1/48 Spitfire PR.XIX S 31. Färdig, nya bilder sid 8.
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
Läge för en uppdatering på S 31 bygget.
Det fortskrider om än i ett långsamt tempo. Mina byggen har en tendens att gå ner sig i frekvens nån gång under byggtiden och det läget verkar ha infunnit sig på spiten nu.
Det har dock hänt en del. Dom sista bitarna av insidan av cockpit är monterade.
Det som har tagit upp mest tid av bygget sen senaste uppdateringen har varit att försöka få till huvdelarna.
Det har varit minst sagt bökigt att få vacumdelarna från falcon att passa.
Huvramar av PC på plats på dom fasta delarna av huven.
Den bakre fasta delen på plats efter en hel del besvär. Den är väl inte riktigt anpassad för Academys modell.
Det blev ett steg från huven till kroppen bakåt som fick spacklas upp.
Här är den främre rutan på plats. Har även försökt att få till dom yttre delarna av ramen på den främre rutan.
Man behöver fylla igen en bit framtill på cockpit med PC för att rutan ska passa.
Skenan som huven åker i har jag också försökt att få till.
Tillbyggnaden på huven för gel behållaren är gjord av originalhuven
På plats, stängd
Och öppen
Passade även på att få dit stoppen för huven samt utblåset på kroppens ovansida.
Kan väl inte påstå att jag är 100% nöjd med huven, men det får duga.
På bilderna ser huven ganska grumlig ut, men det är inte så illa i verkligheten, dock behöver det putsas en del efter all hantering.
//Johan
Det fortskrider om än i ett långsamt tempo. Mina byggen har en tendens att gå ner sig i frekvens nån gång under byggtiden och det läget verkar ha infunnit sig på spiten nu.
Det har dock hänt en del. Dom sista bitarna av insidan av cockpit är monterade.
Det som har tagit upp mest tid av bygget sen senaste uppdateringen har varit att försöka få till huvdelarna.
Det har varit minst sagt bökigt att få vacumdelarna från falcon att passa.
Huvramar av PC på plats på dom fasta delarna av huven.
Den bakre fasta delen på plats efter en hel del besvär. Den är väl inte riktigt anpassad för Academys modell.
Det blev ett steg från huven till kroppen bakåt som fick spacklas upp.
Här är den främre rutan på plats. Har även försökt att få till dom yttre delarna av ramen på den främre rutan.
Man behöver fylla igen en bit framtill på cockpit med PC för att rutan ska passa.
Skenan som huven åker i har jag också försökt att få till.
Tillbyggnaden på huven för gel behållaren är gjord av originalhuven
På plats, stängd
Och öppen
Passade även på att få dit stoppen för huven samt utblåset på kroppens ovansida.
Kan väl inte påstå att jag är 100% nöjd med huven, men det får duga.
På bilderna ser huven ganska grumlig ut, men det är inte så illa i verkligheten, dock behöver det putsas en del efter all hantering.
//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
Har tillverkat en propelleraxel av mässingsrör. Tillhör den skolan som vill att propellern ska kunna snurra.
Det har krävts rätt mycket jobb för att få vingen från Heritage Aviations XIX kit att se skapligt ut.
Mitt exemplar var väldigt dåligt gjutet med fullt av luftblåsor och överblivet resin lite överallt. Dessutom så hade vingen gått av på mitten samt att den var skev.
Här är vingen lagad och efter ett vattenkok upprätad så gått det gick.
Alla panellinjer är dessutom omristade. Panellinjerna som fanns var väldigt otydliga samt att många saknades eller var felaktiga
Landställsbrunnarna var bland det jobbigaste att få till.
Före:
Efter:
Kåpan över bränslepumparna på vingen är för kort. Den ska gå en bit in över landställsluckorna.
Den fick byggas till av PC och slipas till rätt form
Så här i efterhand tror jag inte det hade behövts så mycket mer jobb med att konvertera Academys vinge till rätt utförande.
Vingen och nosen på plats. Använde mig av 5-min epoxi för att få allt att sitta ordenligt.
Passformen är faktiskt riktigt bra, det behövs inte mycket spackel. Bara några små glipor som behöver fyllas igen.
Och med spinnern tillfälligt monterad så börjar det se ut som en Spitfire
//Johan
Det har krävts rätt mycket jobb för att få vingen från Heritage Aviations XIX kit att se skapligt ut.
Mitt exemplar var väldigt dåligt gjutet med fullt av luftblåsor och överblivet resin lite överallt. Dessutom så hade vingen gått av på mitten samt att den var skev.
Här är vingen lagad och efter ett vattenkok upprätad så gått det gick.
Alla panellinjer är dessutom omristade. Panellinjerna som fanns var väldigt otydliga samt att många saknades eller var felaktiga
Landställsbrunnarna var bland det jobbigaste att få till.
Före:
Efter:
Kåpan över bränslepumparna på vingen är för kort. Den ska gå en bit in över landställsluckorna.
Den fick byggas till av PC och slipas till rätt form
Så här i efterhand tror jag inte det hade behövts så mycket mer jobb med att konvertera Academys vinge till rätt utförande.
Vingen och nosen på plats. Använde mig av 5-min epoxi för att få allt att sitta ordenligt.
Passformen är faktiskt riktigt bra, det behövs inte mycket spackel. Bara några små glipor som behöver fyllas igen.
Och med spinnern tillfälligt monterad så börjar det se ut som en Spitfire
//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
Oj så fint,helt otroligt vilket jobb du gjort med den modellen/Lennart
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
FrankenspiT!
Det behövs en OOB modell av den där så vi dödliga har en chans!
Djupt impad!
/L
Det behövs en OOB modell av den där så vi dödliga har en chans!
Djupt impad!
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
TackarLars Befring skrev:FrankenspiT!
Det behövs en OOB modell av den där så vi dödliga har en chans!
Djupt impad!
/L
I vanlig ordning så lär väl inte dröja allt för länge efter att jag blir klar innan airfix eller liknande kommer ut ut med en ny PR. XIX i 1/48.
Dom har ju gett ut rätt många olika Spitfires den sista tiden så det är väl bra en tidsfråga.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
Skitsnyggt!
Hoppas verkligen på en Mk.XIX av Airfix eller Revell!
Dacos resinkit är suveränt! Tack för tipset
Hoppas verkligen på en Mk.XIX av Airfix eller Revell!
Dacos resinkit är suveränt! Tack för tipset
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
Tackar Anders.AndersN skrev:Skitsnyggt!
Hoppas verkligen på en Mk.XIX av Airfix eller Revell!
Dacos resinkit är suveränt! Tack för tipset
Jo, dacos uppdatering rättar verkligen till academys kit plus att det är bra kvalitet/passform på det med. Dock är jag lite skeptiskt på utformningen av propellerbladen man får med.
En extra bonus att dom skickar med nedtyngda landställsben av metall.
//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
Jag är inte riktigt där än, men det börjar närma sig till att få färg på denna.
Har ett litet problem dock, jag vet inte vilken färg jag ska använda. Jag har tillgång till xtracrylix och white ensign models varianter på PRU Blue.
Här är en testmålning, white ensign till vänster xtraclylix till höger
Dom är väldigt lika i nyansen, xtraclylix är dock något blåare i tonen men betydligt trevligare att handskas med.
//Johan
Har ett litet problem dock, jag vet inte vilken färg jag ska använda. Jag har tillgång till xtracrylix och white ensign models varianter på PRU Blue.
Här är en testmålning, white ensign till vänster xtraclylix till höger
Dom är väldigt lika i nyansen, xtraclylix är dock något blåare i tonen men betydligt trevligare att handskas med.
//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
Jag har själv en burk X hemma och måste nog säga att:
1. den känns väldigt rätt i kulören
2. otroligt bra att jobba med
så XXX
/L
1. den känns väldigt rätt i kulören
2. otroligt bra att jobba med
så XXX
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72