1/72 Eduard Bf 110G-4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Gabriel »

Jäklar vad liv det blev med lite märkning. Det här blir så otroligt snyggt!

Du har till och med fått mig att påbörja ett eget bygge av tysk tvåmotorig jakt, närmare bestämt Revells mycket fina Ju 88 C-6. Jag vet att det inte är bra med allt för många byggen igång samtidigt, men pluggandet gör det näst intill omöjligt att hinna måla ordentligt. Lite sporadiskt limmande blir då det enda som hinns med...

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Tack Gabriel, helt plötsligt känns det som om målsnöret börjar närma sig! Lite dekaler åker jag på i alla fall men inte några alarmerande mängder :) !

Jag har samma Junkers liggande som du har, jag tror jag vann den på C4 för några år sedan. Jag ar varit och sneglat i lådan men inte kommit till skott, du har rätt i att den ser väldigt fin ut!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Lite dekaler på plats också...

Bild
Vapenskölden kändes i pilligaste laget att få till på skärplottern...

Bild
...för att inte tala om scoreboarden på fenan! Eduards egna dekaler som i vanlig ordning presterar på topp!

Bild
En senkommen antenn, den ska få en skvätt färg senare idag!

Bild
Tankarna var den mest dekal-täta delen av bygget, helt nerklottrade med information till eventuella upphittare på marken att det är en relativt ofarlig bränsletank och inte en bomb!

Bild
De här har jag dragit mig för att göra klart: radarantennerna är inget för den nervsvage! Stort tack till Eduard som trots allt ansträngt sig för att det skulle vara byggbart. Nu är jag bara orolig för slutmonteringen men jag skulle samtidigt inte klara att ha dem på plats på modellen under bygget, det är för skört och spretigt.

Hälsningar

Magnus
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av AndersR »

"Tankarna var den mest dekal-täta delen av bygget, helt nerklottrade med information till eventuella upphittare på marken att det är en relativt ofarlig bränsletank och inte en bomb!"

Fanns det någon instruktion hur man kunde returnera en upphittad tank?
Vill minnas att jag på en sida om renovering av en FW190 sett bilder på en tank med instruktioner om att man kunde lämna den på närmaste postkontor eller något liknande ställe. Typ förifylld returadress. Givetvis portofritt.

Hittar inte tillbaka till sidan men det vore kul och få veta mera om detta och om jag överhuvud taget minns rätt.

/AndersR
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Anders! Du minns absolut rätt! Jag har stirrat på texten som jag ringat in grönt nedan, den är inte helt 100 läslig men jag tror att man ska kontakta polisen samt att man får 19 Reichsmark i hittelön :) ! Så nu vet du om du snubblar över en i skog och mark :D !

Bild

Trevlig kväll!

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Henrik R »

Grymt bygge Magnus. Jag antar att du blir klar till 08-Open? Jag tycker den där kärran är läcker, jag ska försöka göra en sådan i 32 nån dag.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Henrik! Den kommer tyvärr inte till Open i år, den hinner nog bli färdig men jag blev rekryterad som huvuddomare så jag avstår från att tävla i år. Lovar ta med den nästa år :) !

Bild
Efter att ha rensat antennerna (som är väldigt fint gjutna men aningens ömtåliga) så målade jag med vita. Maskeringen för de röda ränderna gjorde jag med hjälp av ett trick som jag på allvar tror att jag själv uppfunnit (normalt nöjer jag mig med att skamlöst sno andras idéer...). Jag skär en tunn skiva av ett vanligt vitt radergummi, borrar eller trycker hål genom detta och skär det sedan i små bitar med ett hål i mitten. Dessa kan jag sedan skjuta på det som ska maskeras. Är det tunna ränder så räcker det med en skiva, problemet då är att man måste vara väldigt noga när man skär sin skiva. I det här fallet så använde jag två skivor till varje rand och fyllde emellan med MicroMask.

Bild
Och så här ser det ut när man tagit bort maskeringen. Se till att vänta tills färgen härdat ordentligt eftersom man måste dra radergummiskivorna över den nymålade färgen (om man inte vill dela dem med kniv och pilla bort dem den vägen men det har också sina risker...).

Bild
Cockpitmaskeringen är borta och jag har petat dit det mesta av de väntande detaljerna, ser att jag behöver bättringsmåla radar/radiopanelen där mässingen lyser igenom på kanten!

Bild
Akterskyttens kulspruta ska också dit, sedan ska huven på. Jag gillar egentligen inte att göra saker i den här ordningen men nu blev det så eftersom jag var rädd för att få in färg inuti huven om jag limmat dit den från början.

Borde kunna bli klar under påsken...

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Henrik! Den kommer tyvärr inte till Open i år, den hinner nog bli färdig men jag blev rekryterad som huvuddomare så jag avstår från att tävla. Lovar ta med den nästa år :) !

Bild
Efter att ha rensat antennerna (som är väldigt fint gjutna men aningens ömtåliga) så målade jag dem vita. Maskeringen för de röda ränderna gjorde jag med hjälp av ett trick som jag på allvar tror att jag själv uppfunnit (normalt nöjer jag mig med att skamlöst sno andras idéer...). Jag skär en tunn skiva av ett vanligt vitt radergummi, borrar eller trycker hål genom detta och skär det sedan i små bitar med ett hål i mitten. Dessa kan jag sedan skjuta på det som ska maskeras. Är det tunna ränder så räcker det med en skiva, problemet då är att man måste vara väldigt noga när man skär sin skiva. I det här fallet så använde jag två skivor till varje rand och fyllde emellan med MicroMask.

Bild
Och så här ser det ut när man tagit bort maskeringen. Se till att vänta tills färgen härdat ordentligt eftersom man måste dra radergummiskivorna över den nymålade färgen (om man inte vill dela dem med kniv och pilla bort dem den vägen men det har också sina risker...).

Bild
Cockpitmaskeringen är borta och jag har petat dit det mesta av de väntande detaljerna, ser att jag behöver bättringsmåla radar/radiopanelen där mässingen lyser igenom på kanten!

Bild
Akterskyttens kulspruta ska också dit, sedan ska huven på. Jag gillar egentligen inte att göra saker i den här ordningen men nu blev det så eftersom jag var rädd för att få in färg inuti huven om jag limmat dit den från början.

Borde kunna bli klar under påsken...

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Jo, jag sitter faktiskt och bygger kvällen innan Open trots att modellen inte ska med :) !

Bild
Större delen av huven på plats samt de jobbiga flamdämparna.

Bild
Jag sprutade själva avgasrören roströda och resten gråsvart för länge sedan men där tog det stopp medan jag velade runt kring hur jag skulle fortsätta med dem :) !

Bild
Till slut monterades de med trälim (samma som jag använt till huvdelarna) och sedan gick jag över dem med metallpigment för att få lite metallisk glans i dem, därefter så fick de blandade doser av pigmenten jag använde för att göra avgasspåren med.

Bild
En del bilder visar ganska kraftiga avgasspår och jag gillar att vädra så valet var enkelt!

Trevlig kväll, hoppas vi ses på Open imorgon!

Hälsningar

Magnus
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Håkan F »

Excellent! :-)
Skriv svar