1/48 Spitfire PR.XIX S 31. Färdig, nya bilder sid 8.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Nu när Airfix har släppt sin PR.XIX känns det som det är läge att ta tag i denna igen.

Det har krävts åtskilliga sejourer med primer, spackel, slipning och omristning av panellinjer.
Speciellt bökigt har vingarna från heritage modellen visat sig vara.
Mycket luftblåsor i resinet samt att man kan urskilja rätt många detaljer från academy vingen dom kopierat som inte ska vara med nu.

Bild

Bild


Efter ytterligare en omgång primer och slipning såg det ut så här
Variationen på färgen beror på att jag primat om den med alclads grå primer, innan var den målad med mr.surfacer
Bild

Bild

Bild

Bild

Har även haft problem med att få till området bakom huven


Nu är (förhoppningvis) det sista lagret av mr.surfacer på och modellen känns redo för att lägga på topp färgen, som kommer att bli xtracolors pru blue X8.
Bild

Bild

Intressant att vi har ett airfix bygge på gång samtidigt, spännande att se hur den här kommer att skilja sig mot airfix modell.

//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Sten Ekedahl »

Det är de minsta luftblåsorna och porerna i resindelar som vållar de största problemen. För att komma runt detta brukar jag använda en borr, vanligtvis 1 mm, och förstora dessa. Det blir mycket lättare att få dem ordentligt fyllda med spackel då.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av kallenordlund »

Mycket tjusigt. Ett gediget arbete må jag säga och slutresultatet lär inte skämmas för sig. Känns lite taffligt att knåpa på en Airfix när man ser ditt slit.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Sten Ekedahl skrev:Det är de minsta luftblåsorna och porerna i resindelar som vållar de största problemen. För att komma runt detta brukar jag använda en borr, vanligtvis 1 mm, och förstora dessa. Det blir mycket lättare att få dem ordentligt fyllda med spackel då.
Bra tips, ska försöka komma ihåg det om det blir nödvändigt. Jag lyckades väl fylla upp alla små porer ganska bra med mr.surfacer. Hade desto mer jobb med dom större kratrarna som behövde fyllas med spackel i flera omgångar innan det blev bra.
kallenordlund skrev:Mycket tjusigt. Ett gediget arbete må jag säga och slutresultatet lär inte skämmas för sig. Känns lite taffligt att knåpa på en Airfix när man ser ditt slit.
Tackar. hade gärna sluppit allt detta extrajobb för att få till en S 31, men när man har börjat med jobbet är det bara att försöka avsluta det.
Airfix modell ser ju ut att vara riktigt bra, så det kommer bli några sånna byggda också vad det lider (har förresten samma sjunkmärken vid cockpit i mina exemplar).

//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Och så var det dags för lite PRU på denna här.

Men först lite småpill som ska dit, krokarna för extratanken på plats (till slut).
Dom lyckades pinga iväg från pincetten in i omloppsbana tror jag några gånger. Som tur är hade jag en uppsättning fotoets till en annan spitfire jag kunde sno ifrån.
Bild


Sen fick den lite svart förskugga
Bild

Som mer eller mindre täcktes helt å hållet med toppfärgen xtracolors PRU blå X8
Bild

Bild

Och som synes blev hjulhusen också målade i PRU, det känns och ser mest rätt ut tycker jag.


Nu har jag dock ett litet bekymmer, jag kan inte bestämma mig för vilka dekaler jag ska använda mig av.
Ska jag ta dekalerna från Airfixlådan eller använda mig av flying colors S 31 dekaler eller alternativ tre: vänta på att Robert Bergwall kommer ut med sina dekaler.

Airfix kronmärken verkar vara bra i storlek, men jag är väldigt skeptisk mot färgerna på dom samt att flottiljmärket är vänt åt samma håll d.v.s en tittar framåt å en bakåt, vilket kanske är rätt för den individen som airfix har med. Men jag ska bygga en annan individ där gripen tittar framåt på bägge sidor samt att jag behöver använda mig av flying colors gula siffror vilka inte alls stämmer överens med airfix gula nyans.

Flying colors S 31 kronmärken känns bättre i färgen men då stämmer inte storleken i stället, dom är för stora (fast dom är tillräckligt nära för att det kanske går att leva med), där är förvisso flottiljmärket vänt åt varsitt håll. Den gula färgen stämmer dock heller inte här med deras egna siffror. Frågan är ifall det gula i krondekalerna och siffrorna på fenan ska ha samma nyans?

Det lutar mer åt alternativ tre, att vänta på att Robban får till sina dekaler men det innebär att jag får lägga tillbaka denna i lådan igen.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Paramedic »

Jag skulle nog väntat om det kommer bättre... Här har du andra, men de verkar ha samma problem?

http://www.hannants.co.uk/product/CA48014
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

I väntan på att nya korrekta dekaler kommer ut så har jag småpysslat lite på denna.

Hjul och landställ målade och vädrade
Bild

Bild

Landställsbenen kommer från Dacos detaljsats som har rätt längd för nedtyngda ben och hjulen är från ultracast.

För att få den platta delen av hjulen på rätt ställe tillämpade jag denna högteknologiska metod.
Bild

Har även fått till divisionsfärgen på spinnern, fast det behövs lite bättringsmålning ser jag nu.

Sporrstället målat och torrpassat
Bild

Bromsledning från eduard också på plats
Bild

Och som bambi så står den på benen för första gången. Ställen är bara torrpassade än så länge
Bild

Bild

Bild

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31. Målad..väntar på dekaler

Inlägg av kallenordlund »

Snyggt! Vi ligger ganska lika till ser jag. Smart "anordning" för att positionera hjulen.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31. Målad..väntar på dekaler

Inlägg av Johan Elvin »

kallenordlund skrev:Snyggt! Vi ligger ganska lika till ser jag. Smart "anordning" för att positionera hjulen.
Tackar Kalle.
Misstänker att du kommer att köra om mig och "vinna" med hästlängder.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Då är det äntligen dags att ta tag i detta insomnade bygge igen då.

Nu när Robban har försett oss med utomordentliga dekaler så finns det ingen ursäkt att bygga klart denna.

Bild

Jag var dock inte nöjd med mitt försök att måla spinnern, speciellt inte den vita linjen. Nu får man ju med den som dekal, så hela spinnern rensades på färg och målades om.
Tycker jag fick till en bättre nyans på blått nu också.

Bild

Bild

Sen maskade jag och målade gångborden svarta.

Bild

Bild

Efter det fick den sig en dusch med johnsons klarlack. Och nu är det dekaldags.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar