M4A3E8 Korea (USMC) - dekaler, s5

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Hej igen Erik, ursäkta lite sent svar.

Tack för alla bilder och visdom om Shermans, du kan dina Shermans, det är säkert. :-)

Intressant det här med 76mm pjäser i lilla tornet, man får titta efter och se vilka bilder man kan hitta.

Låter som ett roligt M32 projekt, du får sätta igång så vi kan njuta av bygget här på forumet!

Det är synd att Academy inte har släppt sitt schaktblad separat.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av magnusf »

Tamiya boxar sin Easy Eight som en Korea-maskin: http://www.themodellingnews.com/2017/11 ... s-red.html För oss som vill gå den breda och enkla vägen alltså :) !

Hälsningar

Magnus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Hej Magnus,

Jo den där från Tamiya ser riktigt trevlig ut, risk att den hamnar på hyllan den också :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av Erik Liljegren »

Tack, Sven!
Jo, Sherman är min favoritvagn sedan säkert 25 år så en del har väl fastnat. Det finns nästan en oändlig mängd varianter att bygga och med Tasca/Asukas modeller är det rätt lätt också. De är de absolut bästa idag.

Apropå Tamiya's nya M4A3E8 så ser den väldigt fin ut. Men jag har deras M51 och den har (vad jag antar är) samma T80-band och i min M51 var det en fin linje med gjutskägg på utsidan. Det syntes och blev inte bra vid målning. Hoppas de fixat det i denna (eller att jag kanske sänker kraven...).
Andy på Andy's Hobby Headquarters har byggt den: https://www.youtube.com/watch?v=IZyWmQrT0Nk
Hampus
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 20:02

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av Hampus »

Ingen interiör? Vad händer? :lol:
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Erik, det låter som om jag borde ställa fler frågor till dig angående Shermans. PM kommer :-)
Jo, Tamiya's modell lär ju vara förenklad på många vis (hoppas att banden är "renare" i den här byggsatsen), kollade på videon och såg att förarluckorna är igentäppta (dvs att det inte finns någon möjjlighet att montera in persikopen utstickades. Lite konstig lösning då kan man ju inte heller bygga vagnen med stängda förarluckor om inte föraren har Obi-Wan Kenobi till hjälp. En liten detalj i sammanhanget, men lite onödig förenkling kan man tycka. TMD eller någon annan lär ju komma till räddning :-)

Hampus - haha, ha, målet är att försöka få detta klart istället för att strula med en massa extra interiörsgrejor för en gångs skull (blir nog flera sådana här enklare byggen framöver tror jag, det är rätt kul). Det finns däremot möjlighet att skjuta in in "interiörsmodul" i efterhand, i allafall i förarutrymmet och tornet, så vi får se om det kan bli av vid ett senare tillfälle när jag har ork.
Senast redigerad av SvenYoung den 22 nov 2017, 20:26, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av Ulf Lundberg »

Klockrent bygge Sven!
Jo, jag vet hur det är. Det är fasligt svårt att hålla fingarna i styr och inte börja förbättra, bygga om och detaljera lite extra.
Blir kul att se henne med lite färg på.
Uffe
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha för vänliga ord, Ulf!

Haha, jo, det är jobbigt men jag försöker att hålla fingrarna borta från vitplasten! :-)

Färgläggning kommer snart hoppas jag!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

M4A3E8 Korea (USMC) - klar för målning, s3

Inlägg av SvenYoung »

Hej igen!

Livet kom i mellan lite, så bygget saktade ner en aning, men nu är den i allafall helt klar för målning.

Jag kommer att avlägsna "boggisarna" för att underlätta målning (de är bara tillfälligt limmade). Banden sitter rätt tajta, så jag får limma de bakre och främre bogies så de inte visar det hemska "Sherman-smilet".

Figurer och lite packning på bakre hyllan kommer också i sinom tid.

Ni som har skarpa ögon märker att bara ena avgasdeflektorn är monterad. Jag har sett bilder från Koreakriget på Shermans där den ena inte finns på plats, och gillar det utseendet, ger lite variation :-)

Nu är detta säkert jättekorkat, men jag har bestämt mig att låta det här bygget vara en stund och försöka att bygga en till modell lika snabbt. Anledning är att jag normalt tar så otroligt lång tid att bygga, så vill passa på att försöka få en till "enklare OOB modell" klar nu när jag har ångan oppe. På så vis kan jag ha ett par stycken klara till målning innan jag påbörjar det processen.

Kommer säkert att ångra det beslutet haha.

Tack för titten!
Sven

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - klar för målning, s3

Inlägg av M-eson »

Otroligt krispigt och vackert!
bara ena avgasdeflektorn är monterad
Avgasdeflektor??
Banden sitter rätt tajta, så jag får limma de bakre och främre bogies så de inte visar det hemska "Sherman-smilet"
Sherman smile???

/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Skriv svar