Yamato!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
galvestone_giant
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
Namn: Mattias

Re: Yamato!

Inlägg av galvestone_giant »

Tack för feedback på funderingar och övriga glada tillrop! Här på varvet i Kure har vi kommit så långt att kölsträckningen är avklarad och skrovet är i allt väsentligt i ett stycke. Det har varit slagsmål mellan grabbarna nere på plåtgården och ingenjörsavdelningen i ämnet "passform" och "skarvars placering". Ingen vann, men alla är överens om att det kommer att krävas en hel del justeringar innan man ens kan titta åt färgburkarna.

Jag slipar alltså spackel. Passningen var väl inte värre än något annat...men formatet på skarvarna! Som sagt, 75 centimeter plast. Som jag skrev tidigare också, hon är inte bara delad i vattenlinjen, hon är delad på längden också, och killen som konstruerade de skarvarna (bilden nedan) borde inte få gå lös, alltså. Men jag är vid gott mod även om det blir en massa slipande ett tag framöver. Såna här byggen skall ta tid, tänker jag. Terapi-slipning!

Bild
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Yamato!

Inlägg av Håkan F »

Fördelen är en lång stark limfog, nackdelen är väl typ allt annat...
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Yamato!

Inlägg av M-eson »

Konstruktören kanske var orolig för de problem Liberty skeppen råkade ut för ;)
https://metallurgyandmaterials.wordpres ... -failures/
Bild
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Yamato!

Inlägg av Stefan S »

Fast det är ju inget Libertyfartyg utan en T2 tanker........

http://kaiserpermanentehistory.org/tag/t-2-tanker/

Yamato och syster är nog de snyggaste slagskepp som byggts 8-)

Stefan
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Yamato!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Svårt att fatta varför Tamiya valde en så komplicerad sammanfogning av skrovet.
Deras äldre slagskeppsbyggsatser har skrov i en del.
Jag vet inte hur många vattenlinjeskarvar jag slipat. Jag lider med dig.

Uffe
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Yamato!

Inlägg av Lurifax »

Ulf Lundberg skrev:Svårt att fatta varför Tamiya valde en så komplicerad sammanfogning av skrovet.
Deras äldre slagskeppsbyggsatser har skrov i en del.
Jag vet inte hur många vattenlinjeskarvar jag slipat. Jag lider med dig.

Uffe
Kanske var planen att de skulle släppa de andra fartygen också, Musashi och Shinano. Musashi ser väl likadan ut i skrovet men Shinano tror jag skilde sig från de andra. Hur mycket det syntes utår vet jag inte. tydligen behöll de barbetterna vilket tog massor med utrymme vilket reducerade kapaciteten för antalet flygplan.

Det är konstigt att Tamiya inte släppt Musashi. Kanske floppade nya Yamato eftersom den gamla fortfarande är ute till försäljning.
holst

CU@C4
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Yamato!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lurifax skrev:
Ulf Lundberg skrev:Svårt att fatta varför Tamiya valde en så komplicerad sammanfogning av skrovet.
Deras äldre slagskeppsbyggsatser har skrov i en del.
Jag vet inte hur många vattenlinjeskarvar jag slipat. Jag lider med dig.

Uffe
Kanske var planen att de skulle släppa de andra fartygen också, Musashi och Shinano. Musashi ser väl likadan ut i skrovet men Shinano tror jag skilde sig från de andra. Hur mycket det syntes utår vet jag inte. tydligen behöll de barbetterna vilket tog massor med utrymme vilket reducerade kapaciteten för antalet flygplan.

Det är konstigt att Tamiya inte släppt Musashi. Kanske floppade nya Yamato eftersom den gamla fortfarande är ute till försäljning.
Du kan mycket väl ha rätt. Tittar man på delarna, så verkar det också som om byggsatsen är förberedd för att kunna bygga Yamato i hennes tidiga utförande, med mindre luftvärn och ett 15 cm torn på vardera gångbordet.
Med tanke på hur få färdigställda Yamatos man sett är det mycket möjligt att det blev en försäljningsflopp.
Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Yamato!

Inlägg av Henrik R »

Om den där någonsin släpps i 1/200 så LOVAR jag att bygga den. Det var länge sen jag byggde något "200" fartyg, känns som det nästan är dags :-)
Hur som helst, detta bygge kommer jag garanterat att följa!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Yamato!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Henrik R skrev:Om den där någonsin släpps i 1/200 så LOVAR jag att bygga den. Det var länge sen jag byggde något "200" fartyg, känns som det nästan är dags :-)
Hur som helst, detta bygge kommer jag garanterat att följa!
Den finns redan i 1:200 från Nishimo, men det är ingen byggsats du vill bygga.
Uffe
galvestone_giant
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
Namn: Mattias

Re: Yamato!

Inlägg av galvestone_giant »

Liket lever! Ursäkta dålig mobilbild men den fungerar i alla fall som bevis på att det rör på sig ..sakta. Entusiasmen för bygget grusades ganska rejält när jag stod inför de horribla, tidigare omtalade, skarvarna i skrovet. Det blev inte bättre av några logiska kullerbyttor jag gjorde vid ihopmonteringen av skrovet. Kort sagt; lagom kul att fortsätta ett mastodontbygge som har kvalitetsmässiga problem redan från dag ett.

Men Yamato är Yamato och jag får leva med några skönhetfel som är näst intill omöjliga att reparera.

Bild

Sen sist; spacka och slipa på repeat. Rädda det som räddas kan. Införskaffa mer ets; reling såklart men också avmagnetiseringskabeln som Tamiya inte skickade med alt göt in i skrovet vilket är lite märkligt. Kabeln ifråga är rätt markant ..och ett helsike i etsversion, den går lite härs och tvärs framförallt akterut men nu sitter den där. 150 centimeter ets bara där...

I går var för övrigt årsdagen av Yamatos sänkning.
Skriv svar