1/72 Eduard Bf 110G-4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Stellan »

Du är en modig man, Magnus! Spray utomhus i minusgrader verkar mycket vanskligt. Camout blev dock propert och rent som vanligt, en fröjd för ögat. Målar du alla kors och koder?
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Stellan! Jag är en normalt sett mycket harig person men när det gäller målning utomhus har jag ett lejons hjärta! Jag kastar mig dödsföraktande ut på farstubron i den elakaste vinter med Tamiya-burken i högsta hugg. Det är mod det :) :) :) !

Jo, jag planerar för att måla allt som inte är för smått, dvs alla kors och det mesta av koderna. Dekalarket är scannat och klart, nu ska jag bara ta mig tid att rita upp skärfilerna...

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Henrik R »

Utomordentligt fränt kammo. Gillar ditt pill i den där miniskalan. Kan man få undra vilka RLM färger du använder? är dom egenkomponerade?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Henrik! Tack! Färgerna är Mr Paint rakt-ur-flaskan, favoriten för tillfället!

Hälsningar

Magnus
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Fredrik L »

Mycket fint!

Alltid imponerad av dina målningsresultat. Jag är ivrig på fortsättningen.

Jag må säga att jag är imponerad av siktena. Ska nog lägga beslag på ett gäng själv. För att inte tala om Mr paint färgerna... har bara hört och läst positiva ord om dom. Visst är det kul att hobbyn utvecklas och att det kommer nya produkter, men man blir ju sugen å prova trots att jag har hyllorna fulla med färg här hemma. :cry: Stinker dom mycket de där Mr paint, för de är väl lackbaserade?

/Fredrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Fredrik! Tack! Ska lägga på en rem med den här, inte så väldigt mycket kvar nu! Siktena är värda att pröva, i och med att de är så fint gjorda så blir de väldigt lätta att måla med ett bra resultat. Och Mr Paint ja, de luktar sådär... Prova en flaska och se om du tycker det är uthärdligt, jag tycker det funkar men skulle gärna sett att de luktade mindre...

Enligt både Eduards instruktioner och bilder på 110:or så målades fabrikskamot på många av dem över med RLM 76, undersidesfärgen. I många fall så lyste det gamla kamot igenom och det var den effekten jag var efter i det här fallet!

Bild
Så efter noggrant målat kamo så var det bara på det igen med en mix av Mr Paint RLM 76 och klarlack ungefär 30/70. Jag funderade en del på hur det kunde gjorts i verkligheten (antagligen en stackars mek på alla fyra på vingen, från vingspetsen och inåt, dessutom når man inte över hela kordan med färgsprutan så man kan tänka sig att vingen målades i två eller tre "band" i spännviddsledd) och försökte måla enligt ett sådant mönster. Hur mycket som syns av detta vet jag inte men nu har jag i alla fall tänkt :) !

Bild
Jag var ganska försiktig så att jag inte målade för mycket, det går alltid att bättra på effekten i efterhand medan att gå åt andra hållet blir betydligt knepigare...

Bild
Jag har även gått över med Migs enamel Dark Sea Blue panel line wash som skrämde fram lite detalj-look utan att ge för stora kontraster.

Bild
Och till slut en svart undersida på högervingen, av någon tysk anledning som jag inte vet något om!

Nu ska jag sätta mig och göra skärfiler för märkningarna!

Trevlig kväll!

Magnus
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Förtvivlat snyggt målat! Kul bygge att följa överlag, men målningen är lite extra rolig!

Mvh Fredrik
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Andre B. »

Vad sjutton...
Magnus, bygger vi samma maskin och använder samma färger? *s*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av Henrik R »

Ja det där är skitsnyggt Magnus, Jag älskar när du går loss med airbrushen!
Men ang den "riktiga" splinter målningen i Tyskland, är det inte så att kroppen målas för sig och vingarna målas på fabrik, sen monteras det ihop?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Fredrik! Tack för det! Den här var kul att måla, synd bara att det var så lite mottling :) !

André! Det är nog ingen ovanlig förebild, "Spöket från St Trond"...

Henrik! Jag har dålig koll på exakt hur de gjorde men de var duktiga på att decentralisera produktionen. Det kanske förklarar varför ena vingen har en svart undersida, den kom fabriksmålad så till slutmonteringen? Vad gäller airbrush: det är skrämmande roligt, det gäller bara att bromsa i tid :) !

Jag har varit iväg och åkt skidor men kom hem igår kväll och insåg direkt vad som saknats bland solen och snön: lite modellbygge :) !

Bild
Maskning och målning av de vita korsen...

Bild
...och så här blir det när maskerna är borta!

Bild

Bild
Och så lite bokstäver och andra märkningar...

Bild
...sedda här på nära håll! Hakkorsens vita kanter blev inte 100 jämna, det var svårt att centrera maskerna (de målas "baklänges", svart först) men det syns faktiskt inte för blotta ögat. Eller åtminstone vidhåller jag detta tills motbevisad :) !

Bild

Hälsningar

Magnus
Skriv svar