Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Basplattan klar. Slutfotografering sid 3.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Basplattan klar. Slutfotografering sid 3.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Hej alla modellbyggarvänner.

Bild

Som nyinflyttad i Berlin, innan jag fått upp min verkstad, köpte jag denna Wellington. Sen blev hon liggande.
Det är ett snyggt flygplan, som jag länge velat bygga. Jag byggde Airfix Wellington i 1:72 när jag var grabb och sprängde henne med en kinapuff.

Lustigt nog verkar det som Airfix nuvarande Wellington utsatts för någon slags krympmedel, för jag minns att min gamla Wellington var lika stor som trumpetarns i 1:48.

Nog om detta.
Senast 171231 kl 24:00 ska hon vara klar, målad, dekalsatt och riggad.
Annars slår jag sönder henne med stekpannan.

Fortsättning följer....
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 31 dec 2017, 13:09, redigerad totalt 5 gång.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.

Inlägg av Henrik R »

Låter som en sund idé Ulf, man ska ha lite press på sig när man bygger, då blir resultatet oftast som bäst :-)
Om du trots överskriden tid häver din utmaning så lovar jag att personligen göra anspråk på utmaningen själv och i vredesmod slå sönder din Wellington på Open nästa år.Då med min 8 kgs slägga samt gjuta in resterna i betong som jag sedan sänker i nybrokajen........
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.

Inlägg av SvenYoung »

Skön själv-utmaning Ulf, och en du kommer att klara gallant! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.

Inlägg av Joakim Hultman »

Härligt! :D
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Henrik R skrev:Låter som en sund idé Ulf, man ska ha lite press på sig när man bygger, då blir resultatet oftast som bäst :-)
Om du trots överskriden tid häver din utmaning så lovar jag att personligen göra anspråk på utmaningen själv och i vredesmod slå sönder din Wellington på Open nästa år.Då med min 8 kgs slägga samt gjuta in resterna i betong som jag sedan sänker i nybrokajen........
Nybrokajen duger inte.
Landsortsdjupet.
Uffe
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.

Inlägg av Anders.Edblad »

Heja Ulf!
Hoppas att du hinner.
Om du själv känner att utmaningen är för enkel så finns det stora möjligheter till att detaljera.
Bild

Anders E
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Med stekpannan hängande som ett damoklessvärd över min späda nacke, har det arbetats flitigt i verkstan under helgen och igår.

Bild

Inredning, motorer och landställ är klara.

Bild

Bild

Cockpit byggd, snabbmålad och snabbvädrad. Inte mycket av den kommer att synas genom de små glasen, så det är ingen mening att lägga en massa energi där. Dessutom har byggsatsen en massa inredningsdelar som man inte ser ett dugg av på den färdiga modellen. De lämnade jag därhän.

Bild

Motorerna likaledes snabbt byggda och målade. Samma här. Inte mycket av dem kommer att synas på den färdiga modellen.

Nu ska jag sätta mig och maska glasen till ksp-tornen.
På återseende,
Uffe
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Inredning och motorer klara.

Inlägg av Daniel_A »

Härligt jobbat Ulf. Du ska se att det går vägen det här. Det blir en stor rackare det där.

/Daniel
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Inredning och motorer klara.

Inlägg av Joakim Hultman »

God fart, herr fåtöljamiral!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Inredning och motorer klara.

Inlägg av Ulf Lundberg »

En förkylning drog ned byggtempot och sabbade tre dagars skidsemester, men idag fick jag fart på bygget igen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Klarplastdelarna passade halvbra och måste spacklas och slipas in. Knepigt jobb och jag har inga illusioner om ett perfekt resultat.
Maska vindrutor var lika knepigt som tidigare, men jag tror jag lärt mig lite sen senaste gången.

Bild

Bild

Bild

I vilket fall är vingar och stabbe nu på plats och kärran är klar för primning.

Bild

Resultatet av den första provflygningen var mycket lovande.

På återseende,
Uffe
Skriv svar