Stekpanneutmaningen med Bf109E. (Slutbilder och bokslut 2017 på sid 3)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Daniel_A »

Efter mycket fix och trix med kamouflaget så är det äntligen dags för lite dekaler. De stora märkningarna har jag målat och nu ska allt smått sättas på. Återigen kan jag konstatera att den avancerade preshadingen blir mer eller mindre bortkastad när det blir flera färger kamouflaget. Men någon gång kanske man lär sig. Jag får jobba med den traditionella vädringen istället.

Bild

Bild

/Daniel
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kool kammo!
Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av magnusf »

En gammal favorit med originellt kamo! Du satte en snålt tilltagen tidsfrist men det känns som om du borde kunna komma i mål :) !

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Henrik R »

Imponerande resultat för den korta tiden! känns det inte lite bra att ha en blåslampa i häcken? man arbetar mer focuserat :-)
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Daniel_A »

Ja, Henrik, det ger en extra dimension till byggandet. Blåslampan var precis vad jag behövde för att komma igång och nu börjar det hetta till. Jag var uppe tidigt imorse och la ett lager pledge inför kvällens vädring. Sedan bilden har jag ägnat mig åt lite småchippning och någon slags diskret filtering för att få lite ojämnhet i färgerna. Ikväll blir det panellinjewash och sist en allmän smutsning. Och så ska ju allt löst monteras också.

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av magnusf »

Det är bra modellbygge när man sätter väckarklockan för att hinna lacka :) !

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Daniel_A »

Jag kan tillägga att jag var så förutseende att jag fyllde kompressorn på kvällen innan så jag inte skulle behöva väcka familjen :-)
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Joakim Hultman »

Sjukt ambitiöst! :D
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Daniel_A »

Magnus, du har alldeles rätt. Inte nog med att detta är världens överlägset roligaste hobby - just det här bygget är extra kul.
Och vad gäller ambitionsnivån, Joakim, så är det ju en väldigt enkel och smidig byggsats jag har valt. Superfin passform, nästan helt utan spackling och inte särskilt många smådelar. Nog är det väl inte mer än rätt att jag gör det lite svårt för mig med målning och vädring då? ;)

Här kommer ett par rykande färska bilder. Jag valde att porträttera den här individen strax innan hela förbandet fick måla över spaderässen på nosen med ett rött band i slutet av 1940. Om sjuan var vit eller gul eller först vit och sedan gul råder delade meningar om. Jag har gått på gul.

Bild

Bild

/Daniel
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ser bra ut.
Kör!
Uffe
Skriv svar