Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara
Postat: 03 aug 2017, 19:15
Insåg att min senaste Drake färdigställdes så långt tillbaka som 2015. Ett i det närmaste oförlåtligt försummande av detta undersköna flygplan som naturligtvis omedelbart måste åtgärdas. Och efter att ha byggt svenskar och danskar kändes det som hög tid för en österrikare. I högen fanns denna utgåva, samt Aires cockpitset:
Trots boxarten blir det en grå standardösterrikare. Efter en stunds byggande insåg jag att det här ju gick ovanligt enkelt. Inte så konstigt, kanske. Förutom att det är en synnerligen trevlig modell hade jag efter att ha byggt sex stycken sådana här helt uppenbart lärt mig nästan alla fallgropar. När det mesta var ihopbyggt slog det mig att det nu borde vara löjligt enkelt att bygga en till. Så snabbt rotades denna fram:

Det uppenbara flaggtemat var redan diskvalificerat i och med individvalet för österrikaren, dessutom har planen länge varit att bygga en WDNS-modifierad högblank F-35, som kontrast till den extremt väderbitna jag byggde 2015. Och mycket riktigt. Det gick undan av bara tusan. Och bra blev det, man lär sig helt klart något längs vägen...
Så för alla er med Hasegawa-35:or i stashen, här kommer en snabb skola i hur man enkelt åtgärdar de få missar som modellen har. Bilderna kommer från båda byggena, lite längre fram i tråden reder jag ut dem, men här får ni ha överseende med vissa hopp i tidslinjen för byggena.
Ni som byggt den känner säkert igen de vanligaste problemen:
-Stjärtkonen passar inte riktigt.
-Bitarna vid kanonerna passar inte.
-Luftintagen passar dåligt
-Yttervingarna passar inte helt.
-Det lilla luftintaget på fenan saknas.
-Rodren är inte uppdelade.
Rodren är det enklaste att fixa. Visst, det finns resinset för detta, men egentligen är de rätt onödiga. Med en vass skalpell går det utmärkt att få loss dem. Ännu lättare är det med de inre rodren, dessa är dock lite trixigare att limma dit, men inget allvarligt.

Stjärtkonen är ett av de mest uppenbara problemen. Men här finns en oerhört enkel lösning. Byggbeskrivningen vill att man först monterar ihop kroppshalvorna och därefter sätter dit konen. Då kommer det att bli en liten skarv som är svår att få snygg. Lösningen är helt enkelt att först montera stjärtkonen på den övre kroppshalvan och passa in den perfekt:

Om man sedan - som man bör göra - har skurit loss rodren, är det inga problem att sedan få till en jämn skarv även på undersidan när kroppshalvorna monteras ihop. De bortskurna rodren gör att kroppshalvan går att justera rätt. Observera att det inte är en helt jämn övergång mellan kropp och stjärtkon, den senare ska bukta ut något.
Kanonerna: För att man ska kunna bygga alla olika versioner är kanonerna separata delar. Övre kroppshalvan innan de är monterade:

Dessvärre har delarna med kanonöppningarna (alternativt de icke existerande öppningarna)fel form, de är något för smala. Detta kan åtgärdas med slipning och spackling, men betydligt enklare är att värma upp dem och forma om dem. Vårt hus är begåvat med ett synnerligen hett varmvatten som gick att använda. Först värma upp dem:

Sedan tryckte jag dem mot en skruvmejsel tills de fick rätt tjocklek. Sedan var det bara att limma dit dem. Inget slipande, inget spacklande, utan klockren passform:

Luftintagen var ännu enklare att fixa till. Det räckte med att skära bort den lilla styrtappen på ovansidan:

(Som synes har jag även öppnat dem. Här kan man sakna längre kanaler, men det funkar ändå hyggligt.) Jag förstorade även själva öppningen något och vips, passade de nästan helt och hållet. Lite slipning på undersidan var allt som behövdes.
Yttervingarna passar inte helt 100. Men det löstes enkelt genom att förstora öppningen:

Luftintaget på fenan är enkelt fixat. Det är bara att borra upp hålet och peta in fyra bitar tunn plasticard för att sedan skära bort dem när de torkat.

Sådär. I nästa inlägg kommer mer om själva byggena.

Trots boxarten blir det en grå standardösterrikare. Efter en stunds byggande insåg jag att det här ju gick ovanligt enkelt. Inte så konstigt, kanske. Förutom att det är en synnerligen trevlig modell hade jag efter att ha byggt sex stycken sådana här helt uppenbart lärt mig nästan alla fallgropar. När det mesta var ihopbyggt slog det mig att det nu borde vara löjligt enkelt att bygga en till. Så snabbt rotades denna fram:

Det uppenbara flaggtemat var redan diskvalificerat i och med individvalet för österrikaren, dessutom har planen länge varit att bygga en WDNS-modifierad högblank F-35, som kontrast till den extremt väderbitna jag byggde 2015. Och mycket riktigt. Det gick undan av bara tusan. Och bra blev det, man lär sig helt klart något längs vägen...

Ni som byggt den känner säkert igen de vanligaste problemen:
-Stjärtkonen passar inte riktigt.
-Bitarna vid kanonerna passar inte.
-Luftintagen passar dåligt
-Yttervingarna passar inte helt.
-Det lilla luftintaget på fenan saknas.
-Rodren är inte uppdelade.
Rodren är det enklaste att fixa. Visst, det finns resinset för detta, men egentligen är de rätt onödiga. Med en vass skalpell går det utmärkt att få loss dem. Ännu lättare är det med de inre rodren, dessa är dock lite trixigare att limma dit, men inget allvarligt.

Stjärtkonen är ett av de mest uppenbara problemen. Men här finns en oerhört enkel lösning. Byggbeskrivningen vill att man först monterar ihop kroppshalvorna och därefter sätter dit konen. Då kommer det att bli en liten skarv som är svår att få snygg. Lösningen är helt enkelt att först montera stjärtkonen på den övre kroppshalvan och passa in den perfekt:

Om man sedan - som man bör göra - har skurit loss rodren, är det inga problem att sedan få till en jämn skarv även på undersidan när kroppshalvorna monteras ihop. De bortskurna rodren gör att kroppshalvan går att justera rätt. Observera att det inte är en helt jämn övergång mellan kropp och stjärtkon, den senare ska bukta ut något.
Kanonerna: För att man ska kunna bygga alla olika versioner är kanonerna separata delar. Övre kroppshalvan innan de är monterade:

Dessvärre har delarna med kanonöppningarna (alternativt de icke existerande öppningarna)fel form, de är något för smala. Detta kan åtgärdas med slipning och spackling, men betydligt enklare är att värma upp dem och forma om dem. Vårt hus är begåvat med ett synnerligen hett varmvatten som gick att använda. Först värma upp dem:

Sedan tryckte jag dem mot en skruvmejsel tills de fick rätt tjocklek. Sedan var det bara att limma dit dem. Inget slipande, inget spacklande, utan klockren passform:

Luftintagen var ännu enklare att fixa till. Det räckte med att skära bort den lilla styrtappen på ovansidan:

(Som synes har jag även öppnat dem. Här kan man sakna längre kanaler, men det funkar ändå hyggligt.) Jag förstorade även själva öppningen något och vips, passade de nästan helt och hållet. Lite slipning på undersidan var allt som behövdes.
Yttervingarna passar inte helt 100. Men det löstes enkelt genom att förstora öppningen:

Luftintaget på fenan är enkelt fixat. Det är bara att borra upp hålet och peta in fyra bitar tunn plasticard för att sedan skära bort dem när de torkat.

Sådär. I nästa inlägg kommer mer om själva byggena.