Dunkerque. Artikel om bygget i nyligen utkomna AoH nr 6.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Dunkerque. Artikel om bygget i nyligen utkomna AoH nr 6.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Som pris för att jag vann "Model of the month" i april på Imodeler fick jag HobbyBoss nya "Dunkerque"

http://imodeler.com/2017/06/my-model-of ... t-arrived/

Jag hade just ställt in mig på att börja scratchbygga en Immanuele Filiberto Duca d'Aosta, en kryssare av Condottieri klassen.
Istället sitter jag nu här med en superbra byggsats av ett franskt slagskepp, vilket naturligtvis är oemotståndligt.

(Jag anar en komplott här. Tre av fyra domare på Imodeler är medlemmar i IPMS-Stockholm. De är säkert avundsjuka på mitt senaste scratchbygge och vill förhindra ett nytt. Därför har de med list och sluga ränker sett till att jag nu sitter här med en oemotståndlig byggsats framför mig.)

Som slav under mina drifter började jag genast bygga.

Bild

Franska slagskepp. Kolla linjerna och proportionerna!
Skrovet gjutet i ett stycke. Ingen vattenlinjeskarv!

Bild

Som vanligt börjar bygget med invändig förstärkning av skrovet.

Bild

Passformen är enastående. Det lilla spacklet i nedre högra hörnet är allt spackel som behövdes vid sammanfogningen av skrov, alla däck, skott och barbett.

Bild

Fartygsbåtarnas vaggor var grovt gjutna.

Bild

Jag borrade ur dem och skar upp dem. Knepigt jobb. För att öva började jag med de vaggor som står i mitten och inte kommer att synas, när det står båtar på dem.

Bild

Färdigt.

Bild

Bryggans plattformar är snyggt gjutna...

Bild

.. men det går alltid att förbättra lite.

Nä, nu har jag inte tid med er mer. Jag måste tunna ut stöttorna på undersidan av nästa plattform.
På återseende.
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 21 dec 2017, 12:58, redigerad totalt 13 gång.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Stellan »

Illa illa att du får ställa Emanuel Dutti dotti ett tag men du tar väl itu med den efter att Dukan är klar om någon vecka. Måste vara en märklig och tillfredställande känsla att bara sätta igång och få flyt i byggandet. Ser fint ut den detaljeringsuppskärpning du gjort än så länge.
Stellan Schroeder Englund
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Björn G »

Spännande. Jag funderade på om jag inte skulle ta och bygga mig ett skepp någon gång i framtiden. Hade gärna byggt svenskt, men det finns ju ingenting. Tittade på nyheter och tyckte att Voltaire såg riktigt trevlig ut. Gillar lite äldre fartyg. Visste inte om HB höll bra kvalitet, men du verkar nöjd... Ok för en mindre erfaren fartygsbyggare?
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Ulf Lundberg »

Björn G skrev:Spännande. Jag funderade på om jag inte skulle ta och bygga mig ett skepp någon gång i framtiden. Hade gärna byggt svenskt, men det finns ju ingenting. Tittade på nyheter och tyckte att Voltaire såg riktigt trevlig ut. Gillar lite äldre fartyg. Visste inte om HB höll bra kvalitet, men du verkar nöjd... Ok för en mindre erfaren fartygsbyggare?
Voltaire: Jag har inte tittat i lådan, men det är en relativt ny modell från HB och därför sannolikt någorlunda bra. Det är däremot inget man kan ta helt för givet. HB's Pola är en uppskalering av Tauros gamla häck och inget jag kan rekommendera, annat än som förövning för ett scratchbygge.
Kolla ordentligt på delarna innan du köper. Ser det ut som en modern byggsats?

Lycka till,
Uffe
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Erik Liljegren »

Oj, oväntat, ett franskt slagskepp! Det ska bli spännande att följa. Jag var tvungen att läsa lite om fartyget också, intressant historia.

(Ser fram emot din scratchbyggda italienska kryssare också men en sak i taget...)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av SvenYoung »

Spännande Ulf!

Modellen ser riktigt krispig ut, men jag tror du kommer att hitta massor av möjligheter att fixa upp den med lite scratchade delar :-)
Ser fram emot fortsättningen.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av olindau »

Se där!
Äntligen en till fransk båt, det var på tiden.

Följer detta bygge med glädje!
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Ulf Lundberg »

olindau skrev:Se där!
Äntligen en till fransk båt, det var på tiden.

Följer detta bygge med glädje!
Marseljäsen nynnas under byggets gång.
Ritningar på kryssaren Emile Bertin ligger i datorn.

Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Ulf Lundberg »

SvenYoung skrev:Spännande Ulf!

Modellen ser riktigt krispig ut, men jag tror du kommer att hitta massor av möjligheter att fixa upp den med lite scratchade delar :-)
Ser fram emot fortsättningen.
Jo, det finns alltid förbättringar att göra, men den här gången blir det mindre än på mina senaste modeller. Dels är inte behovet så stort och dels är det faktiskt rätt kull att bygga en riktigt bra byggsats.

Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Henrik R »

En Baguette på träbit. Det var något nytt Uffe. Franskt i all ära. Dom är inte så bra på bilar men fartyg kan dom. Till och med kanontorn med "Le pip du Quatre!" :-)
Skriv svar