Itala från Peking-Paris tävlingen 1907

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Itala från Peking-Paris tävlingen 1907

Inlägg av Björn B »

Bild
Har en 1907 års Itala i 1/20 men kom fram till att den såg mycket för lång ut jämfört med bilder på originalet. Fick reda på att den ursprungligen hade en elmotor så modellen är anpassad till det.

Bild
Jag började med dom två stora bensintankarna som var för långa och för kantiga. Första försöket tänkte jag bygga en box och slipa ner hörnen men gav upp. Sedan satsade jag på rundad kvartsstav i hörnen.

Bild
Men det såg inte bra ut. Satsade då på att splitta 9,5 mm rör och bredda dom. Monterade två sådana ovaler på varandra och tyckte att det såg ok ut.

Bild
men när sidorna kom på olats var den inte alls så rund i formen som jag ville. Ett 16 mm rör breddades istället. Byggsatsens bensintankar var anpassade för batterier till elmotorn vilket förklarade att dom var för långa. Jag hade stirrat mig blind på modellens tankar och anpassat mina försök efter dom och har en känsla av att inte bara blev mina tankar för kantiga utan också för breda.

Bild
Jag tog lärdom av Lennart och klädde tanken med 0,25 mm plasticcard och lade till detaljer på detta. Den nya tanken är rundare och smalare än byggsatsens men nu tror jag att det blir ok.

Bild
Byggsatsens tank jämfört med den nya.

Bild
Längst bak på bilen finns en låda. Modellens har fel form och verkar dessutom för låg. Här kunde jag använd kvartsstaven oh höja lådan 3 mm. Jag får anpassa längden när jag kommer så långt i bygget att det finns en bil att mäta mot.

Bild
Gälarna i motorhuven ska inte finnas på bilen.

Bild
Nu var jag glad att jag fick tips om små "stämjärn" här på sidan. Dom underlättade arbetet att ta bort gälarna.

Bild
Vänster sida fick detaljeras lite. Nu håller jag på med den andra bensintanken. En vattentank som är placerad ovanpå lådan där bak har fel form och soffan ska vara två separata stolar.
Förr eller senare kanske jag kan börja bygga modellen.
Stellan
Kontakt:

Re: Itala från Peking-Paris tävlingen 1907

Inlägg av Stellan »

Bra start. På alla varianterna av tankar. När en annan har problem med att få ihop en modell fnosar du ihop ett halvdussin i rena farten.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Det har inte hänt så mycket med denna. Den andra bensintanken är nästan klar men jag har haft problem med att bestämma vilken färg den hade.
Originalet på museum är grå. En replika som byggts är mörkt (vin)röd. Jag har sett påståendet att Italien valde rött som nationell racingfärg berodde på att Italan som vann racet 1907 var röd.
Likaså påstås det att den var röd men tappades i hamnbassängen vid lastning efter en runda i USA och att den då blev målad grå som rostskydd eftersom det var färgen som fanns att tillgå.
Med dessa "fakta" tillhands började jag luta åt att bygga min vinröd eftersom den är snygg i den färgen men jag hoppades att hitta något mer konkret om färgen innan det är dags att måla.
Just nu håller jag på att läsa en bok om racet Peking-Paris 1907 av Barzini. Han var en journalist som följde med Italan för att rapportera hem till tidningen om racet.
Boken är en svensk översättning tryckt 1908 och jag hittade en referens till färgen. Han kallar vid ett tillfälle bilen för ett grått vidunder. För mig känns det lite mer tillförlitligt än dom röda förklaringarna på nätet. Dessutom känns det som bilen är för ljus för att vara vinröd när man tittar på dom gamla svartvita bilderna från loppet.
Handerss
Namn: Henrik

Inlägg av Handerss »

Har du boken "De galna bilisterna - Den stora biltävlingen Paris-Peking 1907" av Allen Andrews? Läste den för en massa år sedan och den är en väldigt bra skildring av strapatserna. Innehåller även vill jag minnas en hel del foton. När jag sökte nu såg jag att det fanns minst ett ex på bokbörsen.se.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Nej. Jag har däremot boken Peking-Paris av Barzini som var en av deltagarna ombord på Italan. Översatt till svenska och tryckt 1908 så det är ju förstahandsuppgifter. Det är därför jag tror mer på hans kommentar om grått än uppgifterna på nätet som säger rött.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild

Har nu läst ut boken och avfärdar historien om att Italan var röd och inspirerade till Italiens nationella racingfärg. Barzini nämner aldrig någon gång röd som färg på bilen utan minst fyra gånger säger han att den var grå och eftersom han åkte i bilen från Peking till Paris så borde han veta. Dessutom skrev han boken samma år som racet så han borde inte hunnit glömma vilken färg bilen hade.
Sent omsider har jag tagit tag i stolarna. En soffa som i modellen är helt fel och baksätet har fel form. Först planerade jag att bygga om baksätet och göra en gjutform till framsätet så jag kapade den och breddade men gav upp detta.
Har istället börjat scratchbygga nya säten men det tog emot att starta på dom.
Skriv svar