1/48 Spitfire PR.XIX S 31. Färdig, nya bilder sid 8.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Lennart »

Grymt läckert det blev med dom tankarna på plats /Lennart
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av MartinN »

Håller med Lennart – grymt läckert!
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av bergwall »

Wow! Mycket tjusigt!

Dekalen finns med (nr 17) men jag måste haft någon konstig referens för jag hade för mig att texten stod på en plåt som täckte tankarna. Jag kollar upp det men kopierar ändå upp två till, tack så mycket.

Jag vill minnas att du sökte ett flygplan från andra, 31005 och 31031 (31) är de två som jag enligt hyffsad referens och utsago kan säga var blå (från andra). 31031 var enligt vittne nymålad vid haveriet och information om t.ex sörmlandsvapnen var påmålade är svår att fastställa (31031 hade tidgare röd spinner med sörmlandsvapen som ser ut att tittade bakåt på höger sida). De metallrena vingframkanterna har jag bara sett på två flygplan med den senare modellen av sörmlandsvapnet (31038 och 31042). Hittar du fler med blå spinner så är jag intresserad!

/R
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar Lennart, Martin och Robban. Trevligt att höra att det uppskattas.

Det här är dom referenser jag har gått på för tankarna
Den första bilden är tagen ur Hints for Model Builders av Kjell W Ahlberg
Bild
Bild

Bägge bilderna är väl tagna på den som står (hänger) i FVM, men jag känner ingen anledning att tvivla på att det inte skulle stämma.

I Hints for Model Builders av Kjell W Ahlberg så finns också den här fyrplansvyn på 31036 med blå spinner, vet dock ej hur historiskt korrekt den är.
Bild
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Det har hänt lite på spitbygget.

För att det inte ska vara helt tomt bakom kamera fönstren så har jag försökt att simulera kamerorna på ett så enkelt sett som möjligt.
Inget av det här kommer nånsin att synas, förutom änden på själva objektivet, så jag har inte lagt ner nån tid på att det ska bli snyggt.

En stomme att hänga upp kamerorna i av PC är på plats
Kamerafönstret är av en bit genomskinlig plast från lådan som aires piten kom i.
Bild

Lite detaljer på utsidan av sidofönstret
Bild

Styrningar för dom nedåtriktade kamerorna samt nåt att montera dom glasen på är på plats.
Bild

Ser bättre ut med lite färg.
Bild

Själva kamera objektiven har jag försökt att få till från mässingsrör av olika dimensioner som jag har monterat i varandra med lite nivåskillnad mellan.
"Kamera husen" är från resin block vars uppgift bara är att agera som ett lock för rören samt nåt att hänga dom i.
Bild

Med lite färg på ser det skapligt ut.
Eftersom det inte finns några landningsljus i vingarna på S 31'an så fick linserna till dom ett andra liv som kameralinser till dom nedåtriktade kamerorna.
Linsen till snedbildskameran kommer från genomskinlig sprue som är slipad och polerad.
Bild

Nu är allt på plats
Bild

Bild


Bara lite småplock kvar så ska det gå att sätta ihop kroppshalvorna. :D äntligen händer det nåt.

//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Lennart

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Lennart »

ÅÅÅÅÅhh,jag får Bangalooor spatt av sånt där.Hel oemnotståndligt vackert .Vilken modell det där blir ,ursnyggt /Lennart
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar Lennart.

En liten uppdatering
Första hjälpen kittet på plats, gjort av en bit resin.
Bild

Sporrhjulsbrunnen (heter det så?) är uppdaterad. Original så sitter det en plåt där med en försänkning för att hjulet ska få plats.
Bild


Och så har jag då äntligen fått ihop kroppsalvorna :mrgreen: utan några glipor nån stans.
Bild

Dom sista små detaljerna i cockpit: förstärkningstaget mellan pansarplåten och tryckskottet på plats samt rören till frontrutan för avfuktningen.
Bild
Bild

En bild underifrån: det är trångt om härligheten, men det får plats.
Bild

//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
AndersN

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av AndersN »

Fantastiskt snyggt ;)
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Björn Fransson »

Helskotta, vad ambitiöst detta är! Man blir alldeles svettig! Och grymt imponerad!!!
Lennart

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Lennart »

Mycket imponerande ,och inspirerande.Pillet med linserna vart perfekt /Lennart
Skriv svar