaktären som riktigt bra ostar har… men … visst ja … det här är ju ett modellforum och inte ett matforum …
Så blev det dags för paketöppning. I år var det undertecknad som stod för inköp och tema.

Kryptiska formuleringar på klapparna …

Tjoho … Churchillvagnar!
En Mk IV AVRE till den gamle ingenjörssoldaten Artursson…

… en Mk VI till Berggren …

… och en Mk III AVRE till mig.

Eftersom alla modellerna har märkningar för Normandie så passade det bra med en eau de vie gjord på normandisk cider och inköpt på Monets trädgård i just Normandie. En ganska rå men äpplig dryck. Kanske inte så högt rankad just då vi drack den men då jag återvänt till den under julhelgen så har den vuxit i smak.

Artursson fick äran att öppna den stora temajulklappen.

Som innehöll muggar!

2018 års byggtema fastställdes således till ”Teadrinkers and Hellraisers”.

Sen drog vi igång byggandet … men först … Margaritas.

Därefter tog vi en tur till den lokale platslangaren, Modelcraft. En institution och den enda kvarvarande modellaffären i Malmö.

Botaniserande i lådor, trångt och mycket.

Berggren kunde inte hålla sig borta från det japanska. Är det en glimt av ånger vi ser i hans öga när han handlar in ännu en hyllvärmare? Nä, såklart inte! Han offrar både sig själv, och sin plånbok, för hobbyns överlevnad.

Själv rullade jag vidare på det normandiska temat, britter och en rejäl omgång cognac. Ja, cognacen får jag väl konvertera till calvados. Tror att någon släppt ett konverteringsset redan.

Och så bakelser. En byggare bygger på sin mage, un constructeur construit sur son estomac, som Napoleon lär ha yttrat just innan solen visade sig vid Austerlitz. Eller så var det Caesar vi Alesia …
Som vanligt inköptes de på Katarina.

Efter bakelserna var det dags att förbereda maten.

Och ta ett glas riesling

Och minsann, någonstans här han jag bygga lite. Det blev en spelfigur och en Churchill i 1/56 som uppvärmning.

För att hålla uppe stämningen så avnjöt vi lite kvalitetshumor via telefonen.

Sen … well you know the drill … again … Den obligatoriska toast Skagen.

Sen åt vi.

Och vad blir en bättre avslutning än ost och portvin av märket Churchill?

Men frågar sig vän av ordning, det fanns ju FYRA muggar på bilden. Men bara tre byggare! Vem är då den fjärde? Jo, det fjärde kan vara DU! Den fjärde muggen kommer nämligen att delas ut till den fjärde bästa churchillvagnen på C4-Open 2018!
Reglerna är enkla. Vagnen får inte ha varit utställd på C4-Open förut. Den ska debutera på C4-Open 2018. Bygget ska vara i 35-skalan. Enväldiga och subjektiva domare är undertecknad tillsammans med dubbelmangarna.
Missa inte denna chans att vinna denna originella och attraktiva högstatusmugg, lika fräck vid byggbordet som på jobb. Imponerar på såväl chefer som kvinnligt och manligt sällskap.
Visa att du är en Teadrinker and Hellraiser och ingen liten surkålsplutt!
Och gott nytt byggår på er alla!