1/72 Eduard Bf 110G-4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

André! NÅGOT litet krångel måste de erbjuda för att göra bygget lite intressantare :) !

Björn! Tack!

Bild
Masker. Jag älskar dem!

Bild
Och här var det ett hemmamodifierat positionsljus, filat till form och polerat!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Och här tuggar det vidare i sakta mak...

Bild
Jag fick inte till samma super-duper-passform som i mitt förra 110-bygge vid vingrötterna, limmade tunna plastshims där som jag slipade tills det passade tight.

Bild

Bild
Och här var det monterat!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Andre B. »

Ser fint ut det där Magnus. Får nog ta tag i min egen Italeri 110:a då du börjar komma ikapp! *ler*
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

André Klart du ska göra din 110:a färdig, min vill gärna ha sällskap :) !

Kvarnarna har malt långsamt den sista veckan, först skidåkning med frun och sedan har jag haft influensa så det har legat lite för fäfot (fast floskelmaskinen verkar gå på högvarv, "kvarnarna mal" och "för fäfot", herregud...).

Bild
Nåväl. lite blandad målning...

Bild
...och så har jag monterat och målat två Quickboost Revi 12-sikten, ett för 110:an och ett för ett hemligt sekundärprojekt som jag jobbar på när jag är sur på 110:an :) . Ni lär få veta vad det är när den flyttar in på byggbordet på riktigt...

Apropå sur på 110:an så är jag lite grinig för att jag inte fick till den där superduperpassformen som jag fick till sist, det är lite knixigt slipande runt motorgondolerna och en del dumma skarvar på kroppen.

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Anders.Edblad »

Att slipa och att få till knepiga skarvar är inte den roligaste delen av hobbyn men ibland dessvärre nödvändigt.
Väldigt snygga sikten inte lätt att få till i den där skalan.
Det andra siktet kan det var till en Fw-190 en Eduard kanske???

Undrar Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Anders! Du gissar skrämmande bra :) ! Det ligger en 190F-8 och myser vid sidan av ) !

Hälsningar

Magnus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av SvenYoung »

Blir alltid så impad på hur ni flygbyggare fixar till alla skarvar så snyggt. Med pansar är det ju enkelt - lite spackel och ser det fortfarande ut som skit kan man täcka det med .. ja ... skit (väskor, lera mm) :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Gabriel »

Se där, du och dina sikten. Hur som helst är de mycket imponerande. Jag betvivlar att det vore möjligt för mig att få till några så snyggt (jag sitter och svär redan når det ingår sikten i klarplast till en modell).
Nu hann Anders visserligen före, men jag hade också gissat på en 190. OK, så en F-8, misstänker Eduard, har du redan bestämt en färgsättning? Det finns mycket roligt att välja på.

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Sven! Vi kan byta, skicka upp det du behöver spackla så kan jag skicka ner 46 st Pz IV-hjul åt dig - pansar är INTE enkelt. Och hjulen är inte det enda jag får ångest av på de där plåtburkarna :) !

Gabriel! Jag vidhåller att det inte är så himla svårt, du får köpa ett kit av Alfa Hobby på Open och prova! Min F-8 blir en i öken-camo från Syditalien, de målades om i fält och jag oroar mig lite över hur jag ska få till den där lite halvslarviga känslan och ändå få till en snygg modell. Nåja, det lär väl visa sig!

Bild
Det här är inte superintressant men maskeringen kommer man som bekant aldrig undan...

Bild
...och här ser vi fördelen med att ha byggt en 110:a (och sparat reservdelarna): det finns en extra huv att maska kanonerna i bakre delen av kabinen med, något som vore aningens bängligt och spretigt att göra med tejp!

Bild
Och till slut den vanliga omgången primer. Det var -8 när jag målade (utomhus, alltför lätt att måla sig till en skilsmässa om man drar loss med de här burkarna under köksfläkten) vilket nog påverkade finishen lite. Ett litet ryck med en fin slippad bör lösa problemet hoppas jag!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Camo-time!

Bild
Maskskärningsmaskinen fick vila, det här kördes manuellt med skalpell och stållinjal på en förstoring av ritningen. Funkar det med!

Bild
Sådär ja, det tar sig!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar