Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2

Inlägg av Björn Fransson »

Brukar försöka bygga något lite udda varje år. Och eftersom det snart är dags för Grevens, kan ju ett civilt fordon vara på sin plats. Varför inte något litet sött franskt intill alla fyrhjuliga vrålåk som brukar dyka upp där? Bygget har rullat på under våren och nu börjar det likna något:

Bild

Vit kan kännas lite trist, men för mig är det den klassiska R4-färgen. Modellen är ömsom franskt bordeauxvin, ömsom franskt kranvatten. Heller har antagligen tänkt sig att göra den ursprungliga, mer klassiska 4L, men ångrat sig när Ebbro aviserade sin. Istället har de skrämt upp den till 80-talsvarianten vilket innebär vissa förändringar. Bland annat måste byggaren avlägsna dekorlisten som sitter precis ovanför nivåskillnaden på kaross och dörrar. En halsbrytande manöver - i synnerhet som dörrarna är gjutna i genomskinlig plast. I och för sig en god idé då rutorna blir snyggare, men ett helsicke både att skära och slipa i och - framför allt - se om man fått bort allt! Men bortsett från det passar det mesta, även om gjutningen kunde varit bättre. Mycket skägg och ett par olyckliga sjunkmärken är det. Det är svårt att tro att det är en helt ny modell, den känns mer som en återutgåva av något från 90-talet. Både vad gäller gjutning och kvalitet.

Men på många andra sätt är den riktigt trevlig och det mesta passar utan större problem. Och det här är faktiskt första gången jag bygger något som jag själv har ägt! Fast min egen får vänta ett tag, det var en 75:a. Men jag har även fått tag på Ebbros, och där finns alla delar till den modellen. Så kanske blir det en revival av min egen en vacker dag.
Senast redigerad av Björn Fransson den 26 jun 2017, 15:13, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24

Inlägg av Andre B. »

En R4 skulle jag gärna med bygga. en grön eller en vit då även jag växte upp med den. Skulle kunna tänka mig ett takräcke med på den så jag kan bygga en modell av min optimist-jolle och lägga på taket...

Blir roligt att följa det här bygget och kanske får man även se Ebbros utgåva längre fram? Även de två bilar jag växte upp med var 70-tals bilar. Undrar, finns det någon Renault 16 eller 17 utgiven i samma skala?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, takräcket är en klassiker, det var format som en liten korg. :-) Ebbros kommer nog vad det lider, men det kan bli så att den blir en tidig sjuttiotalare med kromgrillen. Vi får se.

Heller gjorde en Renault 16 på sextiotalet, däremot tror jag inte att det finns någon modell (i alla fall inte mainstream) av R17. Standardbilar är sorgligt eftersatta hos tillverkarna! I övrigt finns nog bara R5 i Renaultväg från 70-talet och framåt (Heller har gjort ett gäng av de äldre, plus förstås ett par rallyversioner) i 1/24, Imai gjorde den för många år sedan och jag har ett bestämt minne av att det är en ny på gång. Det kan ha varit Heller.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24

Inlägg av Joakim Hultman »

Härligt! Visst kallades den "Laban" i folkmun, här i Sverige?
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24

Inlägg av Björn Fransson »

Joakim Hultman skrev:Härligt! Visst kallades den "Laban" i folkmun, här i Sverige?
Jajamänsan! De flesta som såldes här var ju den enklaste L. Några TL fanns också, medan den ultimata lyxversionen GTL aldrig nådde hit. :)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24

Inlägg av Andre B. »

Det är den enda "moderna bil" som jag vet om som man kunde veva igång med en medföljande handvev ifall batteriet skulle vara lite trött...
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24

Inlägg av Björn Fransson »

Japp! Veven fanns med i alla år, den funkade även som fälgkors (och satt - tillsammans med domkraften - under motorhuven!). Man vände det helt enkelt åt andra hållet - och vips blev det en vev! På vår familjs gamla (72:a, tror jag) fanns allt kvar och den vevade vi igång ibland. Men på min 75:a fanns hålet för veven där fram kvar, men däremot hade hålet i stötfångaren försvunnit. Men tittar man på äldre modeller finns det ett prydligt litet vevhål i mitten på stötfångaren. :)

Bild

På 84:orna har dock hålet i motorhuven försvunnit. Fälgkorset är dock fortfarande vevformat.
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24

Inlägg av Mikael dBW »

Joakim Hultman skrev:Härligt! Visst kallades den "Laban" i folkmun, här i Sverige?
Tidigt 80-tal, färjeläget Helsingborg - Helsingör.
"Vilken kö ska vi ställa oss i med bilen?"
"Ställ er bakom den gröna ap-ambulansen."
"???? Jaha, du menar Renault 4:an."

/Mikael
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24

Inlägg av AndersR »

Skrytbil
Döptes den till i en legendarisk reklamkampanj signerad Leon Nordin.

Bild

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/ ... -annonser/

/Anders
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24

Inlägg av Joakim Hultman »

Mikael dBW skrev: Tidigt 80-tal, färjeläget Helsingborg - Helsingör.
"Vilken kö ska vi ställa oss i med bilen?"
"Ställ er bakom den gröna ap-ambulansen."
"???? Jaha, du menar Renault 4:an."
Haha! Vilket namn! :D
Skriv svar