The Troubles

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: The Troubles

Inlägg av Horrocks »

En bister Fusiljär färdigmålad och på plats. Blev lite förvånad när jag fick hem den från DJ Parkins – jag hade tagit för givet att den skulle vara i resin, men visade sig vara av vitmetall. Inga problem egentligen, skarpa fina detaljer även om huvudet och ansiktet kanske inte riktigt är i samma klass som de bästa i resin.

Bild

Börjar lägga till lite skräp. Sopsäckarna är tillverkade av små bitar från svarta plastpåsar, fyllda med lite grus och sedan ihopknutna. Kartongen ihopvikt av vanligt papper (ett gammalt kuvert för internpost visade sig ha perfekt färg).
En IRA-man är också tillagd. Byggd av delar från olika Masterbox-gubbar.
Bild
Bild
Bild
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: The Troubles

Inlägg av Lerxzt »

Ser mycket tjusigt ut :) Har alltid gillat L1A1 karbinen, det är nog nåt med uppväxten och nyheter om Falklandsöar och annat? :roll:

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: The Troubles

Inlägg av Horrocks »

Ytterligare lite småprylar under framtagning.

Tillverkade en typisk äldre gatuskylt av lite plasticard och rund list. Lite osäker vilken vägg den ska få hänga på ännu.
Förebild

Bild

Bild

Slaktade också en nässprayflaska och tillverkade en vägglampa.

Bild
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: The Troubles

Inlägg av Lurifax »

Det där blir ju riktigt bra! :)

Ett extra plus för den gamla old-school-kreativiteten med lampor av nässprej!

Toppenbygge.
holst

CU@C4
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: The Troubles

Inlägg av hurtone »

Wow, imponerande bygge!
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: The Troubles

Inlägg av Plasticbattle »

Hi Johannes. Have you checked where in Belfast, Argyle street actually is? Two entrances to the street are directly off the Shankill road, and if you google that area, you´ll realise that nationalist grafitti doesnt exist there. The housing type howver is perfect for this area.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: The Troubles

Inlägg av Horrocks »

No, it was meant as pure fantasy name. Needed a name with 6 letters and took it from Argyle street in Hong Kong to avoid taking a name from wrong area in Belfast. Complete failure :D
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: The Troubles

Inlägg av Horrocks »

Vägglampa målad, vädrad och monterad.

Bild
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: The Troubles

Inlägg av Öken-Erik »

Snyggt jobbat. Hur var Saladinen?

Öken-Erik
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: The Troubles

Inlägg av Horrocks »

Jag har lite blandade erfarenheter. Passformen är generellt väldigt bra. Jag har inte behövt öppna spackeltuben en enda gång. Däremot gillade jag inte infästningen av hjulen i chassit. Jag hade svårt att få dem sitta ordentligt och har fått limma om dem ett par gånger. Hade jag vetat det i förväg hade jag borrat hål och satt in genomgående hjulaxel (hjulen är ändå inte svängbara) så hade de åtminstone suttit ordentligt och rakt.

Nu är jag ingen rivet counter så jag har inte kontrollerat dimensioner och dyl. En del detaljer nog inte helt korrekta. Backspeglarna ser t ex ut att vara för små jämfört med de bilder jag har. Några detaljer är jag mycket skeptiskt till, t ex medföljande jerry can som har märkliga proportioner och form samt tveksam prägling i mina ögon. Även verktygen är jag tveksam till, men har inte tillräckligt bra referensbilder för att avgöra säkert. Men det är å andra sidan enkla saker att byta.

Sedan hade jag önskat att det funnits lite invändiga detaljer till tornluckorna så man kunde haft dem öppna utan att behöva knåpa ihop handtag o dyl själv. Verktygslådorna har inte så skarpa detaljer som jag skulle önska. Tror det ska finnas PE-set att köpa separat, vilket är att rekommendera i det här fallet.

Bild
Skriv svar