Stekpanneutmaningen med Bf109E. (Slutbilder och bokslut 2017 på sid 3)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Stekpanneutmaningen med Bf109E. (Slutbilder och bokslut 2017 på sid 3)

Inlägg av Daniel_A »

Antar Ulfs utmaning och tänker bygga klart eller demolera en 109:a i 1/48 enligt följande direktiv:
1. Välj en modell byggsats, som legat i din stack i minst ett år.
Tror att alla mina modeller utom en Trabant i 1/24 legat minst ett år i hyllan. Denna är köpt våren 2016.
2. Bestäm datum och tidpunkt för senaste färdigställande. Maximalt om sex månader.
2017-12-31
3. Kontrollera att din stekpanna är i fullgott skick.
Har en plättlagg med bättre krossarkraft. Om det inte godkännes finns ett par traditionella stekpannor också.
4. Gör din utmaning offentlig i "In the Works" med bild på dig, modellen och stekpannan.
Görs i och med detta inlägg.
Bild
5. Om modellen inte är färdig före utsatt tidpunkt, slå sönder den med stekpannan.
Absolut!
6. Publicera en bild på den färdigställda* eller sönderslagna modellen senast dagen efter utsatt tidpunkt för färdigställande.
Uppfattat!
Senast redigerad av Daniel_A den 02 jan 2018, 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Joakim Hultman »

Plättläggen kommer nog garantera en grundligt mosad modell om den inte är färdig i tid! :O
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Ulf Lundberg »

Heja Daniel!
Uffe
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Daniel_A »

Så har jag också kommit igång ordentligt. Min modell är ju inte så omfattande egentligen men jag har ju en vådlig läggning att komplicera allt jag bygger. Nu har jag faktiskt lyckats göra cockpit klar för montering utan att lägga till mer än ett par etsade bälten som jag hade liggande.

På byggbordet råder något större kaos än vanligt när jag bygger, men faktum är att jag faktiskt klippt loss och putsat upp alla delar redan nu, så det kommer gå lite snabbare sedan.
Bild

Här är cockpitdelarna. Rejält vädrad blev den ändå. Det gillar jag att göra och jag vill ju inte ha tråkigt när jag bygger.
Bild

Nu har jag inte dekaler som matchar just en Emil med den här fyrkantiga huven, så det får bli att improvisera lite. Förebilden blir således en E-3 som flögs av Hans Ohly i JG53. Då kan jag plocka ihop lite stenciler och balkenkreutz och bara tillverka en enkel mask för en gul siffran sju.

/Daniel
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt jobbat!
Klart ambitiösare nivå på din cockpit än på min.
Ser kanonbra ut i fåtöljamiralens ögon.

Uffe
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Joakim Hultman »

Just cockpiten brukar kännas som största farthindret när jag bygger flyg, så det här verkar ju lovande!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Daniel_A »

Tack för glada tillrop. Här kommer något så originellt som ett helt grått, nyprimat flygetyg. Det kan gå vägen det här. Men mycket kan hända på vägen.

Bild

/Daniel
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Ulf Lundberg »

Håll tempot!
Själv har jag tappat tempo p.g.a sjukdom, men jag räknar ändå med att klara utmaningen jag också.
Uffe
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Daniel_A »

Klart du fixar utmaningen Ulf! Även om spektakulära metoder att förstöra modeller kan ha sin tjusning, så är ändå en färdigbyggd modell mångdubbelt trevligare. Kanske kan jag inspirera med det rasande tempot jag haft det senaste dygnet. Jag chansar på att jag kan hålla den höga ambitionsnivån och ändå bli klar. Who dares wins, or gets smashed.
Den tidigare helgråa 109:an har nu fått en massa nitrader, preshading och någon slags experimentiell förvädring med färgpennor. Vi får väl kalla det preweathering eller nåt.

Preshading
Bild

Prewathering
Bild

Nu laddar jag sprutan med nåt som liknar RLM 65 förhoppningsvis.

/Daniel
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen (med plättlagg). Bf109E från Tamiya

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ser bra ut.
Gneta på.
Uffe
Skriv svar