1/72 Eduard Bf 110G-4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Jag gjorde en Eduard 110:a för några år sedan på Aeroscale, ända sedan dess så har jag väntat på en nattjaktvariant. Inte för att jag på något sätt är något större 110-fan men modellen var så trevlig att jag kände för att bygga en till!

Som ni kan se så har jag redan gjort vissa framsteg, den här har legat bredvid de andra byggena på bänken och när det funnits lite tid över så har jag kört lite enklare montering och putsning. Och med senaste bygget klart finns det tid att ta tag i den här på riktigt!

Bild
Boxarten är som vanligt när det gäller Eduard toppklass!

Bild
Dekaler för fyra olika maskiner, masker (tack snälle plastguden med tanke på huven), färg-ets som alltid blir lite extra fusk-snyggt som instrumentpanel :) och till slut även en etsad jigg för att montera antenner!

Bild
Och här var det blandade bitar. Nästa primer!

Trevlig kväll!

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Andre B. »

Antar att den där modellen till skillnad mot Italeri har rätt huv? Följer med intresse då tysk nattjakt är ett av mina intressen jämte Mustanger.
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Gabriel »

Se där, ännu en Eduard 110:a. Jag följer med stor nyfikenhet då jag själv är sugen på att införskaffa en!

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

André! Kom igen nu, det här är Eduard! Fel huvar förekommer inte :) !

Gabriel! Jag tycker ABSOLUT du ska skaffa en! När jag byggde Spitarna i år så blev jag lite förvånad, jag tyckte inte de levde upp till riktigt samma klass som 110:an som trots allt är några år äldre som modell. När jag nu återkommer till 110-byggsatsen så inser jag att det nog faktiskt är sant: även om Spitarna är extremt fina så är 110:an något litet snäpp upp i precision, passform och detaljer ändå!

Bild
Foto från årets första dag, bådar gott inför 2018. Riggat för primer!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Gabriel »

Där ser man, och jag som trodde att det inte gick bättre än med Spitarna... Då ska jag klura lite mer på vilken variant som är av störst intresse!

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Det finns som sagt en del boxar att välja på, om jag skulle välja utifrån vilka målningsalternativ som finns i boxen så är den jag gjorde för några år sedan ett trevligt val med både gröna, grå och en helsvart nattjägare. De senare nattjägarna är lite enformigare och så är det en j-a massa antenner på dem :) !

Det går framåt i verkstan, det hjälper med jul- och nyårsledigt! Och den där helgrå cockpiten innehåller visserligen en hel del bitar men det är lättbyggt i alla fall och man behöver inte testa sin målningsskicklighet till gränsen :) !

Bild
En nästan helt färdig cockpit, etsen blir snygg på radio/radar-fronterna.

Bild
Notera hur skytten har dubbelinstallationen av 20 mm rakt i knät. Det var nog otrevligt att flyga nattjakt på mer än ett sätt...

Bild
Limmat och tejpat...

Bild
...och nu får den här stå några dygn och härda medan jag jobbar vidare med vingarna!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Gabriel »

Det ser otroligt bra ut! Eduards moderna byggsatser är onekligen i en klass för sig när det kommer till detaljering! åtminstone i 1/72, där många tillverkare annars kan ta genvägar som inte skulle godkännas i större skalor. Jag sneglar på en Il-2:a som ursprungligen gavs ut -97, och det är en helt annan femma! Fruktansvärt dålig passform här, vilket fått bygget att stanna upp, synd då detaljeringen ändå är mycket bra och den "bara" behöver få huven monterad för att påbörja målning. Eduard har verkligen utvecklats rejält sedan dess!

När det kommer till 110:orna blir det troligtvis antingen en C-6 eller E. C-6:an hade en 30 mm MK101 under buken, medans det i E-lådan finns flera intressanta färgsättningar, inte minst en irakisk! Vi får se vilken det blir (kanske båda? :) ).

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Alla är barn i början... Il-2:an måste vara en av de allra första de gjorde i egen regi! Klen tröst för den som bråkar med bygget dock :) !

Bild
Det har rullat på rätt bra i verkstaden, nu är vingar och motorgondoler på plats, nosen monterad och jag har fixat till vingspetslanternor av klar sprue som ska slipas till form efter att de härdat fast ordentligt.

Bild
Tankfästena var riktigt plågor, det hjälpte dock att montera dem innan vingen var hoplimmad eftersom man då kunde jobba från insidan och få lite snyggare fogar på utsidan!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Andre B. »

Tankfästena en plåga? Nämnde du inte något om att det var en Eduard modell?
Ser fint ut annars!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Björn Fransson »

Förtvivlat snygg cockpit! Följer med intresse!
Skriv svar