Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Basplattan klar. Slutfotografering sid 3.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Grundmålning klar. Sid 2.

Inlägg av magnusf »

Snyggt Uffe, nu drar jag en lättnadens suck! Vore synd om den skulle slutat som plastskrot... Jag väntar på Airfix nya i 1/72!

Trevlig pytt, själv åt jag Pad Thai med tofu till lunch, skänkte dig en vegetarisk tanke då :) !

Hälsningar

Magnus
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Färdig! Sid 2.

Inlägg av Micke A »

Sesådarja! Ett bättre användningsområde för er stekpanna tycker jag! Ett snabbt och snyggt bygge oxå.... Lite vädring på hjulen kanske?

Micke A
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Färdig! Sid 2.

Inlägg av Ulf Lundberg »

magnusf skrev:Snyggt Uffe, nu drar jag en lättnadens suck! Vore synd om den skulle slutat som plastskrot... Jag väntar på Airfix nya i 1/72!

Trevlig pytt, själv åt jag Pad Thai med tofu till lunch, skänkte dig en vegetarisk tanke då :) !

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus!

Micke A skrev:Sesådarja! Ett bättre användningsområde för er stekpanna tycker jag! Ett snabbt och snyggt bygge oxå.... Lite vädring på hjulen kanske?

Micke A
Tack Micke!
Jag duttade faktiskt på en hel del pigment på hjulen, men helt klart går det att vädra dem mer.

Uffe
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Färdig! Sid 2.

Inlägg av Daniel_A »

En stor applåd från mig! Det är åtskilliga gram plast du räddat från pannan. Skulle vilja ge mig på ett bombplan i 1/48 men har inte riktigt vågat. Kanske kan det bli ett mål för kommande år. Starkt jobbat att få till ett så omfångsrikt projekt på så kort tid.

/Daniel
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Färdig! Sid 2.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Daniel_A skrev:En stor applåd från mig! Det är åtskilliga gram plast du räddat från pannan. Skulle vilja ge mig på ett bombplan i 1/48 men har inte riktigt vågat. Kanske kan det bli ett mål för kommande år. Starkt jobbat att få till ett så omfångsrikt projekt på så kort tid.

/Daniel
Det gick fort därför att jag prioriterade helhetsintryck på bekostnad av byggteknik och detaljering. Minimalt med inredning. I praktiken syns knappt ens det lilla jag gjorde, så jag kunde nästan avstått från inredning. Jag accepterade en massa småslarv under bygget, slarvigt slipade skarvar o.dyl. vilket också sparade tid. Även målningen har en hel del brister på detaljnivå. Allt detta tog jag med i beräkningen från början. Modellen kommer inte att vinna någon flygklass, på sin höjd kanske ett hedersomnämnande, men jag är nöjd, vilket är det som räknas.

Intressant nog tycker jag att även detta sätt att bygga modeller är lärorikt och utvecklande.
Man får snabbt ett synligt resultat som går att utvärdera, till skillnad från om man gnetar med detaljer i evighet.
Det är ett sätt att närma sig modellbygge som jag verkligen kan rekommendera.
Uffe
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Färdig! Sid 2.

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra byggt!
Jag håller med dig om att strunta i detaljering och referenser är ett trevligt sätt att bygga modeller. Det är också ett bra tillfälle att testa nya tekniker och det är alltid en viss tillfredsställelse att få något klart.

Anders E
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Färdig! Sid 2.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Gårdagen ägnades åt att plantera gräs på basplattan.

Bild

Innan dess hade jag gjort lite gropar och kullar i plattan, för att få liv i den.
Som "jord" använde jag byggspackel blandat med vitlim som jag pigmenterade med lite brun färg.

Bild

Gräset är MJ-rallares gräs. Jag köpte lite olika längder och färger och blandade. Lägg också märke till den lilla lerpölen. Jag tror inte ett krigstida flygfält såg ut som gräsmattan framför Windsor Palace.

När "jorden" torkat var det dags för slutfotografering.

Bild

Bild

Bild

Jag är riktigt nöjd med hur jag lyckades bleka ned nationsbeteckningarna. Först maskade jag och sprutade tunna dimmor av blekt blått och rött. Sen jobbade jag vidare med blyertsfärgpennor. Med dem kunde jag framhäva det underliggande rutmönstret.

Bild

Bild

Bild

Bild

Gott Nytt År vänner!
Uffe
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Basplattan klar. Slutfotografering sid 3.

Inlägg av Mats Averkvist »

Det är väl ingen utmaning, stekpanna eller inte, när ni klarar att bli färdiga på under en månad! :roll: :mrgreen:
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Basplattan klar. Slutfotografering sid 3.

Inlägg av Joakim Hultman »

Fin-fint bygge! Jag är glad att vi slipper se den destrueras. :)
Nisse
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 aug 2014, 07:26

Re: Stekpanneutmaningen! Trumpeters Wellington.Basplattan klar. Slutfotografering sid 3.

Inlägg av Nisse »

Väldigt snyggt vädrad!
Skriv svar