Yamato!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
galvestone_giant
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
Namn: Mattias

Yamato!

Inlägg av galvestone_giant »

Det här kan bara gå åt skogen. Tamiya Yamato, premiumversionen.

Har aldrig byggt slagfartyg i 1:350 förut, så varför inte starta med värstingen i familjen? Värmde dock upp med den tyska jagaren Z-43 från Trumpeter. Någon gång måste man våga hoppa i den djupa sidan av bassängen också, och jag har alltid velat bygga Yamato, legenden. Besten som aldrig riktigt fick bevisa sin kapacitet, och det skall vi nog vara glada över. Kriget i Stilla Havet var blodigt så det räckte.

Hursomhelst; en kort in-box review: mycket prylar! Ohyggligt mycket prylar. Snyggt paketerat osv på Tamiya-manér. Det följer tom med ett glassigt litet häfte på 30 sidor med historik och annat om originalet. Den här versionen av Yamato är den sentida där delar av det sekundära artilleriet är ersatt av en veritabel skog av luftvärn, mer radar osv. Kommer inte ihåg det totala antalet eldrör på rak arm, men det är ...många. Det följer med lite ets också. Får se om jag kompletterar upp med mer.

Bild

Så här långt har jag bara börjat torrpassa skrovet. Det är en jäkla massa delar för att vara ett skrov; det går att bygga både full hull och waterline, och än värre; skrovet är delat på längden strax före A-tornet, däcket är i flera delar (också pga en rätt komplex flyg/båthangar i aktern). Det positiva är att man inte behöver snickra en massa förstärkningar, Tamiya tillhandahåller spant och det som hade varit "bottenplatta" om man bygger waterline blir ett mellandäck i skrovet för oss som bygger full hull. Dessutom skruvar man ihop alla dessa interna delar. Att det blir en del spackel är ofrånkomligt, men ändå förvånansvärt lite -vad jag kan se av lite provtejpande- med tanke på storleken och den komplexa uppbyggnaden.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Yamato!

Inlägg av jonaszett »

Häftigt!!
Kan man få något referens objekt bland delarna så man fattar hur stort det är??
Z
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Yamato!

Inlägg av Ulf Lundberg »

jonaszett skrev:Häftigt!!
Kan man få något referens objekt bland delarna så man fattar hur stort det är??
Z
263 m / 350 = ca 75 cm.
Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Yamato!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Häftigt Mattias!
Kommer att följa detta bygge.
Att få ihop ett slagskep i 1:350 är ingen lek.
Lycka till,
Uffe
galvestone_giant
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
Namn: Mattias

Re: Yamato!

Inlägg av galvestone_giant »

Förbi torrpassning. Allt under vattenlinjen är limmat och spacklat. Verkar vara där som det mesta spacklet hamnar. För att göra mitt liv ännu svårare så har jag mitt i alltihopa bestämt mig för att byta typ av färg från Humbrol enamel till Tamiya. Provsprutade lite på flyghangaren i aktern som ändå behöver lite färg innan montering i skrovet. Det gick över förväntan, det vill säga smärtfritt. Frågan är om Tamiya "Kure Grey" är lite för ljus, dock. Har sett flera bud i ärendet.. Japanerna var lite festliga på den punkten IRL, för övrigt; varje varv hade sin egen nyans av grå färg till fartygen.
jonaszett skrev:Häftigt!!
Kan man få något referens objekt bland delarna så man fattar hur stort det är??
Z
Som Uffe skrev, ca 75 cm! Yamato var ett monster, inte bara sett till artilleriet. För jämförelse; tyska jagaren Z-43 i samma skala, halvklart övningsobjekt. Z-43 var i det stora hela ungefär lika stor som jagaren Halland som ligger på maritiman i Göteborg. Tornen till huvudartilleriet på Yamato vägde ungefär som en samtida jagare. Per styck! :)

Bild
Ulf Lundberg skrev:Häftigt Mattias!
Kommer att följa detta bygge.
Att få ihop ett slagskep i 1:350 är ingen lek.
Lycka till,
Uffe
Tack, Uffe! Och jo, jag är ödmjuk inför utmaningen. Funderar på att hålla tillbaka och inte ösa på en massa extra-ets utan bygga relativt ootb. Tänker att det minskar risken för att kludda till det och orginalplasten verkar helt ok. Men förvänta dig inte "Uffe-klass" på det här bygget nu! :roll:
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Yamato!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Oroa dig inte för den exakta färgnyansen. Fartyg som ytsätts för solljus, saltvatten, regnvatten osv bleknar snabbt, vilket man ser om man kollar på bilder, inte minst av japanska fartyg. Så, släpp loss med färgsprutan och lek med urblekta färgtoner.
Helt rätt att inte grotta ned sig i eftermarknadsträsket. Relingar, radar och kanske kranar i fotoets räcker långt. Lägg lite riggning på det, du behöver inte få med alla trådar, bara de viktigaste.

Uffe
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Yamato!

Inlägg av Lurifax »

Ulf Lundberg skrev:Oroa dig inte för den exakta färgnyansen. Fartyg som ytsätts för solljus, saltvatten, regnvatten osv bleknar snabbt, vilket man ser om man kollar på bilder, inte minst av japanska fartyg. Så, släpp loss med färgsprutan och lek med urblekta färgtoner.
Helt rätt att inte grotta ned sig i eftermarknadsträsket. Relingar, radar och kanske kranar i fotoets räcker långt. Lägg lite riggning på det, du behöver inte få med alla trådar, bara de viktigaste.

Uffe
Sant. Dessutom så påverkas färgen av återspeglingen av omgivningen runt omkring, i detta fall vattnet. Solljus, moln, skugga, skymning, gryning, påverkar också. Man bör också hålla i åtanke att ett så stort fartyg måste betraktas på långt håll. Det medför soldis, och andra partiklar i luften. Så man kan vara rätt liberal med färger. Däremot bör man kanske fundera över vad man vill berätta.

Precis som Mattias nämner så finns det många åsikter om färgen på japanska fartyg i allmänhet och på Yamatoklassen i synnerhet. Det finns få bilder av fartygen eftersom de var jättehemliga.
holst

CU@C4
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Yamato!

Inlägg av Henrik R »

Coolt med Yamato! Detta ska följas!
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Yamato!

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag vill göra honnör för dig, och önskar all lycka och välgång med bygget. Det är ett rejält projekt du tar dig an! Yamato har länge varit en dröm för mig att bygga en dag också.
mivan
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 maj 2016, 08:42
Namn: Mikael Vannestam

Re: Yamato!

Inlägg av mivan »

Yamato, hai!
Den kommer att bli Awsome!
Skriv svar