Pilot Replicas J-21

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

Spännande och vågat projekt med att fundera ut nyanser och färger.
Stellan Schroeder Englund
bjand
Inlägg: 50
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:07
Namn: Björn Andersson

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av bjand »

Ansluter mig till hyllningskören om ditt Lansenbygge och den finurliga presentationen. Hoppas att du kan ta med den på något av byggmötena i Uppsala.

Björn Andersson
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Björn, tack för det.
Först ska den få flyga till Göteborg efter det tar jag gärna med den på ett av Uppsalas trevliga byggmöten.

Anders E
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Micke A »

Snyggt presenterad! Det är sällan som flygande modeller blir bra så du har verkligen lyckats.

Micke A
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Micke, jag håller med dig om att det är sällan flygande modeller blir bra. En del av att det här ser vettigt ut är nog för att jag för en gångs skull lyckats tagit en bra bild.

Anders E
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av bergwall »

Verkligen kul att se! Särskilt imponerad av intrycket som bakgrunden/underlaget gör mot A 32:an! Vilken fart!

Beträffande målningen på stjärtbommen så tror jag det bakre området, bakom punkten där vingen möter bommen, är en skugga av vingen. Det finns en del skuggor från stolparna på framkroppen också. Men bandet på stjärtbommen som löper runt där vingen går in mot bommen? Det kan vara en plåt med lite annan legering än resten man ser även skillnad på motorinklädnaden och framkroppen. Fast det ser lite konstigt ut.

Vingen och luftintaget, även vingplåten under motorn (??) skulle jag gissa är målad, grön måhända?? Kan också vara "silver dope" som i vissa ljus och med vissa filmer blir så här mörk eller gud vet vad?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

Hmmm, om någon liten ledtråd kunde dyka upp gällande målningen på J 21...

Tänk om det inte är grönt utan rött på vingar, stabbe och roder?! Varför skulle vissa plåtar vara just gröna, har man byggt om något och sparat ursprungsfärgen på stora delar av vingen men lagt på nya alurena plåtar? Målades vissa pressade kåpor mm i en färg innan de monterades?

Går det att uttyda vilken sorts film som använts och därifrån uttyda vilka färger som ger vissa gråtoner? Är det primergul vi ser som mörka fält?
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Robert, bra observerat med skuggorna det har jag missat och det kanske är silverdope och inte grönt??
Stellan, intressant teori om rött istället för grönt!

På måndag ska jag måla får då se hur jag gör.

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Björn Fransson »

Men planet på bilden är inte prototypen, kolla fenorna. Och de är inte utbytta, prototypen målades gröngrå senare, det här måste vara en av de seriebyggda.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

Björn Fransson skrev:Men planet på bilden är inte prototypen, kolla fenorna. Och de är inte utbytta, prototypen målades gröngrå senare, det här måste vara en av de seriebyggda.
Hmm ja nu ser jag efter att ha gått igenom tråden att modelbyggaren faktiskt putsade till fenorna ändå. Trodde vi... ehem... kollektivt konstaterat att det rör sig om 21107 och att det inte handlar om ursprungsprototypen. :?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar