Dunkerque. Artikel om bygget i nyligen utkomna AoH nr 6.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dunkerque färdigställd. Giv Akt, här kommer hon! Sid 6.

Inlägg av Anders.Edblad »

Den blev fin!
Subtilt vädrad och en fantastisk riggning.
Självklart lyssnade jag på den passande musiken och stod i givakt när jag tittade på bilderna.

Anders E
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Dunkerque färdigställd. Giv Akt, här kommer hon! Sid 6.

Inlägg av Horrocks »

Oerhört snyggt och detaljerat. Mycket inspirerande.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dunkerque färdigställd. Giv Akt, här kommer hon! Sid 6.

Inlägg av magnusf »

Uffe! Jag tycker den här är ytterligare ett litet snäpp upp från dina tidigare byggen, problemet för en sådan byggare som du är att det är svårt att hitta något konkret att lyfta som tar allt till nya nivåer, du är duktig "rakt över" så att säga! Det jag uppskattar extra med Dunkerque är att det finns lite mer "färgklickar" som får modellen att se ytterligare lite mer detaljerad ut.

Finns det någon möjlighet att ett kommande bygge kanske blir Richelieu eller Jean Bart? Nu är jag visserligen klent begåvad på marinfronten men jag kan inte hjälpa att jag tycker de är de snyggaste slagskepp som byggts!

Hälsningar

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque färdigställd. Giv Akt, här kommer hon! Sid 6.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack alla!
Pål Björkman skrev::P Hallå Uffe
Ser utmärkt ut! Måste ses på plats.. Vi bokar biljetter till Berlin! Hör av mig när det närmar sig. Ha saxen redo!
Pålle o Maffe :D :D
Välkommen! Det var mycket vi inte hann se förra gången. Sista helgen i oktober är jag på C4, då Dunkerque naturligtvis kommer att ställas ut.
I övrigt har jag tid.
magnusf skrev: Finns det någon möjlighet att ett kommande bygge kanske blir Richelieu eller Jean Bart? Nu är jag visserligen klent begåvad på marinfronten men jag kan inte hjälpa att jag tycker de är de snyggaste slagskepp som byggts!
Hälsningar
Magnus
Lurar på att bygga Richelieu som hon såg ut innan hon moderniserades i USA.
Har dessutom ritningar till kryssaren Emile Bertin, så nån gång kommer det att bli en fin liten fransk samling.

Uffe
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Dunkerque färdigställd. Giv Akt, här kommer hon! Sid 6.

Inlägg av Öken-Erik »

Fantastiskt vackert. Riggningen med korgantennerna är verkligen pricken över I.
Jag tittar försiktigt upp mot hyllan där Hellers "Strassbourg" ligger. Den ligger bra där tänker jag... :-)

Öken-Erik
galvestone_giant
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
Namn: Mattias

Re: Dunkerque färdigställd. Giv Akt, här kommer hon! Sid 6.

Inlägg av galvestone_giant »

Fantastiskt! Bara antennerna ger mig mardrömmar.

Här på plåtgården i Kure står vi inte i givakt, men vi bugar för ett mycket fint bygge!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque färdigställd. Giv Akt, här kommer hon! Sid 6.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Efter ett par dagars envist arbete, är flygplanshelv.. eh fartygets flygbåt färdig.

Bild

Hobbyboss har förenklat bort fackverkskonstruktionen som stöttar flottörerna. Jag bestämde mig för att försöka bygga den av 0,2 mm gitarrsträng. Först borrade jag hål genom flygkroppen och stack in stöttorna.

Bild

Sen bockade jag till stöttorna.

Bild

Tunga vikter (en pincett) krävdes för att hålla de bångstyriga stöttorna i schack medan jag limmade fast flottörerna.

Bild

Färdigbyggt. Dags för målning.

Bild

Målat. När jag kollade på bilder bilder, för att se hur hon var målad och märkt upptäckte jag ytterligare ett fel med modellen. De Loire 130:or som Dunkerque förde, hade inget kulsprutetorn på ryggen. För sent att fixa. det får vara.

Bild

Flygplanshelv.. eh Loire 130:an på plats.

Bild

Bild

Se henne på C4 nästa helg!
Väl mött,
Uffe
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Dunkerque. Flygplanshelv.. eh Loire 130:an klar! Sid 7.

Inlägg av Joakim Hultman »

Vilken trevlig liten krabat. :)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Dunkerque. Flygplanshelv.. eh Loire 130:an klar! Sid 7.

Inlägg av Henrik R »

Urk! Ser bättre ut än vad jag bygger i 1/32. Alltså ser man ens flygetygen i 350 skalan? hehe
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dunkerque. Flygplanshelv.. eh Loire 130:an klar! Sid 7.

Inlägg av Stellan »

Underbar detalj som ger det där lilla momentet av kontrast och färg mot alla andra detaljer stora som små. En liten juvel.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar