1/48 Spitfire PR.XIX S 31. Färdig, nya bilder sid 8.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:24

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Anton »

Jag kommer att göra en egen bakre huvdel. Aeroclubs huv som jag har, är också fel utformad där.

Ditt bygge ser mycket lovande ut! Blir det två stycken S 31:or?
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Ok
Det lutar åt att jag ska försöka göra en egen huv också, om det inte går att använda Heritage Aviations huv. har inte kollat på det än.

I nuläget nöjer jag mig med att göra en S 31. men när bergwall kommer ut med nya dekaler (hoppas dom kommer i 1/48) så kan det mycket väl bli en till.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
AndersN

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av AndersN »

Johan Elvin skrev:
andersnimmernyckter skrev:Finfint! Ser fram emot fortsättningen!

Var hittade du Dacos nos?

Anders
Tackar anders

Den finns att köpa hos Daco Producs. Setet har varit slut ett tag, men han har gett ut en uppdaterad utgåva.
http://ultra.glo.be/daco/
http://ultra.glo.be/daco/KSpit.html

//Johan
Tack! Glömde bort att jag frågat :) Men nu är det beställt. Testar hans dekalvätskor också, får se om de är nåt att ha.

Cheers
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Det går sakta framåt med Spiten.

Arbetet på cockpit har kommit en bit på väg.
Aires cockpit set för Mk.XIVc ser väldigt bra ut, men det behöver justeras lite grann för att det ska se ut som det gjorde i våran S 31.

Först så behöver vissa delar tas bort som inte satt där i flygplanet (här markerade med rött).
Bild

Vänstersidan på plats i kroppen med lite PC för att jämna ut djupskillnaden på den igenlimmade dörren.
Bild

Lite PC, en del pillande och ganska mycket tålamod senare ser det ut så här. Fick ersätta detaljerna vid dom borttagna syrgasflaskorna.
Bild

Bild

Vänster cockpit är så gott som färdig för målning.

det här är vad jag försöker återskapa (bilder från the Spitfire Site):
Bild

Bild

Bild

Har även pillat ihop stolen. (den behövs på plats när man torrpassar allting).
Bild

Härnäst ska jag försöka få till högersidan, där tror jag inte det behövs lika mycket justeringar.

//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Det mest av modifieringen av cockpit är nu avklarat och delarna har nu fått lite färg på sig.
Har även fått till det bakre tryckskottet av PC.
Tyvärr upptäckte jag efter att jag målat att den gröna färgen (humbrol 78) är inte riktigt rätt i nyansen, så det blir att göra om och göra rätt.
I en rätt snyggt bygge på Britmodeller fick jag tipset om att White Ensign Models gray/green funkar bra som spitfire cockpit färg, så det har jag nu beställt tillsammans med deras pru blue färg.

I vilket fall, här kommer några bilder på den aktuella statusen. Tyvärr är mina fotokunskaper inte vad dom borde vara så bilderna blir inte dom dom bästa.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

I väntan på att rätt färg ska komma hem så har jag påbörjat jobbet med instrument panelen.
Hoppas kunna få till nåt att visa på den inom kort.

//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av bergwall »

Tjusigt!
En detalj (som du kanske har koll på men ändå) är den rad med hål som finns på stolens framkant men som inte verkar finnas på den nedskalade versionen. Här skulle det sitta reservstartpatroner, förmodligen lika många som man kunde ladda i karusellmagasinet, bakom en lucka nedanför de högra avgasrören.

EDIT: Sannolikt missminner sig Cranning på den här punkten, det verkar snarare vara patroner till signalpistolen.

På ämnet startpatroner fick jag en kul anekdot berättad av f.d. flygförare Cranning.

Tydligen skulle man vänta 10-15 sekunder innan man skickade nästa patron om föregående startförlopp misslyckades. Cranning som var ivrig iväg (första flygning i S 31) räknade bara till fem innan han åter försökte start. Varför han skulle räknat längre fick han stunden efter erfara då en ganska kraftig smäll hördes och en motorplåt kom flygande som nästan träffade meken som stod alldeles bredvid!

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av bergwall den 01 jul 2014, 01:24, redigerad totalt 2 gång.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

bergwall skrev:Tjusigt!
En detalj (som du kanske har koll på men ändå) är den rad med hål som finns på stolens framkant men som inte verkar finnas på den nedskalade versionen. Här skulle det sitta reservstartpatroner, förmodligen lika många som man kunde ladda i karusellmagasinet, bakom en lucka nedanför de högra avgasrören.

På ämnet startpatroner fick jag en kul anekdot berättad av f.d. flygförare Cranning.

Tydligen skulle man vänta 10-15 sekunder innan man skickade nästa patron om föregående startförlopp misslyckades. Cranning som var ivrig iväg räknade bara till fem innan han åter försökte start. Varför han skulle räknat längre fick han stunden efter erfara då en ganska kraftig smäll hördes och en motorplåt kom flygande som nästan träffade meken som stod alldeles bredvid!

Hälsningar
Robert
Jo, det har jag koll på men jag visste dock inte vad det var till för. Jag fick tydligen inte med nån bild på stolen med den hållaren ditsatt.
Jag har räknat till att det ska vara åtta hål, men lyckades bara få till sju stycken (mitt hålslagsverktyg är inte tillräckligt litet).

P.s
Kommer dina S 31 dekaler ut i 1/48?
för i min takt att bygga blir jag nog inte färdig för dekaler förrän dom skulle kunna finnas till hands.

mvh
Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av bergwall »

Hej,
Ja, jag vill minnas att C sa att det var åtta patroner också. För att svara på frågan om 1/48-dekalerna så kommer de nog så småning om, men 1/48-skalan är nog den modell som kräver mest jobb också, därför sitter dekalerna en bit in.

Hälsningar
Robert
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Har gjort en del framsteg på Spiten
Cockpit har blivit ommålad med White Ensigns British interior grey-green, vilket ser bättre ut än det gjorde innan.
Sen är allt detaljmålat, washat och torrborstat. Några cockpit plackarder och instrument från airscale har jag också lyckats få dit.

Vänstersidan:
Bild
Bild

Och Högersidan. En del kablar och rör är simulerade av mässing och blytråd.
Bild

"golvet"
Bild

Det bakre tryckskottet
Bild

Instrumentpanel är väl så gott som färdig. Manövreringslådan för kamerorna är gjord från sprue.
Bild
Bild

Stolen har också fått sin del. Målad och vädrad, har försökt att få till känslan av slitet läder på dynan (blev väl hyfsat), tyvärr syns det inte så bra på bilderna.
Bild

Den genomskinliga gel behållaren är av varmdragen sprue och hållarna från överblivet ets.
Bild

Det här ser pillit värre ut, säkerhetsbälten från HGW är nästa utmaning.
Bild

Ska även försöka tillverka syrgasslangen för piloten, men jag har ett problem: i ingen av dom bilder jag har att tillgå kan man se var slangen ansluter. Det enda jag ser är att den kommer fram bakom stolen på högersidan. Om nån vet hur den går vore jag tacksam för info.

//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Lite mer framsteg har gjorts, saker å ting börjar falla på plats nu.

Bältena har monterats ihop och midjebältena är monterade på stolen.
Bild

Axel bältena kommer att monteras senare när allt är på plats i cockpit. Bältet från HGW behöver dock modifieras lite grann, fastsättningen till tryckskottet är taget från ett Eduard bälte.
Bild

Oxygen slangen är också monterad. Jag vet fortfarande inte vart den ska ta vägen, men eftersom det inte kommer synas så mycket av den i alla fall så låter jag det bero.
Bild


Nu har dom flesta större komponenterna kommit på plats. Notera dock att axelbältena bara är löst monterade så länge för att få en idé om hur det kommer att se ut.
Bild

Bild

Bild


Nästa grej att fixa till är dom 3st oxygen tankarna bakom stolen.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar