Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Det blir Spitfire big-time i år, jag tänkte egentligen bygga något annat efter min Mk XVI men det är ju aldrig fel med en Spitfire till...

Så, dags att fylla ytterligare ett hål i samlingen...

Bild
Smart nog plockade jag upp den rätt dyra och mycket välfyllda "Aussie Eight"-boxen: två spitar, 32 dekalalternativ och en bok där man kan läsa sig till allt och lite till om australiensiska Spit VIII. Fett bortkastat på mig som inte har den minsta intention att bygga australiensiskt, åtminstone inte just nu :) !

Bild
Tänker satsa på välkända "Fargo Express" i ökencamo, dekaler från favoritleverantören BarracudaCals!

Bild
Projektstart. The stuff that dreams (and Spitfires) are made of!

Bild
Och som vanligt har jag inte kunnat låta bli...

Bild
...att fippla lite med plasten redan!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av Gabriel »

Men... Du skämtar! Den lådan, och så blir du ändå inte nöjd med dekalerna. :shock: Själv skulle jag inte säga nej till en Spit med hajkäftar! Vad är planen med den andra modellen i lådan om du inte tänkt bygga australiensiskt?

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Jag är skitnöjd med dekalerna, det är bara det att jag inte vill använda dem :) ! Trams åsido så var jag för ivrig för att vänta ut en "vanlig" boxning av Mk VIII som ju givetvis finns ute nu, lagom till jag kommer igång att bygga :) !

Vad gäller den andra modellen så trillar jag säkert dit på samma sak som så många andra modellbyggare: det blir säkert en Grey Nurse (kärran i boxarten) av den. Som om världen behövde en till... :)

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av Gabriel »

Jaha, ja men då så. Det är tur att det finns 5 olika varianter på Grey Nurse (plus ännu en kärra med hajkäft flugen av samme pilot) i denna låda, då kan du åtminstone välja en av de mer ovanliga maskinerna... :D

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Cockpit - man kommer aldrig undan men nu är den delen av bygget avklarad!

Bild

Bild

Bild

Bild

Ingen resin, bara Eduards plast kompletterad med etsen de skickar med.

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av Henrik R »

Otroligt snyggt kontor Magnus. Cockpitfärgen, vilken använder du?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Tack Henrik! Den gröna är Gunze H312 som ser otroligt grön ut i burken men funkar riktigt bra när man fått den på plats :-) !

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av Henrik R »

Den ser nästan spot-on faktiskt. Det kan vara bra att veta när jag nångång gör en Spitfire i 1/32 :-)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Lite ytterligare pyssel såhär innan helgen!

Bild
Samma trick som på den förra: jag limmar vingarnas ovansidor mot kroppen, tillsätter man limmet väldigt försiktigt "från insidan"" så får man en i det närmaste perfekt vingfog utan att behöva slipa. Det förutsätter förstås att modellen passar väldigt bra ihop från början...

Bild
Undervingen var bara dittejpad för att agera jigg.

Bild
Och till slut lite mer stickor och strån på plats, nu ska den här få vila någon dag så fogarna är helt genomhärdade innan det är dags för lite slipjobb (jo, faktiskt, man kommer aldrig undan :) )!

Trevlig helg!

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av Anders.Edblad »

Intressant tips det där med att limma övre delen av vingen mot kroppen först. Det måste testas, slipningen är inte den roligaste delen av modellbygge!
Blir det dekaler till 100% eller blir rundlarna målade?

Anders E
Skriv svar